Funkar salt istället för tandkräm?

Superspararna på Kanal5 hade med en tant som tyckte tandkräm var för dyrt. Hon använde salt istället. Sic! Där stod hon i TV och borstade tänderna i salt.
– Det här är mycket bättre!

Jag såg Superspararna när det gick på TV för några år sedan och vissa spartips var så festliga och kreativa att jag inte kan glömma dem. Idag när jag var till tandläkaren frågade jag om det där med att ha salt istället för tandkräm.

Han hade inte hört den lösningen förut och han trodde inte ens att saltet skulle döda kariesbakterier.
– Det är ju fluoren man vill åt.

Ingen överraskning där, även om jag hade trott att salt kanske skulle döda någonting i käften ändå. Men icke. 🙂

Spartipset att ha salt istället för tandkräm fungerar alltså inte på vanliga tänder. Jag tror inte tanten i TV hade löständer heller.

Ett bättre spartips är att ha riktig tandkräm. Märke spelar ingen roll. Jag har frågat olika tandläkare genom åren och alla säger att det inte spelar någon roll vad du har för tandkräm så länge den innehåller fluor. Alla tandkrämer verkar med andra ord rekommenderas av de flesta eller alla tandläkare.

Jag gissar att det är förklaringen till att alla tandkrämsmärken säger sig vara rekommenderad.

Tandkräm.
Alla tandkrämsmärken är den mest rekommenderade eller använda. Själv har jag Pepsodent.

Look and behold my nya klocka

nya-klockan
Din klocka kanske säger en annan tid när du läser detta, men det betyder inte att min klocka ovan går fel. Tiden står stilla för det är bara ett foto. 🙂

Nu har jag köpt en ny k*kförlängare i form av en nya klocka. Jag förväntar mig beundran och hög status som följd. 🙂

Allvarligt talat har jag för första gången levt utan armbandsur i sommar. Inte särskilt praktiskt och även om det går att pilla fram mobilen eller gå och hämta den så kände jag att jag behöver en klocka. Jag sparar inte pengar på det, men tid. Det är praktiskt att ha en klocka på armen så jag kör på det även framöver.

Min gamla klocka är en historia för sig. Den är exakt likadan, en Casio G-Shock G77, men för den har klockan klämtat ett tag. Det kostade bara 300 kr inkl montering att byta armband, men sen tog klockan in vatten. Slutsatsen är att vi ska trycktesta klockorna då och då när de börjar bli gamla.

Jag sparar min gamla klocka för armbandet går ju att flytta till min nya när det behövs om ett antal år. Se där, ett litet sparknep på något vis då mitt i alla utgifter.

Apropå det här med att spara tid genom att kunna kolla tid snabbt på armbandsuret. Jag sparar även tid på att köpa samma modell som jag haft i flera år, då jag nu inte har några nya funktioner eller knappar att lära mig.

Lägre pris för samma sak på SATS

Jag sänkte nyligen mina kostnader för att gymma på SATS med 84 kr i månaden. Dessutom helt utan nackdelar.

Problemet var att SATS tydligen ändrade utbudet av olika medlemskap i maj 2012, men de nuvarande priserna har ändras sedan dess. Jag stod i alla fall ovetandes kvar som Bronze-medlem med tillgång till ett center och betalade i år 479 kr för det då priset sakta höjts sedan jag blev medlem 2006.

När jag nu plötsligt fick reda på att exakt samma medlemskap heter Club och kostar 395 kr i månaden kontaktade jag SATS och fick det medlemskapet istället utan ny bindningstid. Att slippa bindningstid var inte mycket till kompensation, men alltid något.

84 kr i månaden för mycket gånger 12 månader = 1008 kr om året. En tusenlapp om året i hur många år då?

Visst det ligger lite på mitt ansvar att kolla medlemskapen då och då, men jag effektiviserar mitt liv och vill göra rutiner av saker för att spara tid. SATS hade fått betydligt mycket mera goodwill om de hade hört av sig och ändrat medlemskap/pris åt mig automatiskt, då hade det blivit en god nyhet för mig. Nu när jag fick komma på det själv och insåg jag betalar för mycket varje månad helt i onödan känns det inte lika bra.

