Bästa aktieböckerna 2026

Du kan aldrig ana vilken bok om aktier och aktiesparande som är bäst av de som jag har skrivit. Det är Trenderna som gör dig rik på aktier, följt av Bygg din egen pengamaskin. I alla fall enligt läsarna på Adlibris och Bokus, som satt betyg på mina aktieböcker genom åren.

Bästa aktieböckerna 2026? Du kan aldrig ana vilken bok om aktier och aktiesparande som är bäst av de som jag har skrivit. Det är Trenderna som gör dig rik på aktier, följt av Bygg din egen pengamaskin. I alla fall enligt läsarna på Adlibris och Bokus, som satt betyg på mina böcker genom åren.

Topplistan över bästa aktieböckerna 2026 utifrån betygen ni läsare satt ser du i bilden ovan. Gör du inte det kommer det i vanlig text här.

Aktiebok och genomsnittsbetyget (och vem boken riktar sig till):
Trenderna som gör dig rik 4,5 (För dig som är en trendföljare)
Bygg din egen pengamaskin 4,4 (För nybörjare och utdelningsjägare)
Hitta världens bästa aktier 4,2 (För långsiktiga fyndletare)
Bli rik på aktieutdelning 4,1 (För alla utdelningsjägare)
Bli rik och fri med aktier 3,9 (För smartare sparande)
Att lyckas med aktiesparande 3,9 (För alla totala nybörjare)
Att lyckas med aktier 3,9 (Förenkla och gå din egen väg)
Tillgångarna som gör dig rik 3,5 (För riskspridande strateger)

Trenderna som gör dig rik handlar om framtidsteman och trender som gynnar börsbolagen, så det är många bolagstips där. I grunden stämmer det mesta i boken än, även om aktiekurserna har rört sig väldigt mycket och bolagen har utvecklats åt olika håll sedan den kom ut 2021.
Köp aktieboken om du vill här på Adlibris, Bokus eller på Sterners Förlag.

Jag blev förvånad att det var den här boken som har högst betyg i skrivande stund 2026. Däremot är jag inte förvånad av tvåan, Bygg din egen pengamaskin, för det är min bästa aktiebok för utdelningsjägare. Den får lite högre betyg än första utdelningsboken Bli rik på aktieutdelning och det är rimligt. De vänliga orden från er läsare har strömmat in – tack alla!

Bygg din egen pengamaskin har allt du behöver veta och lära dig om utdelningar och mer därtill.

Här finns boken i tryckt format om du vill köpa:
Sterners Förlag
Adlibris
Bokus

E-boken finns hos Adlibris och Bokus om du vill läsa allt på mobil eller läsplatta.

Överdriven återvinning är skräp

Hushållsekonomi. Det är mörkt och duggregnar när jag står i snöslasket sent på kvällen och trycker ned plasten och pappkartongerna i respektive återvinningskärl. Jag hade kunnat vara hemma och inne vara med familjen. Lyssna på min lille sons andetag när han sover, krama min fru eller förbereda köket lite extra inför morgondagen.

Nu är tiden så knappt för mig som småbarnsförälder att jag gett upp nästan all egentid för att hinna och att ta hand om hushållet. Det innebär ibland att enda tiden som det passar att åka eller gå med kärlen till återvinningen på granngatan är sent på kvällen. Sömnbrist? Ja, självklart.

Det var här vintern 2026 som jag på allvar började känna att jag fått nog. De stora gröna kärlen är gjorda för att det ska vara så svårt som möjligt att få ned allt på en gång. I bästa fall är det en smal springa att stoppa ned stora förpackningar genom.

Överdriven återvinning är skräp. Även vi miljömedvetna kan få nog. Kärlen för återvinning är krångliga att använda på grund av för små öppningar.

Jag har extrem tidsbrist och vill inte stoppa ned plastförpackningarna en och en i kärlet. Jag trycker med våld genom det lilla hål som sadisterna låter oss använda.
(Uppdatering 22 juni 2026: Som många påpekat i kommentarerna handlar de små hålen om främst barnsäkerhet, men utomlands har jag sett andra lösningar med större hål. Under alla dessa år borde svenska ingenjörer kunna lösa balansgången mellan säkerhet och det praktiska på ett smartare sätt, tycker jag.)

