Mer tankar om butiksdöden

Butiksdöden är att webben och e-handel tränger ut fysiska butiker så de får stänga. Det har redan i USA raderat ut mer eller mindre alla bokbutiker och definitivt alla filmuthyrare. Vem minns Blockbuster och Mr Video? Butiksdöden inom sällanköpsvaror och även banker lockade till feedback på mina texter ärendet. Här är en del tankar jag fått från läsare i veckan.

Läsarfeedback: Intressant om NP3. Jag tycker den där affären luktar illa. En internförsäljning där aktieägare får ta smällen. Jag är inte helt övertygad om att det är så låg risk som du säger. Det är tydligt att butiksdöden påverkar städernas centrum och i förlängningen fastighetsbolagen. Flertalet norrländska städer som Östersund, Sundsvall, Umeå o.s.v. har centrala gator som gapar tomma. Många fastighetsbolag kommer att dras med tomma kommersiella lokaler som inte bara minskar intäkter utan även värdet. Vi befinner oss i högkonjunktur, vänta då till den kommande lågkonjunkturen… Många underskattar den omvandling av handeln som pågår bl.a. fastighetsbolagen. Detsamma gäller bostadsföreningar med stor kommersiell yta som tror att de kan hyra ut lokalerna (främst butikslokaler). Fastighetsbolag som satsar på bostäder är säkrare än de som har en hög andel kommersiella lokaler, i alla fall när man tittar på den kommande utvecklingen.

Mitt svar: Butiksdöden är ett orosmoment helt klart. Av NP3:s hyresintäkter står handel för 32% varav konsumentvaror knappt hälften av det. Om vi får tillräckligt med avkastning för att kompensera för riskerna återstår att se, men stamaktien tar ju större smäll än preffen om det går trögare än vad marknaden räknat med. Vi får se.

Min krönika om att butiksdöden är på väg till banksektorn gav också en del feedback. Som flera påpekat är den redan där sedan länge.

Läsarfeedback på Twitter:
”Swedbank har väll stängt 70% av sina kontor sedan år 2000 samt gjort sig av med halva personalen och väntas säga upp 1/3 som är kvar inom en femårsperiod.”
”Bankerna har väl skurit ner på kontor efter kontor de senaste 10-20 åren redan?”

Mitt svar: Bankerna påverkas redan mer än vad jag kanske tänkt på. Min Twitterkommentar ”Jag är butiksdöden. Jag har redan länge gått vid din sida.” stämmer in på bankernas kontor rätt bra därför. Av mycket att döma tacklar bankerna det bra om de i tid drar ned på kontoren (”bankbutikerna”) till skillnad från sällanköpsvarubolaget H&M som först nu i år börjar sänka expansionen av H&M-butiker.

2 reaktioner på ”Mer tankar om butiksdöden”

  1. Mestadels prat om död men vad har vi fått istället?

    Eller vill vi tillbaks till att så i kö hos banken, butiken etc?

    Vi har även en hel del butiker som öppnar nytt och expanderar, samt nya gallerior osv, ska dom helt försvinna är tanken?
    Vore kul med en artikel som belyser båda sidorna, för oftast är det väldigt svart och vitt. Butiksdöd = _alla_ butiker stänger ner och alla handlar på nätet. Så är det ju inte riktigt.

    1. Så sant. Butiksdöden är förstås ingen fullständig död, det kommer alltid att finnas butiker. Men det är ett stort omvandlingstryck som gör det svårt för många bolag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)