Bokrecension – Flash Boys

Sent omsider har jag läst boken Flash Boys. Värd att läsa för den avancerade aktiespararen, men inget som lär göra dig bättre på att hitta rätt aktier. Däremot är det en djup inblick i hur komplex aktiehandeln har blivit rent tekniskt sedan högfrekvenshandlarna gjorde entré och hur lätt det är att välmenande lagar och regler missbrukas. De skarpaste hjärnorna i de finansiella rummen lurar lätt politiker och uppfinner ordertyper och snabba uppkopplingar som i bästa fall följer lagen men inte mer.

Bokrecensionen finns i kategorin ekonomiböcker.

Livet som fri enligt Farbror Fri

Jag och Farbror Fri har intervjuat varandra om spartips och ekonomisk frihet. Farbror Fri heter egentligen Oskar och blivit ekonomiskt fri i relativt ung ålder via smart leverne och effektivt sparande.

Vi ställde samma fem frågor till varandra. Nedan är mina frågor i svar och hans svar i ej svärtad text.

Att hitta en balans i livet är viktigt. Var går gränsen mellan att vara sparsam och snål?
Motsatsen till sparsam är slösaktig medan motsatsen till snål är generös. Som jag ser det är det mycket lättare för den som är sparsam att vara genuint generös inte bara med sina pengar men ännu viktigare med sin tid och sin uppmärksamhet.

Vilka är dina bästa spartips?

  • Hitta din plats på jorden och lev sedan lokalt på den platsen och lägg så lite tid och pengar som möjligt på transporter.
  • Skaffa ett ändamålsenligt men inte onödigt stort eller dyrt boende
  • Laga mat från grunden och i säsong
  • Res sällan men var borta länge
  • Tro inte av slentrian att dyrare alltid är bättre

Vad är bästa strategin för att investera sparkapitalet?
Min personliga uppfattning är att det största hotet mot bra investeringar är vår egen psykologi. Det är jobbigt att se sina investeringar minska i värde och det är jobbigt att köpa efter en lång uppgångsperiod. Därmed så är det min övertygelse att det för de flesta är bra att investera ett fast belopp månad för månad under långa tidsperioder. För de allra flesta så innebär investeringar exponering mot aktier via direktägande eller fonder men för den som har ett intresse i den riktningen kan även fastigheter vara intressant speciellt om man gillar att lägga lite tid på renovering och underhåll.

Ska man boosta inkomsten eller dra ned på kostnaderna för att kunna få kapital nog för att bli ekonomiskt fri?
Det finns ingen motsättning och det går förstås bra att jobba parallellt i båda ändarna. Dock så tror jag att de allra flesta kortsiktigt kan få betydligt mer effekt genom att se över kostnaderna. Man får också större effekt av eventuella extra inkomster om man först tätat hålen i ekonomin innan man börjar pumpa in mer pengar.

Vad ska man göra och hur ska man räkna för att veta att man verkligen är ekonomiskt fri livet ut?
Den viktigaste frågan att ställa sig är: hur mycket pengar behöver vi årligen för att leva det liv vi vill leva? Om du kan leva gott på en mindre summa så behöver du betydligt mindre pengar för att vara ekonomiskt fri. I vårt eget exempel så kan vi leva bra på 240 000 kr om året och utifrån den så kallade 4% regeln så behöver vi då 25 ggr detta i kapital dvs 6 miljoner för att kunna känna oss relativt säkra på att pengarna ska räcka resten av livet. Dessa 4% kan komma från aktieutdelning men även övrig avkastning från investeringarna i form av värdeökning. Den så kallade 4% regeln ska ses som en tumregel är en bra utgångspunkt att utgå ifrån. Vissa vill känna sig mer säkra och räknar hellre på 3% medan andra är beredda att ta lite mer risk och kanske kan tänka sig att ta ut 5% per år.