Jag har av miljöskäl och praktiska skäl ofta pappkassar från mataffären att ha återvinning i. Jag är ju miljömedveten. Tänk så synd om jag varje gång råkade tappa pappkassen med all plast ned i kärlet för plaståtervinning. Det får ju inte ske, nej.

ÅVC är skräp då öppningarna på kärlen är för små. Säkerhet är förstås viktigt, men kom på en bättre lösning än detta!

Plastkärlen är ibland överfulla så jag får trycka in hela kassen med hela min bänkpresstyrka. Rakt genom den minimala öppningen, se fotot ovan.

Blåser det tar vinden ibland plast och papp och drar iväg med det för att jävlas med mig.

Efter drygt 15 år av studier fick jag min högskoleexamen och sen har jag i 25 år arbetat och sparat och slitit. Ändå stod jag där vinterhalvåret 2026 i regnet ensam och längtade efter familjen. Även om det bara tar en kvart att fixa till exempel fyra kassar med återvinning kan du räkna ut hur mycket tid det blir på ett år som jag tvingas vara utan min familj.

Den familj jag i många år längtade efter, men inte hade utan endast istället fick ensamhet och brustet hjärta, den har jag idag. Nu när jag mött min stora kärlek börjar därför återvinningskiten stå mig upp i halsen.

Jag har slutat att panta flaskor, för jag hade så få. Det sparade en del tid att lägga allt i plaståtervinningen. Mindre krångel helt enkelt.

Överdriven återvinning är skräp och kärlen inte bra nog. Även vi miljömedvetna kan få nog. Kärlen för återvinning är krångliga att använda på grund av för små öppningar. Att skilja på nedsölade förpackningar och mat och lägga i olika påsar kan bli hur tidsödande som helst beroende på var du lägger ambitionen. Klipper du exempelvis upp filmjölksförpackningen för att få alla små rester av fil i matavfall och bara förpackningen till återvinning? Om du har en liten papperslapp i handen, går du med den till din kasse/låda med pappersåtervinning eller kastar du den i hushållssoparna framför dig?

Det kom därför en stor tidsbesparing i mitt liv när papperspåsarna, som vi ska ha matavfall i, tog slut. Tänk så synd att behöva kasta allt i samma påse med hushållssopor. Papper och blött avfall med mat innebär spruckna påsar oavsett om man lägger lite hushållspapper i botten eller inte. Även sidorna på påsarna kan spricka. En gång började de spricka redan innan jag börjat använda dem.

Vintern 2026 stod jag ute i mörkret ännu en gång med en sprucken matavfallspåse och nedskräpning ute på gatan halv ett på natten och svor långa ramsor. Ja, jag har fått nog nu. Det spelar ingen roll att kanske 49 av 50 påsar håller, jag vill inte arbeta så här mycket som sopgubbe!

Tänk så j*vla synd om jag inte råkar hitta fler sådana påsar i centrumet där vi handlar all mat. Ser över det helt och bara missar de i hasten framöver. Faktum är att de har förvunnit så vitt jag vet. Fruktpåsarna i mataffären har sämre kvalitet.

Produktiviteten gick upp rejält i köket hemma med en enda typ av soppåse. Det är mänskligt att fela och jag känner mig väldigt mänsklig när det gäller att slippa stå där i köket och lägga mat i papperspåse och resten i hushållspåsen av härlig slitstark plast. Ja, det vore väldigt synd om jag inte kunde göra allt det arbetet något mer utan stå där och göra fel på grund av avsaknad av matavfallspåse.

– Vi måste alla hjälpas åt för planetens skull och våra barns framtid.
Jo, jo, men det är inte Sverige som skickar alla sopor rakt ut i havet. Vi gör redan så mycket, att när maten rasar ut genom revan på papperspåsen och hamnar på köksgolvet, dörrmattan, garageuppfarten eller på gatan, när pappkartongerna mitt i all min tidsbrist inte får plats i de stora gröna kärlen, att det f*n är nog nu. Gränsen går här!

Dags att förenkla och effektivisera för alla i landet.

