En kunds krig mot Klarna

Klarna må ha en effektiv administrativ tjänst, men e-handlarna tappar samtidigt kundkontakten. När saker inte fungerar som de ska hamnar du som konsument i kläm.

För en e-handlare och e-butik är det smidigt att lägga ut betalningsrutinerna på Klarna. Även börsnoterade Fortnox kan skicka fakturor och fixa med inkasso åt sina kunder, men de har ett mer begränsat utbud än så länge.

Problemet är att många e-handlare nog inte märker eller inser när denna outsourcing går fel. Att tappa direktkontakten med kunden kan ha sina nackdelar. Förstår alla näthandlare hur arga och ledsna många konsumenter blir när de inte kan få svar från firman de handlade hos utan bara får stånga sig blodiga mot en oresonlig tredje part?

Vissa sajter och appar bränner då broar till framtida kunder.

Ett exempel på när det gått fel med Klarna

Ett exempel på när det gått fel i postgång och betalningsrutiner är min källa som vi kan kalla för Blivande Mamma. Hon var mellan två jobb och hade ont om likvider när det här hände.

Hon beställde en vara från graviditetskollen.nu, men produkten skickades av olika anledningar tillbaka innan hon hämtade ut den. Då blev hon skyldig 639 kr enligt deras villkor. Detta för att varan behövde förpackas om etc.

Det egentliga problemet var att först Klarna och sedan inkassofirman Legalis krävde 1500 kr och sen 1600 kr.

Att skicka betalningskravet på 639 kr från graviditetskollen.nu till Klarna och Legalis gjorde ingen skillnad. Att informera om konsumentköplagen hjälpte inte heller. Att kräva att varan ska skickas till henne var även det meningslöst.

Det gick inte ens att få svar på varifrån den extra tusenlappen kom. Istället för 639 kr krävdes Blivande Mamma på 1700 kr till slut efter ett antal månader. För att slippa lägga allt mer energi på vad vi kan likna vid en administrativ vägg blev det till att betala ändå för att bli av med eländet. 1700 kr för en produkt hon aldrig såg röken av.

Självklart har graviditetskollen.nu förlorat henne som (potentiell) kund för all framtid. Sannolikt även alla andra som har liknande erfarenheter, inte bara av detta företag utan även av andra.

Min poäng med detta exempel är att jag tror många företag inte inser hur många kunder de förlorar genom att lägga ut kundhanteringen. Graviditetskollen.nu menade att de inte kunde göra något när ärendet låg hos Klarna och Legalis.

Går det inte att möta sina potentiella kunder ens halvvägs eller åtminstone förklara varför man är skyldig mer än ursprungsbeloppet och dröjsmålsränta är det frågan hur lönsamt och effektivt det blir i längden att lägga ut betalningsrutinerna på en tredje part.

Når klagomål och i förekommande fall mycket mörka känslor inte fram förstår nog inte det säljande bolaget hur mycket goodwill och anseende de tappar.

Mina egna erfarenheter av Klarna

Jag har själv bara goda erfarenheter av Klarna och att exempelvis kunna beställa saker först och först därefter få faktura för att betala känns bra. Jag undviker däremot alltid allt som handlar om avbetalning för att slippa det där med ränta.

Klarnas funktion som kräver bank-id för att beställa saker på nätet är bra, men det är en tjänst du behöver logga in och ställa in om du vill skydda dig på nätet.

Däremot vet jag andra konsumenter som hatar Klarna efter flera turer och aldrig handlar om Klarna är inblandade.

OBS! Jag låter det vara osagt om allt ovanstående är de nämnda bolagens svagheter och brister eller om det finns andra förklaringar. Bolagen har inte enbart missnöjda kunder och bolagen behöver inte vara representativa, utan de utgör endast exempel som jag tar upp i min journalistik.

Jag planerar att skriva om hur man agera i sådana här situationer när något går fel. Vilka är dina bästa privatekonomiska tips i ärendet? Har du bestridit fakturor med framgång eller överklagat till ARN och vunnit?
Vilken är din sämsta erfarenhet av de nya betalningsföretagen?

15 reaktioner till “En kunds krig mot Klarna”

  1. Känner igen problemet!

    Uppkommer något problem med Klarna är det kört!
    Oavsett hur problemet uppkommit går det i princip inte att lösa!

    Jag och flera med mig håller oss långt borta Klarnas betallösningar!

  2. Hej köpte biljetter till Taubspelen på Orust genom Klarna. Spelen ställdes in och alla lovades få tillbaka pengarna. Ingenting hände det var ca 2000:- .
    Kontaktade arrangörerna och dom lovade skicka pengarna men ingenting hände , kontaktade Klarna dom har en återbetalnings garanti men dom skylde i från sig och sa att dom gjort upp med organisatören . Många Mail och samtal men det var kört. Orkade inte fortsätta efter två år.

  3. Jag skulle aldrig i livet ha med just Klarna att göra. Varför ta den risken när man så oerhört ofta hör hur de beter sig? Faktum är att jag blir förbannad ens av att se deras namn. Ofta är de dessutom förifyllda och man måst göra ett aktivt val för att kringgå skiten. Faktum är att jag oftast gör allt jag kan för att undgå just Klarna. De är oansvarighet och girigheten personifierat.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    1. Vad menas med oerhört många? Är det en om dagen, 100 om dagens eller 1000 om dagen som har problem?

      Det kanske är smartare att prata om förhållandet av de som får problem ställt mot totala antalet fakturor klarna skickar ut varje månad exempelvis.

