H&M-aktien har vänt upp från drygt 120 kr till drygt 160 kr på kort tid. Uppenbarligen har marknadens hopp om framtiden vänt med kraft och kurstrenden kan kanske vara uppåt ett tag till.
Försäljningen steg med 8 procent i lokala valutor på de marknader där H&M inte hade logistikproblem. Det är bra liksom att onlinedelen visade upp 32 procent i tillväxt.
Delårsrapporten visar ändå på att många oroande trender ännu håller i sig. Försäljningsökningen på 9 procent minus valutaeffekter blir 4 procent. Antalet butiker steg och var per den 31 augusti 6 procent fler än för ett år sedan med 4841. Försäljningen i butik i lokala valutor är med andra ord negativ, särskilt om vi beaktar att onlineförsäljningen växer så kraftigt.
Vinsten på sista raden ökar ännu inte. Tvärtom blir 2018 ett riktigt bottenår och vi har en resultatförändring på -39% före skatt hittills de tre första kvartalen, men nästa år lär det bli bättre.
Varulagret fortsätter öka snabbare än försäljningen. 15 procent upp och i lokala valutor 12 procent.
Kassaflödet från den löpande verksamheten är därför ned 8,1 procent till 14,9 miljarder kr under årets första nio månader. Trots allt väller det in miljarder i H&M.
Investeringarna på 8,7 miljarder och halvårsutdelningen på 8,1 miljarder kr är ändå större än det kassaflödet. 5,5 miljarder kr har de räntebärande skulderna ökats på med under niomånadersperioden.
I november ska andra halvårets utdelning på 8,1 miljarder kr betalas ut. H&M:s finanser och kassaflöden är ändå väldigt starka och de klarar att behålla utdelningen minst ett år till. Nästa rapport år bokslutet och utdelningsförslaget från styrelsen lär vara oförändrade 9,75 kr.
Jag har sammantaget svårt att se en lång stigande kurstrend i H&M då omvandlingstrycket på de gamla H&M-butikerna är fortsatt stort. Det lär inte bli lättare när Amazon Fashion kommer till fler länder i Europa. Aktiemarknaden tror nog att det värsta är över i H&M nu och att vinsterna i alla fall kan stiga i takt med inflationen (med undantag av nästa räkenskapsår som har lätta jämförelsesiffror så det ser riktigt bra ut).
Min aktiestrategi oavsett H&M förblir att undvika alla fysiska butikskedjor inom sällanköpsvaror.
Nja, vi ska nog inte förhasta oss med HM? Det mest positiva var väl att de inte nämnde något om vädret denna gång? 🙂
Och varför framgår inte hur stor/liten deras e-handel egentligen är? Skäms de för sig där, eller?
Att lagret ökar 15% när försäljningen ökar 4%, det är katastrof. Inget annat.
Om utdelningen kan bibehållas, det beror väl på vilka investeringsbehov som finns i verksamheten? De kör på fälgarna nu, som jag ser det.
Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/
Vet inte varför H&M håller det halvt hemligt vad online står för. Enligt sid 21 i presentationsmaterialet från kapitalmarknadsdagen var 2017 års försäljning från online 29 miljarder kr, vilket var 12,5 procent av totalen.
Håller mig undan HM än så länge.
Var på H&M Västermalmsgallerian Stockholm idag. Faktiskt riktigt snygga saker&de har peppat upp sitt utbud. Mycket jag skulle kunna tänka mig&bra priser. Är jäkligt kräsen&modemedveten. Innan var H&M inget kul alls, enbart strumpor&något linne var intressant för en kräsen tjej som mig, men nu.. tror de kan förändras i alla fall stilmässigt.
H&M har förvisso över 4000 andra butiker, men en intressant indikation.