2026 års två nya preferensaktier

Först ut var Insig Pref på NGM, som framstår som en helt okej preferensaktie i fastighetssektorn. På tur för Spotlight-listan står BTC Pref från B Treasury Capitals.

Insig Pref har jag nu lagt upp i tabellen över alla börslistade preferensaktier. Så här i mitten av juli 2026 handlas de till en aktiekurs som ger en direktavkastning på 7,3 procent. Det är en nivå som indikerar att marknaden ser utdelningen som säker, men inte lika säker som de preffar som ger 6-7 procent.

Insig Pref är ett bra tillskott och jag gillar att fokuset är bostadsfastigheter.

Bitcoin-preff på väg

BTC Pref planerar att noteras på Spotlight den 20 juli 2026 och här är verksamheten för ovanlighetens skull inte fastigheter, så äntligen en preff med en annan verksamhet. På gott och ont är den verksamheten att äga bitcoin, vilket inte ger löpande kassaflöden nog för att täcka utdelningen i BTC Pref som ger en direktavkastning på höga 10 procent.

BTC Pref planerar att noteras på Spotlight den 20 juli 2026 och här är verksamheten för ovanlighetens skull inte fastigheter, så äntligen en preff med en annan verksamhet. På gott och ont är den verksamheten att äga bitcoin, vilket inte ger löpande kassaflöden nog för att täcka utdelningen i BTC Pref som ger en direktavkastning på höga 10 procent.

Det är en nivå som indikerar att bolaget känner att marknaden kommer att kräva så hög direktavkastning för att det ska gå att sälja nya aktier och notera dem. Jag håller med om att risken är hög, i alla fall för hög för mig om jag ska ha något istället för räntesparande.

Då utdelningen aldrig höjs finns det ett tak för avkastningen, så därför föredrar jag låg risk för alla preferensaktier.

Bitcoin ser jag som hög risk och priset på den digitala tillgången svänger mycket och är nu mitt i ett större ras. Bitcoin och blockkedjor må ha ljus framtid sett på många år, men hur ska vi värdera alla dessa projekt. Jag har bara några små ströposter hos Trijo i nuläget och det räcker.

En trevlig sak med BTC Pref är att den likt Insig Pref blir månadsutdelande.

Studentportföljen

Studentportföljen är mitt förslag på aktier att spara i om du är student. Alternativt om du är förälder och vill spara i aktier åt ditt barn fram till studenten.

Strategien bakom förslagen är ett så passivt och långsiktigt sparande som möjligt. Inslaget av tillväxtbolag och småbolag är lite större än för basaktieportföljen.

Investmentbolag är en bra start även för studentsparande och de utgör alltid en stor del av studentportföljen. Sen lönsamma utdelningsbolag med viss långsiktig tillväxtprägel ovanpå det.

Du kan om du vill lägga in aktier i bra bolag där du eller ditt barn är nöjd kund. Som mat, underhållning eller teknik. Det blir säkert lättare att få ditt barn att bli intresserad av börsen då.

Hela studentportföljen kan du dels läsa om här hos Privata Affärer om du är prenumerant. Det kan du bli här för 49 kr.

Privata Affärer. Studentportföljen är mitt förslag på aktier att spara i om du är student. Alternativt om du är förälder och vill spara i aktier åt ditt barn fram till studenten.

Blir du prenumerant på Privata Affärer Premium får du läsa allt jag och mina kollegor skriver.

Annars läs om studentportföljen och hur jag tänker i boken Bygg din egen pengamaskin. Köp den här:
* Sterners Förlag
* Adlibris
* Bokus

Exempel på bra aktier för studentsparandet är Investor, där du väljer den aktie som står lägst i kurs av A-aktien och B-aktien. Just nu börjar branschkollegan Latour bli intressanta då de faller i kurs sedan några år tillbaka, men över tid kommer det säkert att bli bra ändå. En välskött industrirörelse och börsnoterade innehav ovanpå det lär löna sig till slut. Den nuvarande lågkonjunkturen varar inte för evigt.

