Råd för att skriva e-böcker

Via Inboundpro får vi från ett gäng olika e-bokförfattare och bloggare många skrivtips i hur du och jag ska göra och vad vi ska tänka på för att skriva e-böcker. Jag har i form av punktlistan nedan sammanfattat ett antal skrivråd jag tyckte var intressanta och eftersom de kommer från olika personer så är det en del upprepningar:

  • Ta dig tid för att hitta din målgrupp och att boken möter deras behov.
  • Fråga dina läsare vilken typ av e-bok de gillar innan du börjar skriva.
  • Det är värt några hundra dollar på att få professionell design på boken efter att du skrivit den.
  • Få någon att provläsa din bok.
  • Var väldigt tydlig med syftet för att nå ditt slutmål med boken. Gör inte nödvändigtvis som alla andra.
  • Fokusera på den som ska köpa boken, det vill säga skriv med de i åtanke.
  • Skriv så att läsaren ska få maximal nytta av boken, skriv med andra ord inte bara om och runtomkring ett ämne.
  • Ta reda på efterfrågan och betalningsviljan för det du ska skriva om.
  • Fokusera inte så mycket på vad folk vill köpa för bok så att bokens innehåll hamnar utan för det du är intresserad av.
  • Skynda dig. Det blir allt fler böcker tillgängliga och konkurrensen hårdnar.
  • Bunta inte bara ihop en massa bloggposter.
  • Ha ett specifikt ämne och håll dig till det.
  • Bli inte överambitiös och kläm in precis allt om ett ämne. Ta bara det bästa, det intressantaste.
  • Organisera det du ska skriva i form av en mindmap eller lathund, så kapitel och innehåll struktureras upp och du ser hur allt hänger ihop.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)