Sommarkontoret som ekonomiskt fri och frilans

Så här i september när många börjat skolan eller arbetet efter semestern tänkte jag gå igenom en dag på kontoret för oss som är ekonomiskt fria. Eller är frilansare (egenföretagare) så vi kan arbeta hemifrån när vi vill på dygnet.

Fördelarna med det livet är många. Avståndet till arbetsplatsen är obefintligt. Eller möjligen är det avståndet mellan sängen och datorn. Nära är det i vart fall. Det sparar tid och så slipper jag trängas med andra människor i kollektivtrafiken när det är influensatider.

Mitt sommarkontor är trevligt att ha då jag är ekonomiskt fri
Mitt kontor när det är som allra bäst. Jag förundras och imponeras ibland över hur många som står ut med fabriksgolv, kontor och redaktioner.

Att ha nära till sitt jobb sparar också pengar, då speciell arbetsklädsel och tjänstebil verkligen inte behövs.

Signerar mina aktieböcker
Att signera böcker får man som frilans och författare ibland göra på hemmakontoret. Är det fint väder blir det på balkongen.

Min arbetsdag börjar som jag berättade på Uppesittarkväll i EFN i regel med sovmorgon. Även på eftermiddagen kan jag vila mig i horisontalläge om jag vill:

Fötterna på bordet går bra om du arbetar hemifrån balkongen.
Fötter i högläge på bord kan innebära arbete det också.

En fördel med fria arbetstider är att jag kan arbeta när min hjärna vill och kan fokusera. Sparar tid och besvär.

Somrig utsikt från sommarkontoret utomhus.
När kontoret är på stranden. Här är taket på mitt utomhuskontor på Hökarängsbadet nära Farsta. Det måste vara högt i tak på min arbetsplats.
Trädgården är förstås också en del av kontoret. Jag rekommenderar en solsäng så vi ligger bra och får upp huvudet en bit. Det ökar både komfort och produktivitet.
Golvet på min arbetsplats är gräs.
Mitt nya balkonggolv i konstgräs är skönt att gräva i med tårna om somrarna. Hur många på fabriksgolv och kontor kan göra det?
Apropå det där med att ha arbetstider. Det har inte jag som frilans. Jag har bara deadlines.

Som ekonomiskt fri skulle jag kunna sluta arbeta helt, men mina fritidsintressen och arbeten har växt ihop så att säga. Jag flyttar däremot successiv det jag gör mot nya eller mer givande uppgifter. Det är ett privilegium att ha det så här bra, men det är ett privilegium jag arbetat ihop själv.

Recension av boken Den enkla vägen till ekonomisk frihet

Jag har läst den trevliga boken Den enkla vägen till ekonomisk frihet av Miljonär innan 30. Bra för dig som vill ha inspiration.

Jag har läst den trevliga boken Den enkla vägen till ekonomisk frihet av Miljonär innan 30. Recensionen i sig finns på recensionssidan för böcker om att bli rik. Du hittar boken under bokstaven e som i Ekonomisk frihet och inte d som i Den enkla vägen.

En tänkvärd sak i bokens början är resonemanget kring hur mycket lättare det är att bli ekonomiskt fri nuförtiden jämfört med för 50-100 år sedan. Att leva enkelt på den tiden innebar gissar jag knappt rinnande vatten i hemmen eller julklappar till barnen, nuförtiden innebär sparsamt leverne bara en stor TV-skärm i hemmet eller ingen årlig Thailandsresa. Uppoffringen är mindre nu när existensminimumet är högre.

Hjärnkoll på pengarna

Hjärnkoll på pengarna är periodvis mycket intressant och gav mig nya tankar, men mycket annat vara grundläggande tänk kring privatekonomi. De delarna var inte skrivna direkt för just mig, men lämpar sig för alla nybörjare som vill få ett bättre ekonomiskt tänk.

Bokens recension finns bland ekonomiböcker och biografier.