Dags att såga boken ”Kapitalet i det 21:a århundradet”

Enligt en statistisk undersökning läste nästan alla de som köpt Thomas Pikettys jättebok om ekonomi bara lite i början. Jag har faktiskt läst hela sammanfattningen av Jesper Roine, men även den är lite trist periodvis. Tidigt i boken kommer en genomgång av en forskningsbakgrund, vilket får boken att verka som en forskningsuppsats. Journalistiska produkter börjar med intressanta saker och har fördjupning lite senare.

Nåväl, en slutsats av Pikettys forskning är tydligen att det är främst ökade löneinkomster och inte kapitalinkomster som fick skillnaderna i inkomst att öka i främst USA men också Frankrike under 90-talet och 00-talet.

En annan slutsats är att det kan bli problem om avkastning på kapital långsiktigt är större än tillväxten i ekonomin. Nu hänger de båda faktorerna ihop rätt mycket. Dessutom spelar det in om folk kan skapa sin egen förmögenhet eller om det bara går att bli rik genom arv. Lägg till att även fattiga gynnas av hög avkastning på kapital på grund av att pensionsfonder etc placerar i aktier och annat.

Piketty vill ha en progressiv skatt för riktigt rika och ser även utbildning och kunskap som lösningar mot orättvisor.

Jag är glad att jag valde sammanfattningen av boken för nu när till och med den var jobbig och lite trist att läsa emellanåt kan jag knappt föreställa mig originalet. Vissa sidor förklarar nationalekonomiska formler och det känns både invecklat och abstrakt via avsaknad av mänskliga exempel.

Kapitalet i det tjugoförsta århundradet är tvärt emot vad Paul Krugman anser en av de oviktigare böckerna om ekonomi. En kort version av mina åsikter finns långt ned bland bokrecensionerna. 

Sparar pengar med Comhem

Jag hade länge tänkt byta ut mina VHS-kassetter mot en modernare lösning. Under senaste året har de börjat fastna i videon allt oftare och jag började därför leta efter box med hårddisk där jag kan spela in digitalt för att kunna snabbspola reklamavbrott, alls komma ihåg att se programmen, etc.

Det finns extremt få sådana videor kvar på marknaden. Men det är tydligen ingen idé att köpa dem heller, för om de alls ska funka beror på TV-leverantören.

Comhems kundtjänst svarade jättesnabbt bägge gångerna jag fyllde i mejlformuläret. De ringde upp mig och i första samtalet sa de det skulle kosta 100 kr i månaden, men sen visade det sig att det var gratis för mig att få hem en digital-TV-mottagare med hårddisk för inspelning.

Det ingår i det kollektiva avtal min bostadsrättsförening tecknat åt alla oss i Annandagen. Det kan man kalla spartips. Konstigt att den första Comhemsvaranden sa det skulle kosta.

En TV-modul där kortet stoppas rakt in i TV:n blir en box färre och inte lika många sladdar heller, men då min TV saknar inspelningsfunktioner behöver jag en box.

Det var ett nöje att kasta ut VHS-kassetter och den gamla videon. Det nya undret från Comhem (Samsung) är mer eller mindre allt jag någonsin behövt för TV-tittande. Streamande tjänster har ju inte de program jag vill se. Än. En perfekt gratislösning till vidare alltså.

Ett annat spartips är fortsatt att undvika Comhem-aktien. När en vanlig inspelningsbar digital-TV-box är så bra, är mervärdet litet med den viktiga Tivo-boxen som lanseras hårt.

Önskar er alla en äggstra glad och äggstravagant äggande påsk haré bra.
Eller blev det där med påskhare och ha det bra en ordvits för mycket? 🙂

Billigare och snabbare än renovering

koksbordet

Mitt köksbord är ett hemslöjdat mästerverk från min mormors sida av släkten. Bordet är med andra ord äldre än jag. Jag vet inte vem som snickrade ihop det, men det är mitt sedan 2001. Behovet av en renovering ryckte allt närmare, men jag valde att istället köpa en blommig bordsduk.

Som den late och snåle fan… jag menar sparsam som  jag är valde jag istället för målning etc att åka till Ö&B för att investera 50 kr för att skydda bordsytan. Snabbt, enkelt och billigt.

Någon gång i framtiden måste bordet nog målas om ändå, men den dagen den sorgen.

Att köpa eller ha gamla (begagnade) möbler är för övrigt också ett spartips, även om nytt är fräscht på sitt vis.

Klockan klämtar för armbandet

Jag har alltid haft en klocka runt vänster arm. Digital klocka sedan 1988. Nu klämtar klockan för den lösningen, eftersom det enligt klockbutiken skulle kosta 500-700 kr att byta ut armbandet, som håller på att gå sönder.

Klockan kostade 990 kr 2008 så ett nytt armband kostar mer än halva klockan. Även om det går snabbare att titta på en armbandsklocka än att plocka upp mobilen är det nog framtiden att spara in på armbandet.

Jag kan ju alltid ha klockan som den är i en ficka, alltså klockan utan armband. Lite som gamla tiders fickur. Kunde jag bara förgylla den och ha den i en guldkedja vore det ju stiligt. Eller nåt sånt.

Den motiverade vinsten gav några goda skratt

Jag har nu utnyttjat min lilla vinst i Handelsbankens omröstning och motivering till nytt spreadcertifikat.

biobiljettvinsten-slogan

Jag såg filmen Dum och dummare 2 och det var inte så dumt. Jag befinner mig ju på ungefär samma nivå intellektuellt och socialt som de där två karaktärerna. 🙂 Eller inte.

Det är nästan bara i mellandagarna jag kostar på mig att gå på bio. Det är alltid billigare och tystare att se film hemifrån.

Om du ändå ska gå på bio får du mer valuta för pengarna om du går till en bra biograf. Exempelvis är Filmstaden Sergel i Stockholm mycket bättre än Filmstaden Söder. Allt från stolar och belysning till möjligheterna att hitta ut därifrån. Sic!

I alla fall återstår det att se om priset på majs verkligen går upp nu. Jag åt inte så enormt mycket popcorn nämligen, men å andra sidan har jag inte köpt spreadcertifikatet i fråga än.