Megatrender

Att förutse konjunkturens återkommande svängningar är svårt för alla. Vi ökar därför våra möjligheter till god avkastning om vi satsar på investeringar som gynnas av megatrender och supercykler, vilket är trender som är längre än en vanlig konjunkturcykel på fem år.

Dessa mycket långa trender gynnar vissa bolag över tid. Genom att investera i dessa bolags aktier ökar vi chansen till att hitta långsiktiga kursvinnare. Vi får förstås inga vinstgarantier, men åtminstone en god underliggande efterfrågetrend, medan konjunkturen och bolagsspecifika nyheter påverkar mer hur det går från ett år till ett annat.

Ju fler megatrender som talar för en investering desto bättre, även om det i slutändan krävs att det är ett bra bolag, en bra fondförvaltare, etc. Inga megatrender i världen kan långsiktigt rädda till exempel ett vanskött bolag.

Det finns givetvis megatrender som byter riktning ibland. Råvarubranschen brukar röra sig i 20-åriga cykler och efter toppen i början 1980-talet tog det 20 år innan trenden vände upp. De som köpte guld på toppen av guldruschen på 1980-talet gjorde med andra ord en usel placering i ett par decennier.

Megatrender för bättre placeringar

  • Automation. Allt frÃ¥n industrirobotar till maskiner som gör snabbmat.
  • IT. IT finns inom alla branscher numera. Allt frÃ¥n industriell automation och bärbara datorer till digital-TV och att ehandeln växer snabbare än den vanliga.
  • Webben och mobil kommunikation. Vi kommunicerar allt mer via sociala nätverk och webben. Allt blir mer webbaserat, vilket innebär ständigt ökade data- och trafikmängder som i sin tur kräver snabbare nät. Allt tack vare allt fler mobiltelefoner med webbuppkoppling och surfplattor, molnet, allt fler och bättre sajter (som Hernhag.se) och att TV:n flyttar till webben, etc.
  • Ã…ldrande befolkning. BÃ¥de i Västeuropa, Nordamerika samt i Kina och Japan stiger genomsnittsÃ¥ldern. Det ökar efterfrÃ¥gan för hälsosektorn, som medicinteknikbolagen.
  • Tillväxtmarknader. I takt med att globaliseringen och kapitalismen vinner mark blir att fler människor i tillväxtmarknadsländer rikare. De konsumerar mer, men de satsar ocksÃ¥ mer pÃ¥ välfärd som sjukvÃ¥rd.
  • Konsumtion. Shoppaholics lär det alltid finnas, liksom de som snusar och/eller dricker, eller spelar/gamblar. Shopping som nöje och/eller upplevelseindustri lär växa globalt.
  • Hälsa. Folk lever längre och längre, men blir i genomsnitt allt fetare. MÃ¥nga satsar samtidigt pÃ¥ hälsosammare mat och olika dieter samt träning. Bolag inom allt frÃ¥n friskvÃ¥rd och hälsovÃ¥rd till olika typer av matproducenter och restauranger gynnas av dessa hälsotrender.
  • Urbanisering. Ända sedan jordbrukssamhället började ersättas av industrialiseringen och sedan tjänstesamhället har folk flyttat in till städer. Fastigheter i bra lägen lär löna sig pÃ¥ sikt.
  • Miljövänlig energi. Rena energikällor för till exempel fordon kan förbättra miljön lokalt i biltäta storstäder, även om bensindrivna bilar inte ersätts lätt och snabbt. Kanske blir hybrider som bÃ¥de gÃ¥r pÃ¥ el och bensin det vanligaste pÃ¥ vÃ¥ra vägar en dag. Solkraft och vattenkraft lär globalt stÃ¥ inför en ljusare framtid än kolkraft.
  • Energieffektivitet. Dels sparar det pengar, dels kan det gynna miljön. Investeringar som effektiviserar energiflöden är en megatrend som lär hÃ¥lla i sig oavsett om klimatet gÃ¥r mot det varmare eller kallare hÃ¥llet.
  • Säkerhet och övervakning. Oro för terroristattacker och allt mer avancerad teknik för att lösa brott hör framtiden till. Övervakningskameror och vaktbolag lär inte bli sysslolösa.

Megatrender att se upp med

  • Print är pÃ¥ väg ned. Tryckta tidningar och tidskrifter pressas av det stora och billiga utbudet pÃ¥ webben där konkurrensen är mycket hÃ¥rdare och nyckfullare.
  • Globalisering och webb ger prispress. Butikskedjor med konsumentvaror har det tufft dÃ¥ branscherna förändras lÃ¥ngsiktigt. Prisjämförelser pÃ¥ nätet och en allt globalare e-handel skapar ökad konkurrens och prispress.
  • Flyget har fallhöjd. När flygplanet uppfanns var det uppenbart att det skulle bli en megatrend. Med facit pÃ¥ hand blev det ingen lönsam megatrend för mÃ¥nga inblandade. Jag har läst att alla flygbolag och flygplatser tillsammans genom historien förlorat pengar. Det säger en del om denna kapitalintensiva, personalkritiska, bränsletörstiga, hÃ¥rt konkurrensutsatta bransch. De som tillverkar flygplan har det bättre, främst de som gör stridsflygplan.


(C) Marcus Hernhag 2012 - 2019

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)