I aktiechatten i fredags skrev jag som svar om bussbolaget Nobina att jag köpt en post. Min motivering var:
”Hög direktavkastning på cirka 6 procent, stigande utdelning och konjunkturstabil efterfrågan, miljövänligt. Men det är trist kurstrend och svårt att säga hur nya kontrakt påverkar kortsiktigt.”
Många nya kontrakt är ute att snappa upp i år, men jag tycker att Nobina gör rätt som inte springer på allt utan enligt vd Magnus Rosén ska vårda marginalerna. Nya kontrakt är dessutom minst lönsamma i början och mest de sista åren. Hur marginalerna utvecklas kortsiktigt kan vara ett orosmoment, men inget långsiktigt hot tycker jag.
Kollektivtrafik innebär miljövänliga transporter (antalet elbussar ökar) och Nobinas fokus på busstjänster inom städer gynnas av urbaniseringen. Kontrakten är lång och efterfrågan är stabil, även om branschen växer långsamt. Tydligen kommer man att få kämpa för 5% i tillväxt.
Att utdelningen höjdes till 3,80 kr per aktie var positivt. 6,5% i direktavkastning är högt för att vara ett bolag med stigande utdelningstrend. Som tjänstebolag drar inte Nobina mycket kapital alls utan kan dela ut stora delar av de stabila kassaflödena. Engångsposter till trots med resultatsvacka under sista kvartalet ökade ändå Nobinas vinst under det brutna räkenskapsåret till 4,03 kr per aktie, vilket och täcker utdelningen.
Men så hög direktavkastning krävs inte så mycket i tillväxt för att totalavkastningen ska bli bra. Nobina är en konjunkturstabil kassako med stigande utdelning och likt många andra svenska bolag varken känns för dyr eller som en värdefälla. Aktien är det tredje svenska tjänstebolaget jag köpt i år efter SJR och Bilia.
(Texten uppdaterad per den 18/4-19 kl 15:05 med ett par språkliga petitesser.)
Varför konjunkturkänslig ?
Menade stabil eller okänslig, inte känslig. Har ändrat nu.
En fråga.
Varför menar du att nobina är konjunkturkänslig?
Det känns lite ologiskt tycker jag.
Ja, jag skrev fel men har korrigerat nu.
Hej!
Tack för en bra sida! En liten fundering när du skriver att ”Nobina är en konjunkturkänslig kassako..” Kan du utveckla den tanken?
Hej! KonjunkturOkänslig skulle det stå, men jag slarvade.
Tack för förtydligandet!
Jag är benägen att hålla med dig om Nobina. Tryggare kan ingen vara 🙂
Bilia däremot, där förstår jag inte riktigt mig på dig. Moget bolag, sämre servicenivå, nått över pristaket på sina tjänster med råge.
Mvh investera-pengar.blogspot.se
Bilia är ingen favorit i portföljen, men jag tror de kommer att stå sig hyfsat och är rätt billiga.
Hej!
Samäger också Nobina och gillar bolaget. Marknaden värderar inte Nobina så högt då DA blivit så hög. Är det en falsk varningssignal?
mvh
myntaren
Hej! Om direktavkastningen stiger upp mot 7-8% kommer jag att fundera ett varv till. Troligen är dagens direktavkastning ett uttryck för att branschen växer långsamt, inte att något är dåligt med Nobina.
Hur ser du på att soliditeten är så låg? Inget att oroa sig för iom att det inte är några räntehöjningar på horisonten?
Nobina är lite räntekänsligt, men låg soliditet har de för att de har stabila kassaflöden och en verksamhet som inte kräver några stora anläggningstillgångar eller annat som binder så mycket kapital. Tjänstebolag brukar ha låg soliditet av den anledningen.
Håller inte helt med om räntekänsligheten. I kontrakten som ligger ute på offert prissätter dem de enligt rådande 1) leasing avg 2) upplåningskostnad, då de börjat ta bussarna på balansräkningen direkt.
Dvs går räntan upp, och det kommer nya anbud kommer den nya räntan återspeglas i offerten (indirekt indexerat).
Vad Nobina gjort på slutet är att ta bussarna direkt på balansräkningen, då de i kapital leasingen ändå köper tillbaka bussarna efter de går ut (marknadspraxis enl Magnus). Iom detta sparar de 30-40 bps. Residualrisken på bussarna förändras inte, då de fortfarande har dem om de leasar (då de alltid köper dem).
Nobina brukar även försöka vara tydliga med att säga att de inte har ränterisken pga detta. Dvs ränta, bränsle, inflation är indexerat.
Intressant, tack för feedback!
Äger också en post i Nobina. Gillar den höga direktavkastningen samt att fler och fler anammar ett miljötänk och väljer buss i större utsträckning. I alla fall är det en förhoppning ;). Verkar som att politikerna också allt mer ta hänsyn till mer hållbara frågor och om de ex inför mer miljöskatter för bil kan det bli ännu mer attraktivt att åka buss. 🙂
Ja, kollektivtrafiken känns inte som det första politikerna vill höja skatten på eller dra in på. Nobina är i en rätt bra bransch på så vis, även om det aldrig kan bli direkt övervinster när det offentliga är kund.