Läsarfrågor: Ska jag köpa fonder och i så fall vilka?

Läsarfråga: Jag har fina bolag som jag kommer lägga pengar i och öka mina innehav, men funderar på om jag nu borde lägga kapital i annat än rena aktier. Funderar på Xact Högutdelande, Avanza Zero och kanske preferensaktier (som jag inte har för tillfället). Vad tror du är lämpligt? Min sparhorisont är långsiktig och jag planerar att fortsätta att spara en del varje månad.
Mitt svar: Låter helt okej att sprida riskerna med Xact Högutdelande och boosta utdelningarna med några lågriskpreffar. Jag har inget emot Avanza Zero heller, även om jag inte är helt förtjust i indexfonder som följer den typen av mest-omsatta-index.

Läsarfråga: Valuta, hur skall man ställa sig till att sätta in mer pengar på amerikanska och europeiska börser? Dollarn är tämligen dyr och euron är ruskigt dyr! Men det finns ju många intressanta bolag.
Mitt svar: Redovisningsvalutan och den valutan som ett bolags aktie är noterat i är en sak, vilka länder de har verksamhet i och vilka valutor de påverkas av mer direkt är en annan sak. Valutaförändringar innebär ofta både bra och dåliga saker. Även om noteringsvalutan påverkar utdelningarna rätt mycket är valutorna inte avgörande heller. Valutor rör sig dessutom cykliskt sett över flera år.

Läsarfråga: Vad säger du om e-handels trenden? Kommer t.ex. Realty Income drabbas av denna? 
Mitt svar: Fastighetsbolaget Realty Income har inga bokbutiker längre pga e-handeln. Kanske får de fasa ut apotek etc framöver, men sannolikt inte biografer och restauranger. Hittills har de varit vakna och kunnat parera det hela rätt bra.

Läsarfråga: Jag har ett antal miljoner kr som jag skall börja  använda/ ta ut successivt om ca 5 år. Önskar din rekommendation på fördelning i % mellan aktier,fonder, räntefonder, Företagsobligationer etc.
Mitt svar: Om jag skulle börja sälja av innehav om fem år skulle jag nog ha en fjärdedel i fonder som Carnegie Corporate Bond och Spiltan Räntefond Sverige och en fjärdedel i de tryggaste preferensaktierna. Resten i aktier och aktiefonder.

Nytt avsnitt av podden Tre smarta om börsen

Avsnitt två av ”min” nya podd Tre smarta om börsen har släppts. Poddarna och mer info finns på nya poddsidan. Avsnitt två är nyinspelat och du kan lyssna på alla avsnitt direkt här på sajten om du vill, annars söker du upp podden i din poddapp och lyssnar som vanligt.

De båda avsnitten har producerats i samarbete med Privata Affärer.

Köpt mjukvarubolaget Fortnox och gjort två fondaffärer

Jag köpte en liten post i det framgångsrika mjukvarubolaget Fortnox i veckan. Värderingen är hög på nuvarande vinst, men tillväxttrenden är oerhört fin och lovande. De växer nog in i kostymen framöver. Redovisningsprogram i molnet hör framtiden till och program av det slaget är inget kunderna byter hur som helst heller.

Jag tipsade om Fortnox som Månadens chans i Privata Affärer tidigare i höstas och nu lever jag som jag lär. Jag kan inte låta bli bolaget längre utan vill äga andelar i det. Går aktien ned köper jag gärna mycket mer, annars är jag ändå med på ett av de bästa tillväxttågen på de svenska börslistorna. Tillväxtbolag får gärna komplettera alla utdelningsaktier jag äger.

För en tid sedan sålde jag även ut fonden Alerian MLP ETF. Detta då kurstrenden vände nedåt igen, bland annat för att utdelningen har sänkts under 2017. När de trenderna bottnar kan jag överväga att köpa tillbaka denna skifferoljefond igen. Direktavkastningen är fortfarande hög, men av en anledning. Jag gick kursen Kavastutrender tidigare i höstas och nu tillämpar jag lite mer trendföljande investeringsfilosofi på detta innehav.

Alerian MLP ETF var en kursmässigt katastrof, ändå gick jag bara 4 procent back sammanlagt. Tacka utdelningarna för det.

Avkastningen kursmässigt blev dålig, men starkare dollar och höga utdelningar räddade mig så jag förlorade bara ca 4 procent på ca fyra år. En lärdom blir att fonder är svåra att verkligen förstå då de innehåller en massa innehav jag inte har analyserat.

En annan lärdom är att utdelningshöjande innehav med 4-5 procent i direktavkastning ofta är bättre än icke utdelningshöjande fonder som ger 7-8 procent. Samt förstås att jag gör rätt i som har många olika innehav och inte ligger för tungt i de med högst risk. Alerian MLP ETF var aldrig ett stort innehav.

Jag har också köpt Swedbank Robur Ny Teknik denna månad. Många små fina tillväxtbolag som jag inte kan köpa själv. Fonden ligger i stigande trend och kanske gör det en tid till. Den kompletterar mitt tidigare innehav Lannebo Vision  och Swedbank Robur Ny Tekniks förvaltare Carl Armfelt gör alltid bra ifrån sig när har pratar i EFN eller i poddar.

Tack för alla anmälningar till mitt aktiebrev

Min digitala brevbärare. :-) Mailchimp.
Min digitala brevbärare. 🙂

Som du kanske sett har jag startat ett aktiebrev, vilket betyder ett gratis epostutskick. Redan första helgen har hundratals anmält sig. Tack till er alla! Särskilt tack till er som i anmälningsformuläret skrivit positivt om skägg och i somliga fall även gett mig komplimanger. 🙂

Jag skickar första mejlet innan jul. Jag håller nu på att rent konkret planera innehållet, men tar gärna emot förslag.

Framöver hoppas jag kunna erbjuda ytterligare kanaler för att följa mig och lära sig mer om aktier och börsen. Alla kanske inte finns på Facebook eller Twitter, utan behöver epostutskick eller något annat.

Uppdatering 11 december:
För att underlätta anmälningar lägger jag in formuläret för att anmäla sig även i detta blogginlägg, men annars är det aktiebrevsidan som gäller.





Email Format


Tectona Capital – mitt exotiska och spännande innehav mot notering

Äntligen är mitt onoterade innehav Tectona Capital på väg mot en börslista. I början av 2018 kommer aktien att börja handlas på NGM MTF.

Tectona Capital är ett fastighetsbolag med fokus mot Panama. Det landet växer snabbt och därmed är utvecklingen för hyresfastigheterna god. Tectona köper in stora lägenheter och styckar av dem till två eller tre små och hyr ut dem. Efterfrågan på små lägenheter är större än på den för stora.

Just nu tar Tectona Capital in kapital via en listningsemission. Själv känner jag mig mer eller mindre fullinvesterad i bolaget på kort sikt.

På risksidan märks slagsida mot dollarn, då Panamas valuta är amerikansk dollar. Tectona är också ett litet bolag (endast 22 miljoner i eget kapital) med stort personberoende.

Mig veterligen är inte fastigheterna upptagna till marknadsvärde i bokföringen. Därför bör det finnas en del dolda värden i balansräkningen, vilket å andra sidan gör Tectona lite svårvärderat. Teckningskursen på 2,70 kr kanske känns stor i förhållande till den bokförda substansen, men i praktiken är det annorlunda.