Läsarfrågor – Dåligt med tunga ankarinvesterare?

Läsarfråga: Jag läste nyligen något om att börsintroduktioner med tunga ankarinvesterare brukar vara dåliga investeringar. Har du några tankar om detta?
Svar: Bara om det är misstänkt många investmentbanker som sköter en börsintroduktion kan vi misstänka att bolagsledningen inte litar på sitt bolags förträfflighet. Många eller tunga/stora ankarinvesterare har jag inte läst ska vara negativt, jag tycker det snarare indikerar stort intresse. Ett problem med många ankarinvesterare kan uppstå om de tecknar majoriteten av aktierna, för då blir många privatsparare utan aktier. Bolag kan också tacka nej till enskilda ankarinvesterare om de bedömer att de redan har tillräckligt många.

Läsarfråga: Hur går dina tankar kring AT&T? Det pågår som jag förstår det en konflikt mellan DOJ och AT&T gällande sammanslagning av TimeWarner och AT&T. Hur kan en lyckad sammanslagning påverka kursen och tvärtom?
Svar: Jag tror det är rätt små delar som diskussionen gäller, i alla fall utifrån vad jag har hört. Även om AT&T föll strax efter att fusionsplanerna presenterats tror jag en affär blir bra för bolaget.

Läsarfråga: Dags för ett kejsaren har inga kläder reportage om Serendipity? Episurf, Organoclick, Sdiptech, Diamorph, Xbrane, Irras. Är inga kvalitetsbolag direkt 🙂 Och Serendipity ixora är också fullt med drömmar som kommer bli svåra att uppfylla.
Svar: Serendipity Ixora har många riskabla förhoppningsbolag, men de delades ut från Serendipity (numera Sdiptech) 2016. Det på First North noterade Sdiptech har en mycket stabilare verksamhet så där är jag inte orolig.

Fonder eller preffar på 10 års sikt?

Jag har fått tre läsarfrågor om preferensaktier:

Läsarfråga: Jag sparar på tio års sikt, sedan är det tänkt att trappa ner och portföljen ska genera en del av inkomsten. Just nu består den av utdelande amerikanska ETF:er och en fondportfölj av tio olika indexfonder. Jag funderar nu att antingen fortsätter investera i fonderna för att sedan plocka ut enligt 4%-regeln eller vid sidan om bygger upp en preferensportfölj som redan nu ger utdelningar likt ETF:erna men på priset av obetydligt kurstillväxt. Utdelningarna av ETF:er går direkt i nya fondandelar.

Mitt svar: Aktiemarknaden slår nog preffarna under de flesta tioårsperioder. Avkastningskravet är helt enkelt högre. 

Svenska preffar innebär å andra sidan lägre risk, så den riskjusterade avkastningen behöver inte bli lägre, men generellt kanske det är lika bra du fortsätter med ETF:er när det handlar om tio år.

Läsarfråga: Jag har ingen preff i min portfölj och har tittat lite på Klövern. Den står ju i dagsläget i ca 300:- och inlösen är 500:-. De delar ju ut varje kvartal (5:-). Det jag inte förstår är att om inlösen är 500:- och man betalar 300:- så känns ju det som en vääääldigt bra affär. Jag tror ju så klart inte att det är så, men vad är det jag har missat?

Mitt svar: I regel blir det aldrig inlösen så inlösenkursen är inte det viktiga, i alla fall inte så länge aktien handlas under inlösenkursen vilket är det normala. Långt upp till inlösenkursen innebär en teoretisk potential, men som sagt lär den inte lösas. Det som är viktigt för Klövern Pref är däremot direktavkastningen på 6,7 procent som är hög jämfört med de låga marknadsräntorna men bara hyfsad om vi beaktar att inflationen i landet är ca 2 procent. Viktigt är även att Klövern går bra och tjänar pengar så att den så kallade kreditrisken är låg.

Uppdatering april 2021: Corem har lagt bud på Klövern inklusive preferensaktien.

Läsarfråga: Jag har svårt att hitta information om inlösenvillkor angående Alm Equity Pref på deras hemsida. Vet du var jag kan finna denna information (länk?)? 

Mitt svar: Information finns dels på min sida om preffar och villkor samt förstås i Alm Equitys bolagsordning.

Lite mer om preffläget

Efter önskemål vill jag förtydliga lite om hur jag ser på läget för vissa preferensaktier just nu.

