Läsarfråga: Varför är Litium hemlighetsfulla?

Läsarfråga: När Litium den 4 april släppte info om ett nytt avtal i Norge på tre år valde de att inte gå ut med namn på företaget. Varför gör man så? Har du några kloka tankar om det?

Svar: Generellt är det vanligt att kunder till IT-bolag inte vill skylta med det, för att inte berätta för konkurrenterna vilka lösningar och leverantörer de ska satsa på. Tids nog framkommer det, men inte initialt.

Fastighetsbolaget Tectona Capital tar in kapital

En av de mer spännande sätten att investera i bostäder är Tectona Capital. Det är ett av mina onoterade innehav, som nu genomför en ägarspridning med sikte mot NGM MTF.

Tectona köper lite förenklat ägarlägenheter och styckar upp dem i mindre lägenheter som hyrs ut. Priserna i Panama är lägre än i Sverige, men stigande. Bolaget är lönsamt, men expansivt så vinst och utdelning hålls nere till förmån för expansion.

Teckningstiden varar till den 24 april. Emissionskursen på 3,10 kr känns rimlig utifrån den information som finns. Bolaget redovisar inte marknadsvärde av varje tillgång likt de stora svenska fastighetsbolaget. Det bokförda egna kapitalet i Tectona är därmed mindre än det egentliga. Läs mer i memot som bolaget gett ut.

Tectona äger även lite teakplantager. Detta då bolaget 2006 drog igång som ägare och förvaltare av teakplantager som man sålde ut ägarandelar av. Nu är fokus mot fastigheter, som har fördelen att de ger positiva kassaflöden snabbt. Teakplantager ger inga kassaflöden att tala om förrän vid slutavverkningen efter 20 år.

Jag har redan en rätt stor post i bolaget och tecknar inte mer i nuläget. Tectona Capital är en högriskinvestering, då bolaget är litet, personberoende och Panama långt borta. Lyckligtvis är landet en väl fungerande marknadsekonomi med relativt låg andel korruption.

Läsarfråga: Ska jag behålla Mycronic?

Läsarfråga: Mycronic aktien går ner mycket. Den har ju varit svängig från och till. Ska man behålla aktien?

Svar: Långsiktiga investerare kan behålla IT-bolaget Mycronic. Deras aktie och orderingång kanske är lite svängiga, men aktien är upp 20 procent bara på ett år och bolaget fortsätter att utvecklas bra.

Läsarfråga: Realty Incomes stamaktie eller preferensaktie?

Läsarfråga: Ditt innehav i Realty Income, är det preffar eller stamaktier?   Vilket av aktieslagen föreslår du och vilket ger månatlig utdelning? Jag har en ganska bred portfölj men ännu inget i nämnda bolag.

TACK för många bra råd genom åren och lättbegripliga böcker!

Mitt svar: Det är stamaktien för Realty Income som jag äger och det är den jag rekommenderar. Aktien ger månatlig utdelning och lär ge fortsatta utdelningshöjningar.

Tack för berömmet, trevligt du gillar mina böcker.

Läsarfråga: Risken i Estea Kapitalandelsbevis3

Läsarfråga: Jag ser att Estea har en emission för kapitalandelsbevis i april. Har sett att du har sådana innehav, men själv har jag ingen erfarenhet av den här typen av investeringar. Hur bedömer du risken i det här fallet? Om man jämför risken med en preferensaktie i Akelius t ex?

Svar: Jämfört med Akelius Pref är risken klart högre i Estea Kapitalandelsbevis3. Orsaken är att när löptiden är slut om 5 år (senast år 2022) är vi beroende av värdet på fastigheterna som då säljs. NAV-kursen kan ha ökat och ge oss ännu mer än de 6,25% i ränta, men kursen kan också vara lägre och sänka avkastningen.

Det finns dessutom rätt få fastigheter, då Estea Kapitalandelsbevis3 inte ger exponering mot något mångmiljardbolag precis.