Målsättningar för 2017 och sågning av nyårslöften

2016 blev jag framröstad till Nobelpriset i litteratur bland svenska aktieförfattare.

67 procent av de 101 rösterna på Twitter i Sparpingvins omröstning värmer mitt aktiehjärta. Tack för det. 🙂

Inför 2017 har jag inga nyårslöften, däremot målsättningar och önskemål.

Nyårslöften har jag inte sedan jag i tonåren gav nyårslöftet att aldrig mer ge några nyårslöften. Det är ett löfte jag tänker hålla livet ut. En anledning är att om du ska förbättra ditt eller andras liv kommer du att misslyckas i fall det enda som kan få dig att lova bättring är ett nytt datum i kalendern.

Om månaderna går och du inte gör något men vips så är det ett visst datum på året och då lovar du att du ska börja träna, banta, spara pengar, ta dig mer tid med barnen, etc. Vill du lyckas med något börja planera och sätt igång. Oavsett datum på året. Vad ska du med nyårslöften till?

Visst kan du ha de som kul grej, men då är det inte mer än så. Menar du allvar är du förstås inte beroende av en nyårsafton för att påbörja ett projekt eller försöka nå en dröm.

    Inför 2017 siktar jag bland annat mot att:

  • Få ännu mer aktieutdelningar
  • Öka min förmögenhet
  • Komma ut med en tredje bok
  • Få fler följare på Twitter och Instagram.
  • Bygga på mitt nätverk av personer och kontakter
  • Börja på allvar med Swish och andra bra mobiltjänster för att spara tid och/eller förenkla min vardag.
  • Slå personbästan på gymmet.

Som du ser handlar det nästan bara om samma kontinuerliga förbättringar som alla år. Livet är en process och inget som i praktiken delas in och strikt styras av i kalenderår.

Det är därför jag är lite skeptiskt till det här med att gissa hur börsen går i år. Inte bara för det är omöjligt att veta utan för att ingen placerar allt första handelsdagen i januari och säljer allt sista börsdagen i december.

Mitt liv med dina pengar

Nu har jag läst och recenserat Anders Anderssons bok Mitt liv med dina pengar. Det är en lättläst och intressant bok, särskilt för oss i media.

För mig som hade Anders som chef på Privata Affärer under ett antal år var det en självklarhet att köpa boken och det signerad, för överskottet skänks till välgörande ändamål.

Även det är en sorts lärdom, att ha balans mellan pengarna och livet. Det går inte att fokusera på bara det ena. Utan pengar har du inte råd att verkligen leva livet, men med bara pengar men inte mycket till liv blir det heller inte bra. I livets skål finns både nöjen för en själv och nära och kära samt välgörenhet.

Den bästa av världar inom träning och mat

Ska du få valuta för pengarna du lägger på gymkortet är det viktigt att du tränar rätt och äter rätt. Bara då kan du få bra resultat och det är ju främst därför du tränar, även om du förstås inte behöver träna för personbästan utan även kan träna för att inte bli sämre och tappa kraft eller för att slippa få ont av allt sittande framför TV och dator etc.

Efter att ha stått stilla i utvecklingen i tre år i bänkpress har jag i år plötsligt blivit 7-8 procent starkare. Jag hade träningsvärk två till tre dagar efter bänkpassen tidigare, alltså upp till sex dagar i veckan med träningsvärk i bröstmusklerna utan att bli starkare. 🙁

Lösningen var att träna varje muskelgrupp oftare än två gånger i veckan. Två tunga pass och två lätta pass per muskelgrupp verkar fungera bra för hela kroppen. Med det sagt är det förstås individuellt hur du ska träna.

Fyra slutsatser jag drar om mat och träning:

  • Träna ofta så du får resultat, men inte för hårt och ofta så du blir skadad. Lyssna på din kropp.
  • Ju mer jag tränar, desto mer kan jag äta utan att lägga på mig kroppsfett.
  • Ju mer vi äter desto lättare för kroppen att bygga muskler.
  • Ju mer muskler vi får desto mer kalorier borde gå åt när jag tränar. Exakt samma antal set och repetitioner borde bränna mer kalorier ju tyngre vikter jag lyfter.

För mig som gottegris är det den bästa av världar att äntligen orka och vilja träna så ofta att jag får resultat i form av styrka och inte bara fettdriven viktuppgång. Jag har fredagsmys i princip varje dag, men har ändå inte gått upp i vikt senaste året. 🙂

Spartipsen är dels att välja rätt gym och gymkort så det passa dina behov, din tid/schema och din plånbok. Du kan också komma långt med löpning och träning hemma utan vikter (eller om du köper gymutrustning etc).