Välskötta bolag har ofta stabil utdelningstrend och de bästa utdelningsaktierna har jag topplistor på här. Alla de platsar kanske inte i alla studentportföljer. Fundera exempelvis på värderingarna, risknivåerna och på konjunkturkänsligheten.

Börjar månadsspara i min tillväxtindexfond

Även om jag utklassar vissa proffs var senaste året för min experimentella Hernhags Tillväxtaktieindexfond var en katastrof kursmässigt. Nedgången i min tillväxtportfölj öppnar enligt mig ett köpläge, då de flesta av bolagen kommer att komma igen på börsen. 2026 års förändringar är att jag tar in två nya aktier i indexet.

Börjar månadsspara i min tillväxtindexfond. Även om jag utklassar vissa proffs var senaste året för min experimentella Hernhags Tillväxtaktieindexfond var en katastrof kursmässigt. Nedgången i min tillväxtportfölj öppnar enligt mig ett köpläge, då de flesta av bolagen kommer att komma igen på börsen. 2026 års förändringar är att jag tar in två nya aktier i indexet.

Aktieportföljen som jag förvaltar som en indexfond är nu inte ens bättre än Stockholmsbörsens OMXSGI sedan start:

Aktieportföljen som jag förvaltar som en indexfond är nu inte ens bättre än Stockholmsbörsens OMXSGI sedan start:

Den aktivt förvaltade Tin Ny Teknik är ned med smärtsamma 39 procent under det senaste året. Från starten när jag drog igång tillväxtaktieindexfonden 2019 har jag utklassat den fonden, då mitt index som du ser i grafen ovan är upp med 67 procent medan Tin Ny Teknik är ned i kurs om vi tittar i lämplig avkastningsgraf.

Det andra jämförelseobjektet jag har haft för min tillväxtportfölj/fond är Strand Småbolagsfond och den är exempelvis ned med 29% procent på fem år. Hernhags tillväxtaktieindexfond är bara ned med 36 procent och jag får endast byta innehav på årsdagen. Annars är det indexregler som gäller och ett index löper bara på. Tydligen lönar det sig, även om branschfonder kan svänga mycket.

Det är häpnadsväckande hur svagt många tillväxtaktier på Nasdaq Stockholm som gått sedan kurstoppen 2021 efter pandemin. Min erfarenhet säger mig att pendeln kommer att slå åt olika håll även framöver. Därför går jag vidare och börjar månadsspara i min tillväxtindexfond.

Flyttar till Levler för att kunna månadsspara

Jag har under de senaste månaderna månadssparat i tillväxtaktierna i fonden (portföljen). Det har jag gjort via Levler, där jag kan sätta in samma summa i alla aktierna utom i Yubico och norska Tomra.

Nu efter årsdagen den 10 juni ska jag flytta över alla innehav i mitt tillväxtaktie-ISK hos Nordnet till ett ISK hos Levler. Allt hamnar därmed på samma ställe igen. Jag låter avkastningen där vara index istället.

Två nya aktier i tillväxindexfonden

Raysearch och VNV Global tar nu via nyköp varje månad plats i tillväxtportföljen, då båda har fin potential framöver. Raysearch mjukvaror och VNV:s tillväxtaktieportfölj tar jag gärna med och äger på lång sikt framöver nu när kurserna rasat från sina gamla kursrekord. Jag tror inte det blir så mycket värre varken här eller i många andra tillväxtaktier.

Oavsett gör månadssparandet att vi sprider riskerna i tid. Tålamodet får kompensera för eventuellt dålig tajming.

17 innehav i Hernhags tillväxtaktieindex från och med juni 2026.
Beijer Ref – miljöteknik
Biogaia B – hälsa
Bonesupport – hälsa
Bure – investmentbolag
Camurus – hälsa
Cellavision – hälsa
HMS Networks – IT
Lime Technologies – IT
Nederman Holding – miljöteknik
NIBE Industrier B – miljöteknik
Proact IT Group – IT
Raysearch – hälsa/mjukvara
Sectra B – hälsa/IT
Tomra Systems – miljöteknik
Vitec Software Group B – IT
VNV – investmentbolag
Yubico – IT

Mer om historiken och mina portföljer jag byggt upp som egna aktiefonder hittar du här.