Det är även att direktavkastningen på 5,5-6 procent (beroende på kurs) lockar då utdelningen är stigande. Utdelningsandelen är rätt låg då bara 4,75 kr per aktie av 2018 års nettovinst på 7,25 kr per aktie delas ut. Det borgar för att kassaflödena räcker till investeringar och nya förvärv.
Kurstrenden ser ut att ha vänt upp då kursen ligger ovanför MA200-dagars. Den 9 april handlas aktien utan utdelningen.
Soliditeten har sjunkit något de senaste åren och skuldsättningen har ökat något. De flesta andra risker finns inom hur branschen och konkurrenssituationen förändras framöver.
Från kurser på drygt 110 kr år 2016 varade nedgången länge och var ganska djup. Skulle Bilia ha haft direkta problem skulle jag inte ha köpt. Nu känns det mer som ett hyggligt bolag med låg värdering. En värdeaktie med bra utdelning.
Osäkerheterna kring hur förutsättningarna förändras på riktigt lång sikt då elbilar innebär färre reparationer men fler däckbyten gör tillsammans med annat mig netto neutral till megatrenderna.
Utan tydligt goda förutsättningar för branschen de kommande decennierna ska en post i Bilia inte bli för stor. Det ska inte min bli i alla fall. Såvida de inte börjar sälja lika fina bilar som det på fotot ovan förstås. 🙂