Läsarfråga: Jag har fina bolag som jag kommer lägga pengar i och öka mina innehav, men funderar på om jag nu borde lägga kapital i annat än rena aktier. Funderar på Xact Högutdelande, Avanza Zero och kanske preferensaktier (som jag inte har för tillfället). Vad tror du är lämpligt? Min sparhorisont är långsiktig och jag planerar att fortsätta att spara en del varje månad.
Mitt svar: Låter helt okej att sprida riskerna med Xact Högutdelande och boosta utdelningarna med några lågriskpreffar. Jag har inget emot Avanza Zero heller, även om jag inte är helt förtjust i indexfonder som följer den typen av mest-omsatta-index.
Läsarfråga: Valuta, hur skall man ställa sig till att sätta in mer pengar på amerikanska och europeiska börser? Dollarn är tämligen dyr och euron är ruskigt dyr! Men det finns ju många intressanta bolag.
Mitt svar: Redovisningsvalutan och den valutan som ett bolags aktie är noterat i är en sak, vilka länder de har verksamhet i och vilka valutor de påverkas av mer direkt är en annan sak. Valutaförändringar innebär ofta både bra och dåliga saker. Även om noteringsvalutan påverkar utdelningarna rätt mycket är valutorna inte avgörande heller. Valutor rör sig dessutom cykliskt sett över flera år.
Läsarfråga: Vad säger du om e-handels trenden? Kommer t.ex. Realty Income drabbas av denna?
Mitt svar: Fastighetsbolaget Realty Income har inga bokbutiker längre pga e-handeln. Kanske får de fasa ut apotek etc framöver, men sannolikt inte biografer och restauranger. Hittills har de varit vakna och kunnat parera det hela rätt bra.
Läsarfråga: Jag har ett antal miljoner kr som jag skall börja använda/ ta ut successivt om ca 5 år. Önskar din rekommendation på fördelning i % mellan aktier,fonder, räntefonder, Företagsobligationer etc.
Mitt svar: Om jag skulle börja sälja av innehav om fem år skulle jag nog ha en fjärdedel i fonder som Carnegie Corporate Bond och Spiltan Räntefond Sverige och en fjärdedel i de tryggaste preferensaktierna. Resten i aktier och aktiefonder.