      Det finns såklart andra aktörer i Sverige som Svea, qliro och vissa andra men de är betydligt mindre än klarna och allt annat lika borde det innebära att antalet missnöjda kunder borde vara mindre. Förhållandet mellan totala antalet kunder varje månad och antalet missnöjda kunder varje månad borde vara likvärdigt mellan alla dessa företag.

      Känner också att det ofta är kunden som gör bort sig i första hand och det leder till problem.

      Jag handlar nästan uteslutande med Klarna faktura och det har aldrig varit problem. Vid flera tillfällen har företaget inte levererat i tid eller annat och klarna har alltid hjälpt till genom att t.ex. frysa en 14 dagars faktura så att jag inte behöver betala den innan jag fått varan.

      Jag menar inte att klarna är ofelbara men det kanske behövs lite bredare perspektiv än vad som förmedlas när det pratas om hur ruttna klarna är.

      Mvh kronstahl.se

  4. Vill belysa den styrka tex Klarna kan hjälpa en med när det är konsument mot säljare.
    Jag fick problem med ett företag som inte ville göra rätt för sig. Jag kontaktade Klarna direkt och förklarade situationen. De hjälpte mig hela vägen, fakturan fryses och plötsligt ville företaget göra rätt för sig. Den hjälpen jag fick från Klarna gjorde att jag orkade driva på och se till att rätt blev rätt. Jag visste inte hur jag skulle göra men de förklarade tålmodigt, det är ett av de bästa kundmottaganden jag fått. Företaget förlorade mig som kund medans Klarna visade att jag kan lita på dem.

  5. Har både goda och dåliga erfarenheter av Klarna.

    Gjorde te.x en beställning hos Webhallen för cirka 3.000kr, pengarna reserverades och kunde inte användas ifrån min bank (Nordea) men beställningen gick inte igenom.

    Klarnas svar var helt enkelt att vänta 5-7 dagar tills pengarna kom tillbaka igen.

    Har även varit i kontakt med deras kundsupport vilket är en riktigt otacksam upplevelse även om man har ordernummer, tider och så vidare så verkar det inte gå snabbt om man säger det så.

    Generellt så brukar det gå smidigt, men jag gillar inte nätbutiker som endast implementerar Klarna som alternativ.

    Kan jag så väljer jag oftast något annat som betalningsalternativ då jag har haft tidigare problem med Klarna som jag inte märkt av på andra håll.

  6. Har handlat en gång via Klarna, och råkade ut för det som många andra också verkar ha gjort, att man får en påminnelsefaktura utan att ha fått originalfakturan. Tydligen fastnade fakturan i ett skräppostfilter någonstans och togs efter 30 dagar bort. Det är enda förklaringen jag har, då jag letat överallt utan att hitta denna faktura.

    Klarna hävdade att de hade skickat ut fakturan och jag inte hade betalt den. Inte lätt att betala något man inte fått. Att slopa påminnelseavgiften verkade inte finnas i deras sinnesvärld, undrar hur mycket pengar de tjänar på detta upplägg…

    Är inte ensam om att få påminnelsefakturor utan en originalfaktura. Verkar väldigt vanligt om man googlar. Läste att Sparo råkat ut för samma sak….

    1. Samma här, var på vippen att hamna hos kronofogden vilket rubbade min världsbild.

      Vänligen Annelie

  7. Goda erfarenheter av Klarna, har enkelt fryst fakturan via deras sida när varor inte levererats i tid och förfallodatum börjat närma sig. Nästan tvärtom, de har fungerat som en buffer mot e-handlarna. Finns säkert fallgropar med.

  8. Hej!

    Måste skriva att jag är MYCKET nöjd med klarna som betallösning i samband med mina beställningar från olika leverantörer.

    Har aldrig haft några problem med klarna.

    MVH: Tor

  9. Jag har problem med en äldre herre som har samma namn som mig, och tror att han har samma gmailadress som jag har. Han beställer och skickar till den adressen. Brukar påpeka det lite då och då.

    När *jag* sedan beställde och betalade via Klarna så hamnade fakturan och senare betalningskravet hos dem, eftersom Klarna lyckats registrera deras adresss och kopplat den till min e-postadress utan verifiering. De kontaktade mig då de fick inkassokrav skickade till sig och vi lyckades reda ut det efter ett par dagars samtal fram och tillbaka mellan

    Lyckades lösa det utan betalningsanmärkning, tack och lov.

  10. Hejsan,
    Det många inte verkar tänka på (förutom Klarna själva så klart) är processen som placerar Klarna i en perfekt position.

    1) kund beställer produkt från företag A
    2) Klarna tar pengarna
    3) beställning når företag A
    4) produkt finns inte hos företag A
    (slut på lager eller vad det nu kan vara)
    5) kund ser på skärmen att produkten inte finns men pengarna är borta

    Här tar processen slut för
    * företag A (som berättat för kund att produkten inte kunde levereras) samt för
    * Klarna (som fått sina pengar för beställningen).

    Sen undrar folk hur Klarna kan tjäna så mycket pengar.

    // Patrik

    1. Hej,
      Det där kan snarare förklara hur de kan öka intäkterna så mycket. Angående resultatet hörde jag en fondförvaltare som sa att Klarna aldrig tjänat pengar och googlar jag lite snabbt ser bolaget ut att göra stora förluster.

  11. Det går inte att välja bank-id på datorn vid betalning från ett bank-konto, endast mobilt bank-id på en smartphone. Inte heller att betala direkt från bank-kontot mha av dosa. Det är dåligt tycker jag, eftersom det är på datorn jag gör en beställning av vara eller tjänst. En programmeringsmiss kanske man kan nog kalla det. Exempelvis på Skatteverkets hemsida har man möjlighet att välja mellan mobilt bank-id och bank-id på datorn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)