Råd för att skriva e-böcker

E-boksförfattare och bloggare dessa skrivtips i hur du och jag ska göra och vad vi ska tänka på för att skriva e-böcker. Det gjorde de 2012 via den dåvarande sajten Inboundpro.net.

Jag har i form av punktlistan nedan sammanfattat ett antal skrivråd jag tyckte var intressanta och eftersom de kommer från olika personer så är det en del upprepningar:

  • Ta dig tid för att hitta din målgrupp och att boken möter deras behov.
  • Fråga dina läsare vilken typ av e-bok de gillar innan du börjar skriva.
  • Det är värt några hundra dollar på att få professionell design på boken efter att du skrivit den.
  • Få någon att provläsa din bok.
  • Var väldigt tydlig med syftet för att nå ditt slutmål med boken. Gör inte nödvändigtvis som alla andra.
  • Fokusera på den som ska köpa boken, det vill säga skriv med de i åtanke.
  • Skriv så att läsaren ska få maximal nytta av boken, skriv med andra ord inte bara om och runtomkring ett ämne.
  • Ta reda på efterfrågan och betalningsviljan för det du ska skriva om.
  • Fokusera inte så mycket på vad folk vill köpa för bok så att bokens innehåll hamnar utan för det du är intresserad av.
  • Skynda dig. Det blir allt fler böcker tillgängliga och konkurrensen hårdnar.
  • Bunta inte bara ihop en massa bloggposter.
  • Ha ett specifikt ämne och håll dig till det.
  • Bli inte överambitiös och kläm in precis allt om ett ämne. Ta bara det bästa, det intressantaste.
  • Organisera det du ska skriva i form av en mindmap eller lathund, så kapitel och innehåll struktureras upp och du ser hur allt hänger ihop.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)

Marcus Hernhag
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.