Läsarfråga – Vilken av dessa utdelningsplaceringar ska jag köpa?

Läsarfråga: Har tänkt placera i ETF:er alternativt i någon svensk preferensaktie. Har redan en relativt bred aktieportfölj om 15 aktier. Väljer mellan följande placeringar med 7-10 års horisont. Vilken hade du valt (100 % i någon av dessa).
Reality Income
MDIV (First Trust Exchange…)
Akelius pref
Klöverns pref

Svar: Jag väljer efter lite tvekan välja Realty Income för utdelningshöjningarna och den månadsvisa utdelningen.

De tre alternativen har högre direktavkastning, men där blir det nog inte mycket till utdelningshöjningar.

Läsarfråga: Vad finns i hedgefonder som Merrant Alpha Select?

Läsarfråga: Har ni någon aning om vad fonden Merrant Alpha Select innehåller? Har försökt hitta information och även kontaktat dom utan att få svar. Egentligen bryr jag mig inte vad fonden innehåller. Dock efter att ha läst om HQ härvan och insett att dom hade planer på att omvandla sin tradingportfölj som uppenbarligen inte hade samma verkliga värde som bokfört värde till en hedgefond blir man ju lite rädd. Antar att alla hedgefonder innehåller en hel del tillgångar som från tillfälle till annat inte går att sälja utan enbart är prissatta enligt uppskattat värde och inte marknadsvärde.

Svar: Merrant Alpha placerar i andra hedgefonder, vet inte vilka. Rent generellt avslöjar en hedgefond aldrig exakt vad de tar för positioner. Jag brukar likna dem vid hemliga svarta lådor, det kan finnas vad som helst i hemliga lådan (fonderna). 🙂 En riktig förtroendebransch.

Hernhag.se nu lite säkrare

Idag har hernhag.se gått över från http till https. Det innebär att går du till hernhag.se (där du är nu alltså) hamnar du automatiskt på https://hernhag.se istället för http://hernhag.se. Enda skillnaden är sista bokstaven i https, som står för Secure och betyder i praktiken att jag nu kör med krypterade överföringar.

För dig som användare blir det ingen synbar förändring, det här är mer backend så att säga. Jag ordnade detta genom att installera SSL-certifikat via mitt webbhotell Oderlands Cpanel och programmet Let’s Encrypt både snabbt och enkelt. Samt gratis. 🙂

Orsaken till att jag byter nu är att allt fler webbläsare börjar varna för sajter som kör med det gamla vanliga http:// i början av adresserna. Många webbläsare visar inte alltid http eller https och Google som utvecklat webbläsare kommer att i allt större omfattning börja varna för webbplatser som inte har SSL-certifikat.

Målet med förändringen är dels att min sajt ska bli säkrare och att du som besökare ska slippa (risken för) varningsnoteringar etc.

April månads nya aktie blev Nibe

Jag har köpt aktier i Nibe. Det ger min portfölj exponering mot megatrender som energieffektivisering och inomhusklimat. Dessutom ökar jag andelen industribolag och mängden tillväxtaktier.

Nibe ger i genomsnitt 15 procents avkastning på bolagets egna kapital, vilket inte är så tokigt alls. Aktien är dessutom med bland de stabilaste utdelningsaktierna, då ordinarie utdelning pekat uppåt i 18 år.

Nibes har långsiktigt stigande vinst per aktie, tyvärr låg direktavkastning, men det kompenseras av den hittills mycket väl fungerande förvärvsmodellen. Ledningen äger mycket aktier i bolaget och även om aktiens värdering är dyrare än vanligt räknat på på 2016 års vinst kommer de nyligen genomförda förvärven att höja vinsten per aktie i år.

Det handlar om en liten post jag köpt än så länge. Nibe är faktiskt mitt minsta innehav för tillfället, men jag ökar gärna på framöver.

Läsarfråga: När ska jag köpa aktierna?

Läsarfråga: Om man vill placera säg 4 MSEK i olika stabila aktier hur gör man rent praktiskt? Om man vill dela upp det i kanske 4 olika papper. Man kan väl inte lägga en köporder på 1MSEK på en gång? Hur bör man lämpligen sprida ut köpen över tid? Jag talar om relativt högt omsatta aktier, typ Latour, Investor osv.

Svar: Rent rationellt ska vi köpa allt på en gång då börsen oftare ligger i stigande trend än fallande. Rent psykologiskt vore det tufft om du hade otur och prickade en topp så därför rekommenderar jag ändå att sprida ut köpen över tid. Hur länge går inte att säga exakt.