Det andra spartipset är att helt enkelt verkligen försöka resultat av träningen så du för valuta för pengarna.

Slå börsproffsen – tio steg till bättre aktieaffärer

Nu är jag klar med min recension av Jan Öbergs bok Slå börsproffsen – tio steg till bättre aktieaffärer. Du hittar förstås en sammanfattning av recensionen på min sida med recensioner av böcker om aktier och börsen.

Trevligt att författaren svarade på min frågor om boken. Det var ett och annat jag inte alls fattade när jag läste sista kapitlet. En del saker inser jag fortfarande inte fördelen med om jag ska vara ärlig.

Intressant därför att REA-metoden har så bra historik, även om det enligt boken är backtrading, alltså har testats i efterhand.

Alla kapitel utom det sista så kallade bonussteget begrep jag mig på direkt. Efter att ha mejlat författaren Jan Öberg fick jag reda på att det var fel sortering i tabellen på bland annat sid 139. REA-metoden för att hitta billiga aktier rankade nämligen Astra Zeneca och Lundberg sist av storbolagen som om de vore säljvärda när boken skrevs. Detta trots att de har bland de lägsta p/e-talen (högst inverterat P/E-tal, alltså E/P-tal).

Den korrekta tabellen premierade däremot bolagen med lågt P/E-tal, även om jag inte tycker man kan jämföra bolag i olika branscher och därmed har helt olika förutsättningar. Lundbergs är ju ett substanscase på grund av sin kapitalintensiva verksamhet, medan Astra Zeneca och MTG har olika verksamhet, branscher, risker och framförallt vinster som påverkas av helt andra saker.

Tankefelet

Nästa steg i REA-metoden är att ranka storbolagen utifrån justerat eget kapital per aktie. Det handlar alltså inte om P/B-talet och det här med substansrabatt eller substanspremie, för nej, någon relation till priset per aktie eller hur det egna kapitalet värderas görs inte. Det är bara fel att göra så.

REA-metoden utgår från det egna kapitalet per aktie i absoluta termer. Därför rankas exempelvis Lundbergs och Tele2 olika för har olika mycket eget kapital per aktie. Att antalet aktier och kursen per aktie i Lundbergs är helt annorlunda jämfört med de andra bolagen spelar en väldigt stor roll i värderingen.

Eget kapital per aktie sjunker som bekant om ett bolag genomför en aktiesplit. Detta för att det då blir fler antal aktier. Om t.ex. Astra har en aktiesplit på 5 sjunker eget kapital per aktie till en femtedel och därmed blir det en helt annan ranking. Varför låta ett nollsummespel som aktiesplittar påverka om aktien är köpvärd eller inte?

Jan Öbergs svar på mina frågor om detta är:
”När du sorterar efter JEK får du fram om bolaget har en hyfsad ekonomi, relativt bra bolag.”

I tabellerna ser vi även att utifrån hur stor Tele2:s direktavkastning är så ingår uppenbarligen en engångsutdelning. Jag tycker det hade varit bättre att ranka bolagen utifrån ordinarie utdelning eller åtminstone nämna att den höga direktavkastningen på över 20 procent beror på bonusutdelning. Öberg svarar mig om detta att:
”En hög direktavkastning om den är tillfällig eller inte ger ju ett tillskott till ägaren.”

En petitess är att i tabellerna på sid 134 och 135 finns bolaget Cellular med. Det är Millicom som avses.

Nåja, läs de första tio kapitlen och få en bra omgång kunskap om aktier och aktiemarknaden. Tabellerna i sista kapitlet är bara tänkta som ”en inblick i sorteringsfunktionen”. Bra förstås med konkreta räkneexempel, men personligen förstår jag inte storheten med metoden.

God Jul till alla läsare!

tomte-lask-barn-hernhag

Fotot ovan till trots. Vi vet ju alla att det är must som gäller varje jul. För mig blir det påskmust, eftersom de flaskorna i min mustkyl passerat bäst-före-datum nu och blivit mogna. Somliga har vinkällare, jag har mustkyl. 🙂

mustkyl

I MUST have it!
🙂

Apropå måsten vill jag ju nämna ett litet spartips också. Här är gloggen jag köpte fem ynka 5 kr per flaska på ICA Farstas rea i början av 2015. Det lönar sig att handla off season och lagra drickat.

Blossa glögg

Hoppas att rean på glögg bara BLOSSAr upp den här gången också. 🙂