E-boksförfattare och bloggare dessa skrivtips i hur du och jag ska göra och vad vi ska tänka på för att skriva e-böcker. Det gjorde de 2012 via den dåvarande sajten Inboundpro.net.
Jag har i form av punktlistan nedan sammanfattat ett antal skrivråd jag tyckte var intressanta och eftersom de kommer från olika personer så är det en del upprepningar:
- Ta dig tid för att hitta din målgrupp och att boken möter deras behov.
- Fråga dina läsare vilken typ av e-bok de gillar innan du börjar skriva.
- Det är värt några hundra dollar på att få professionell design på boken efter att du skrivit den.
- Få någon att provläsa din bok.
- Var väldigt tydlig med syftet för att nå ditt slutmål med boken. Gör inte nödvändigtvis som alla andra.
- Fokusera på den som ska köpa boken, det vill säga skriv med de i åtanke.
- Skriv så att läsaren ska få maximal nytta av boken, skriv med andra ord inte bara om och runtomkring ett ämne.
- Ta reda på efterfrågan och betalningsviljan för det du ska skriva om.
- Fokusera inte så mycket på vad folk vill köpa för bok så att bokens innehåll hamnar utan för det du är intresserad av.
- Skynda dig. Det blir allt fler böcker tillgängliga och konkurrensen hårdnar.
- Bunta inte bara ihop en massa bloggposter.
- Ha ett specifikt ämne och håll dig till det.
- Bli inte överambitiös och kläm in precis allt om ett ämne. Ta bara det bästa, det intressantaste.
- Organisera det du ska skriva i form av en mindmap eller lathund, så kapitel och innehåll struktureras upp och du ser hur allt hänger ihop.