Lite som när Comhem sänkte priset utan att berätta det. Den gången fick jag veta det via en granne och jag var tvungen att ringa till kundtjänsten för att också få lägre pris. Alla trogna kunder som inte gjorde det fick fortsätta att betala det högra priset.

SATS som företag vore antagligen en bra investering om det gick att köra till rätt pris, men aktien är som bekant inte noterad.

Apropå styrketräning har jag uppdaterat sidan med personbästan efter gårdagens personbästa i axelpress.

Spara pengar på skrivartoner

Jag fick lite fler tankar av @edvinner som svar på mitt inlägg om hur du sparar pengar på skrivarpapper. Jag har därför ställt samman lite tips om hur vi sparar pengar när det gäller skrivartoner.

Laserskrivare kostar kanske lite mer än andra typer, men utskrifterna i svartvitt blir billigast än sådana i färg.

Ett annat grundläggande tips är att du kan överväga att inte köpa originaltoner, för ofta är kopiorna billigare. Nu har å andra sidan närstående till mig råkat ut för icke-originaltoner som inte alls funkat och bara har varit att kasta. Jag har också varit med om att originaltonerna är nästan billigare än kopiorna, vilket gör originaltillverkarens grejer säkrast.

Det bästa tipsen är antagligen att du ställer in skrivaren så att kvalitén på utskriften blir lite sämre. Eko-läge eller nåt. Det är i regel inget du märker något negativt av om du bara skriver ut text, men sannolikt om du skriver ut bilder.

En i längden hyfsat stor besparing gör du nog om du helt enkelt inte skriver ut bilder, utan bara text. Undvik även feta typsnitt och riktigt stora bokstäver.

När skrivarlampan börjar blinka eller lysa sägs det vara dags att byta toner. Min erfarenhet är att det trots allt kan vara väldigt långt kvar.

Även när printern säger stopp på grund av tonerbrist kanske det inte är över. Prova att ta ut tonern och skaka den lite grann. Sätt sedan tillbaka den och med lite tur kommer skrivaren nu åt tillräckligt med toner för att du ska kunna skriva ut lite till.

Till slut får vi alla köpa ny toner. Köper du exempelvis två toner samtidigt kan frakten per toner bli lägre. Köp inte så många toner att du inte hinner göra slut på dem innan skrivarens ”trumma” måste bytas. Då är det lika bra att byta skrivare och om din gamla skrivare inte finns till salu längre behöver du kanske andra toner framöver.

Sådär, nu sjunger inlägget på sista versen för nu har jag tagit mig ton(er) tillräckligt.
🙂

Spara pengar på skrivarpapper

För mig som ibland vill frigöra mig från den digitala världen är det skönt att skriva ut rapporter och annat från nätet och läsa på papper. Detta förslagsvis i fåtölj inne eller solsäng ute när vädret tillåter.

Första spartipset är därför att köpa billigt skrivarpapper. Mitt portföljinnehav Clas Ohlsons eget är billigare (inte ens halva priset) jämfört med Multicopy som de också säljer.

Det är andra spartipset är att jag skriver ut på båda sidor av papperen. Först på den ena sidan och sen när jag läst stoppar jag papperen i skrivaren igen. På så vis räcker varje papper dubbelt på länge och de redan mycket små kostnaderna halveras. Plus att jag kan ha vissa av bladens oanvända sida som anteckningsblock, så slipper jag köpa sådana också.

I ärlighetens namn gör jag inte det andra spartipset främst för att spara pengar. Det är faktiskt inte för miljön heller. Det handlar om att jag är lite lat. 🙂

Jag vill inte spendera tid och energi på att handla skrivarpapper mer än nödvändigt. Det gäller att vara sparsam med tiden också, om nu tid är pengar.