Lurad av Eniro i hopp om att ranka högt på Google

Det var för bra för att vara sant, men jag testade ändå. En säljare på Eniro lovade mig att ranka högt på Google på många sökord.

Det var inga stora kostnader så jag chansade. Här är min recension och mina erfarenheter av Eniros tjänst ”Synlighet på internet”.

En genväg till att ranka högt på Google

Eniros säljare lovade mig att ranka högt på Google på många sökord. Detta via rätt uppgifter på Eniro.se och deras teknik för regionala/nationella sök.

Det var tydligt att min företagspresentation skulle kunna visa sig till höger om sökresultaten på aktuella och relevanta sökord. Detta utan att du som besökare googlar på ett ortsnamn samtidigt som ett aktierelaterat ord, utan enbart på vanliga aktierelaterade söktermer.

Jag fick till och med se ett exempel via ett digitalt möte. Bara att prova att söka själv på nätet och testa. Det så ut som det skulle i just det specifika fallet.

Synlighet på internet” gav uselt resultat

Jag hade på känn att det skulle vara för bra för att vara sant och det var det. Det gav inga klick alls. Någon enstaka annonsvisning varannan dag kanske. Tjänsten har ingen effekt på Google. Jag upplever det Eniro sålde till mig som en bluff.

Av de 40 sökord inom aktier och börsen som jag skickade till säljaren blev det noll i aktiva sökord på menyvalet Mitt Eniro->Statistik–>sökord.

Om jag i menyn väljer Företagsuppgifter–>sökord är det fem mycket generella sökord med beskrivningen:
”Rankade sökord gör att du syns högre upp i sökresultatet än om du hade haft fria (obetalda) sökord.”

Missnöjd kund jagar Eniro

Efter några månader utan resultat ringde jag till säljaren igen och igen samt mejlade. Inget svar. Inte ett ljud och veckorna gick. Vilken kontrast mot det han lovade under säljprocessen.

Jag ringde till kundtjänsten och fick förklaringen att det handlar om konkurrens och hur folk söker. Jag får rådet att börja annonsera via Google Ads, vilket Eniro kan hjälpa mig med för ett antal tusenlappar i månaden. Inte direkt det löfte om att ranka högt på Google tack vare rätt uppgifter hos Eniro och tjänsten ”Synlighet på internet”.

Att som betalande kund få rådet att köpa en till tjänst för ännu mer pengar känns provocerande.

En slutsats är att någon genväg via regionala/nationella sök och företagspresentationer finns i nuläget. Inte för att jag är förvånad, för det hade varit för bra för att vara sant om det hade gått via Eniro.

För övrigt har jag redan erfarenhet av att annonsera via Google Ads och det är inget som jag behöver Eniro till.

Dålig SEO via Eniro

Jag vet också en del om sökmotoroptimering, SEO. Det är därför som Hernhag.se rankar ganska bra på flera relevanta sökord och söktermer. Det gäller att skriva om det som folk googlar på och att formulera sig rätt.

Det är dålig SEO av Eniro att jag som betalande kund inte får en länk till min sajt som Google kan räkna. Detta på min företagssida/presentation. Så kallade dofollow-länkar till din sajt gör lite förenklat att du lättare kan ranka högt.

Jag känner mig lurad av Eniro. Här är min recension och mina erfarenheter av Eniros tjänst "Synlighet på internet".

På Eniro är det rel=nofollow i länken till din sajt. Det innebär att Google inte tar hänsyn till länken trots att den finns där. Är du intresserad av koden har jag tagit ”visa källa” i webbläsaren och då ser den ut så här i HTML-format:

Eniro har en företagspresentation där vi betalande kunder inte får någon bra backlink till den egna sajten, utan bara rel=nofollow i a-taggen.

Det är i alla fall viktigt att ha många och relevanta länkar till ens sajt och det i form av dofollow-länkar. Alltså vanliga blå länkar som du klickar på och som Google räknar in i datan och algoritmerna för att ranka sökresultaten. Tidigare pratade SEO-branschen mycket om PageRank, men antalet backlinks/inlänkar till din sajt mäts lite annorlunda nu. Man pratar mer om DR, domain rating.

Jag tycker det är snålt att inte få hjälp med länkar från Eniro-domänen.

Eniro-aktien undviker jag

Någon djupare analys av Eniro-aktien behöver jag inte göra. Försäljningen per aktie föll årligen i 15 år, men har nog bottnat nu. Bolaget har länge haft sina utmaningar och de har flera kvar. Jag bloggade redan 2017 om att mitt stående råd var att undvika Eniro-aktien.

Andra bolag med svag historik och vilka chansaktier som jag tycker att man ska köpa istället går jag igenom i krönikan Börsbolaget jag aldrig vill vara kund hos igen. Det finns på Privata Affärers sajt och är bakom betalvägg. Är du prenumerant kan du läsa den.

Eniros VD Hosni Teque-Omeirat har bemött min kritik där.
”Under året har Google ändrat sin metod för att verifiera Google My Business, vilket skapat en viss backlog hos oss. Detta är ett branschproblem och såväl Eniro som våra kollegor i Europa arbetar på lösningar för tillfället och för en kort tid sedan skrev vi dessutom ett gemensamt brev till Google angående just detta.”

5 reaktioner till “Lurad av Eniro i hopp om att ranka högt på Google”

  1. Intressant inlägg och stort tack för din post. Rykten om Eniro är inget nytt, tyärr. En riktigt dålig ursäkt från Eniros VD, en backlog. Sitter och skrattar. Det tar inte alls lång tid att ändra detta.

    Jag hittade din artikel då jag letar efter hur kan jag infoga kunders omdömen på en sida och de vill inte heller öppna upp för.

    Eniro skulle skapa en ”vinn-vinn-situation” med att ta bort (rel=”nofollow noopener”). Finns ingen vinst i att ha det så här.

    Tråkigt att Eniro tror sig kunna jobba emot Google och andra sökmotorer.

    1. Helt obegripligt att ett bolag som Eniro som säger sig vilja hjälpa till med marknadsföring har rel=nofollow på länkarna. Som om de vill motarbeta sina kunder. Jag blir inte förvånad att du också har problem med dem.

  2. Hej försöker just nu komma ur mitt avtal med eniro, vilket inte verkar så lätt. Senaste mailet jag fick var att eftersom jag skrivit under digitalt gick det inte att häva, att skilnaderna på vad dem sagt och verkligheten är natt och dag verkar dem inte bry sig om. Jag skrev på för ett paket med seo, länkar och annonsering för lite mer än ett år sedan och det har verkligen inte gett nån utdelning alls. Min sida rankades senast jag kollade 36 för mitt viktigaste sökord, säljaren sa att jag skulle ha en topplacering efter ett år. Gjorde en egen sida och la ner några timmars arbete. Den rankades direkt efter indexering på plats 20, Har tidigare innan jag förstod bättre samtalat med dem och fick då som råd att teckna fler tjänster för att nå detta mål, vilket jag som tur var inte gjorde. Har snart betalt 100 000 kr för inget och blev stum när min sida rankades bättre. I efterhand hade jag hellre brännt pengarna och lagt ner lite eget arbete istället för att vänta på resultat som aldrig kom. Kan verkligen inte förstå hur ett bolag som eniro kan göra ett så uselt jobb.

    1. Hej!
      Det låter fruktansvärt. SEO som man kommer hyggligt långt med är heller inte så svårt, frågan är varför Eniro då ändå i alla fall ibland misslyckas så här grovt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)