Jag tipsade tidigare i höstas om preferensaktier, bland annat de från Alm Equity och Oscar Properties. Sedan dess har normaliseringen av bostadsmarknaden i Stockholm skapat lite skrämselhicka även för preferensaktierna.

Att preffar går ned i kurs motsvarande ett till två års direktavkastning eller är ganska normalt. Trygga Akelius Pref har pendlat mellan 270 kr och 340 kr de senaste tre åren, vilket är större spread än så.

Min utgångspunkt är fortfarande att de båda stora bostadsutvecklarnas preffar jag framhållit är något att behålla. Främst Alm Equity som har bostäder i mellanprissegmentet, men jag tror även att Oscar P reder ut det hela. De emitterar hellre nya stamaktier än ställer in utdelningen på preffarna.

De bostadsutvecklare som kommer att gå i konkurs är istället de som är mindre och nyare, främst de som köpt alldeles för dyra byggrätter. De får nu svårt att sälja till de priser som krävs för lönsamhet, i alla fall om de inte sålt en stor del av bostäderna innan byggstart. De kan heller inte alltid byta till att sälja hyresrätter istället för bostadsrätter då de skulle behöva högre hyror än vad den reglerade hyresmarknaden kanske tillåter.

Ta det försiktigt med att köpa stamaktierna för där kan det bli värre under det kommande året, även de i Alm Equity och Oscar P.

Däremot behåller jag mina preffar i Alm Equity och funderar på att öka framöver.

Jag vill betona risken mer nu än vad jag gjorde i artikeln länkad till ovan. Marknaden har mer skrämselhicka än vad jag trodde det skulle kunna bli. Främst för en lyxbostadsutvecklare som Oscar P blir det en kärvare marknad. Ligg inte för tungt i den preffen. Även om de troligen enligt preffarnas villkor kan lösa in dina B-preffar till 500 kr om du ber om du inför mars månad är det inte helt säkert de anser sig ha råd just nu.

Ny podd: Tre smarta om börsen – Del 1 Trender

Under vinjetten Tre smarta om börsen kommer jag och mina båda bokkollegor Jan Sterner och Lars-Erik Boström att då och då komma ut med vår nya podd. Varje avsnitt kommer att innehålla ett tema med tidlösa råd om hur vi blir bättre på börsen, en genomgång av den långa trenden på börsen just nu, samt lite mer kortsiktiga köttben.

Just nu finns vi enbart i Privata Affärers kanal Ett Rikare Liv där del ett av podden släpptes idag. Framöver hoppas jag vi också finns i en egen poddkanal så du kan prenumerera enbart om oss du skulle vilja det.

Tre smarta om börsen syftar i första hand på att vi ofta ger tre råd inom de tre olika avdelningarna av varje poddavsnitt.

I del ett om trender tipsar vi om att du ska följa MA200 som visar genomsnittet för ett börsindex eller en aktiekurs mätt under de senaste 200 börsdagarna. Detta genomsnitt flyttas successivt fram varje börsdag så det blir glidande. Har exempelvis en aktie en fallande trend i MA200 är den långa trenden ned och så länge det är så har vi inte bråttom att bli fullinvesterade. Lite beroende på din aktiestrategi handlar du aktier olika beroende på trenden. Ofta ligger aktier i en långsiktigt fallande trend av en anledning.

Vi tipsar även hur bra det är att se stigande trender när det gäller utdelning, vinst och rörelsemarginal.

Nästa avsnitt kommer nästa månad.

Läsarfrågor – Tajma köp av aktierna i portföljen

Läsarfråga: När ska man tajma köp av de olika aktierna i portföljen? Ska jag bara fylla på lika mycket i alla 11 varje gång (1 gg/mån)? Eller ska jag enbart fylla på i de aktier som har högst direktavkastning vid tillfället (helst över 4%) för att maxa min procent i utdelning? 
Mitt svar: Jag skriver lite om de olika utdelningstaktikerna min bok om aktieutdelningar, men jag rekommenderar ingen taktik framför någon annan. Du kan fördela köpen jämnt, men också köpa de aktierna som känns mest köpvärda för tillfället. Jag gör en bedömning från fall till fall.

Läsarfråga: Har tänkt komplettera med 4-5 amerikanska aktier också, är det värt extra courtage, krångel med KF, skattedeklaration och att kräva tillbaka utdelning?
Mitt svar: I KF kommer källskatten på utdelningarna i regel tillbaka automatiskt. Komplettera gärna med några amerikanska aktier, men det är verkligen inget måste.