Megatrender

Att förutse konjunkturens återkommande svängningar är svårt för alla. Vi ökar därför våra möjligheter till god avkastning om vi satsar på investeringar som gynnas av megatrender och supercykler, vilket är trender som är längre än en vanlig konjunkturcykel på fem år.

Dessa mycket långa trender gynnar vissa bolag över tid. Genom att investera i dessa bolags aktier ökar vi chansen till att hitta långsiktiga kursvinnare. Vi får förstås inga vinstgarantier, men åtminstone en god underliggande efterfrågetrend, medan konjunkturen och bolagsspecifika nyheter påverkar mer hur det går från ett år till ett annat.

Ju fler megatrender som talar för en investering desto bättre, även om det i slutändan krävs att det är ett bra bolag, en bra fondförvaltare, etc. Inga megatrender i världen kan långsiktigt rädda till exempel ett vanskött bolag.

Det finns givetvis megatrender som byter riktning ibland. Råvarubranschen brukar röra sig i 20-åriga cykler och efter toppen i början 1980-talet tog det 20 år innan trenden vände upp. De som köpte guld på toppen av guldruschen på 1980-talet gjorde med andra ord en usel placering i ett par decennier.

Megatrender för bättre placeringar

  • Automation. Allt från industrirobotar till maskiner som gör snabbmat.
  • IT. IT finns inom alla branscher numera. Allt från industriell automation och bärbara datorer till digital-TV och att ehandeln växer snabbare än den vanliga.
  • Webben och mobil kommunikation. Vi kommunicerar allt mer via sociala nätverk och webben. Allt blir mer webbaserat, vilket innebär ständigt ökade data- och trafikmängder som i sin tur kräver snabbare nät. Allt tack vare allt fler mobiltelefoner med webbuppkoppling och surfplattor, molnet, allt fler och bättre sajter (som Hernhag.se) och att TV:n flyttar till webben, etc.
  • Åldrande befolkning. Både i Västeuropa, Nordamerika samt i Kina och Japan stiger genomsnittsåldern. Det ökar efterfrågan för hälsosektorn, som medicinteknikbolagen.
  • Tillväxtmarknader. I takt med att globaliseringen och kapitalismen vinner mark blir att fler människor i tillväxtmarknadsländer rikare. De konsumerar mer, men de satsar också mer på välfärd som sjukvård.
  • Konsumtion. Shoppaholics lär det alltid finnas, liksom de som snusar och/eller dricker, eller spelar/gamblar. Shopping som nöje och/eller upplevelseindustri lär växa globalt.
  • Hälsa. Folk lever längre och längre, men blir i genomsnitt allt fetare. Många satsar samtidigt på hälsosammare mat och olika dieter samt träning. Bolag inom allt från friskvård och hälsovård till olika typer av matproducenter och restauranger gynnas av dessa hälsotrender.
  • Urbanisering. Ända sedan jordbrukssamhället började ersättas av industrialiseringen och sedan tjänstesamhället har folk flyttat in till städer. Fastigheter i bra lägen lär löna sig på sikt.
  • Miljövänlig energi. Rena energikällor för till exempel fordon kan förbättra miljön lokalt i biltäta storstäder, även om bensindrivna bilar inte ersätts lätt och snabbt. Kanske blir hybrider som både går på el och bensin det vanligaste på våra vägar en dag. Solkraft och vattenkraft lär globalt stå inför en ljusare framtid än kolkraft.
  • Energieffektivitet. Dels sparar det pengar, dels kan det gynna miljön. Investeringar som effektiviserar energiflöden är en megatrend som lär hålla i sig oavsett om klimatet går mot det varmare eller kallare hållet.
  • Säkerhet och övervakning. Oro för terroristattacker och allt mer avancerad teknik för att lösa brott hör framtiden till. Övervakningskameror och vaktbolag lär inte bli sysslolösa.

Megatrender att se upp med

  • Print är på väg ned. Tryckta tidningar och tidskrifter pressas av det stora och billiga utbudet på webben där konkurrensen är mycket hårdare och nyckfullare.
  • Globalisering och webb ger prispress. Konsumenterna vinner på att allt fler säljer saker till kunder som gör prisjämförelser via nätet. Konkurrensen kan slå mot många konsumentbolag. Både de vanliga men främst de helt webbaserade branscherna blir snabb globala(re) och därmed väldigt konkurrensutsatta.
  • Flyget faller fritt. När flygplanet uppfanns var det uppenbart att det skulle bli en megatrend. Med facit på hand blev det ingen lönsam megatrend för många inblandade. Jag har läst att alla flygbolag och flygplatser tillsammans genom historien förlorat pengar. Det säger en del om denna kapitalintensiva, personalkritiska, bränsletörstiga, hårt konkurrensutsatta bransch. De som tillverkar flygplan har det bättre, främst de som gör stridsflygplan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)