Spanska Sabadell kan ha den sämsta sajten i bankvärlden. När jag så här på kvällen hade beslutat mig för att förstöra mitt humör genom att kontakta banken började känslorna till slut koka.
Bakgrunden är att jag behöver kolla upp vad som gäller vid uppsägning av den påtvingade livförsäkringen som lagts ovanpå mitt spanska bostadslån. Då vill jag helst prata med någon som kan svenska. Det är krångligt nog ändå trots att jag är civilekonom i grunden.
Min svensktalande bankkontakt på Sabadells ena kontor i Fuengirola har tydligen bytt uppgifter. Kanske förklarar det varför hon inte svarat på epost under en tid. Men när någon byter jobb kan de väl meddela det och berätta vilken kontakt jag ska ha istället?
Trots att banken har mina kontaktuppgifter (de går att få fram i inloggat läge) ska jag fylla i epost och mobil igen i kontaktformuläret. Plus passuppgifter eller NIE-nummer, vilket banken också redan har då jag är inloggad och därmed identifierad.
När jag sitter och skriver i kontaktformuläret avbryts jag raskt av en stor ruta som undrar om jag vill fortsätta vara inloggad? Ja, det kan ni ge er den på – jag sitter ju och skriver en fråga. Märks inte det?
Frågan är om jag kan få en ny spansktalande bankkontakt i stan, men efter att jag klickat på ”Apply now” stoppas jag. Jag måste fylla i ”second surname”. Det är ett fält som inte är markerat med * som obligatoriskt att fylla in, men tydligen är det obligatoriskt ändå.
Vadå ”andra efternamn” undrar jag och börjar googla. När jag en stund senare går tillbaka till fliken i webbläsaren där bankens sajt är så har jag blivit utloggad.
Jag loggar in ännu en gång, men jag hittar inte kontaktformuläret hur jag än letar. Flera långa svordomsramsor senare hittar jag det under ”övriga tjänster”. Där finns det en kontaktuppgiftruta. Valet att kontakta min ”personal agent” leder för övrigt till felmeddelandet ” It is not possible to obtain your agent.” varvid de hänvisar till att ringa kundtjänsten. Nä, jag orkar inte med engelska med spansk brytning ikväll. 🙂

Så jag fyller i kontaktformuläret en gång till. Som second surname skrev jag ”I dont have a fucking second surname!” Jag beklagar, men där känslor går in, går omdöme och uppförande ut. Att Sabadell kan ha den sämsta sajten i bankvärlden gör att de får nästan skylla sig själva när det kommer olämpliga ordval ibland.
Minns förresten hur jag förolämpade en chattbot vid namn Nova på Sveriges kanske sämsta bank Nordea i oktober 2021. Detta när jag försökte kontakta banken utan att det gick. Länken går till en tråd jag skrev på Twitter.
Tur att det var fint väder på solkusten idag i alla fall.

Känner igen hur frustrerad och kokande man kan bli på idiotiska system.
Blir några nya gråa hår varje gång. 🙂