Q&A – Scandic, H&M och Bonava

Börsen tar trevligt nog inte semester, även om det borde lugna ner sig även där efter Brexit och i väntan på delårsrapporterna senare i juli. Här är några frågor och svar jag fått under de senaste veckorna.

Jag undrar om Scandic Hotel Groups kan vara ett bra köp. Fördelar med bolaget och aktien resp. nackdelar, enligt ditt tycke.
Scandic är ett rätt bra bolag och jag hörde de hade ganska bra avkastning på eget kapital, även om det kanske inte är någon av mina favoritaktier.

Jag har aktier i H&M och vill gärna sänka snittet på aktien. Ska jag avvakta och tror att HM stiger o sälja HM i aktiedepån senare eller sälja nu och köpa i HM i ISK??
Flytta H&M-aktierna till ISK du, det lönar sig nog på sikt.

Skall inte köpkursen av NCCs aktier justeras, efter avknoppningen av Bonava, om man köpt NCC-aktier innan dess? Värdeförändringen för NCC blir ju missvisande annars, eftersom kursen för dessa sjönk med ca 106:- vilket motsvarar värdet för Bonava vid avknoppningen. Värdet finns ju kvar, fast i Bonava. Skall jag då lägga ihop dessa för att få en mer rättvisande värdeförändring? Köpkursen av Bonava står på 0, vilket jag kan förstå eftersom jag inte betalat något för dem.
Visst är det så. Du kan alltid googla på bolagsnamnen plus skatteverket och hitta info om anskaffningsvärden vid sådana här situationer. Som Skatteverket skriver: ”Mer information kommer om fördelning av anskaffningsutgiften.”
Bonavas anskaffningspris är ungefär vad NCC-aktien sjönk med, men Skatteverket är de som slår fast exakt vad som gäller.

Mina placeringstips i EFN Börslunch blev succé

EFN Börslunch

Den 22 oktober 2015 var jag med i EFN Börslunch första gången. Jag tipsade om de amerikanska placeringarna fonden MDIV samt aktierna Digital Realty Trust och Realty Income.

Per den 1 juli 2016 hade mina placeringstips ökat med i genomsnitt 30 procent, främst tack vare fastighetsbolagen Digital Realty Trust (upp 49 procent) och Realty Income (upp 39 procent) som gått riktigt bra. Fonden MDIV är upp en procent

Nu tillkommer utdelningar till kursutvecklingen så mina tips gav ännu lite mera i totalavkastning. En stor del tur ligger bakom förstås, eftersom mina råd var långsiktiga och mer strategiska för utdelningssamlare än så väldigt tajmingfokuserade.

Dollarn har under mätperioden minskat från 8,5 till 8,4 i växelkurs, vilket sänker avkastningen marginellt mätt i svensk valuta.

Mina placeringstips i EFN Börslunch blev utifrån mina förväntningar en oväntat snabb succé, men fastighetsaktierna känns ganska dyra nu och det är inte alls givet att det är så bra köplägen även om kurstrenderna är uppåt.

Brexit – jag hoppas på mer panik

Storbritannien har via folkomröstning beslutat att lämna EU. Det så kallade Brexit är därmed ett faktum. Kanske inte helt oväntat, eller som George Will skriver i Washington Post:

”The E.U. has a flag no one salutes, an anthem no one sings, a president no one can name, a parliament that no one other than its members wants to have more power (which must be subtracted from national legislatures), a capital of coagulated bureaucracies that no one admires or controls, a currency that presupposes what neither does nor should exist (a European central government administering fiscal policy), and rules of fiscal behavior (limits on debt-to-gross domestic product ratios) that few if any members obey and none have been penalized for ignoring.”

Nåja, EU har sina fördelar också. Inga tullar och det är relativt lätt att korsa landsgränser vid resor och arbete. Det borde bli så att Storbritannien lämnar EU, men vi vet inte. Även om  många folkomröstningar i andra länder bara varit rådgivande spekuleras det redan i hur det egentligen blir i slutändan.

Folkomröstningar utfall innan Brexit

För min del får placerarna gärna gripas av panik igen på grund av Brexit eller något annat. Ju mer börsen rasar på grund av att osäkerhet skrämmer bort kortsiktigt kapital desto lägre priser att handla aktier för. Förr eller senare lär det vända upp.

Storbritannien kommer att fortsätta handla med omvärlden och klara sig mer eller mindre bra. Sverige också. Går det ned lite är det snarare köpläge på 3-5 års sikt.

Världen går inte under den här gången heller. Däremot kanske det blir en lågkonjunktur i någon mån i ett eller flera länder, till exempel Storbritannien innan det försvagade pundet hjälper landets ekonomi igång igen. Vad vet jag.

Tittar vi historiskt så satte varken andra världskriget, Vietnam-kriget eller 11 september-dåden några superlånga avtryck för de amerikanska börserna. För långsiktiga placerare är lite börshicka i Sverige inget att oroa sig över.

H&M var den aktie jag ökade något i när Stockholmsbörsen tokrasade i måndags. Om du ville veta. 🙂

Mitt liv med dina pengar

Nu har jag läst och recenserat Anders Anderssons bok Mitt liv med dina pengar. Det är en lättläst och intressant bok, särskilt för oss i media.

För mig som hade Anders som chef på Privata Affärer under ett antal år var det en självklarhet att köpa boken och det signerad, för överskottet skänks till välgörande ändamål.

Även det är en sorts lärdom, att ha balans mellan pengarna och livet. Det går inte att fokusera på bara det ena. Utan pengar har du inte råd att verkligen leva livet, men med bara pengar men inte mycket till liv blir det heller inte bra. I livets skål finns både nöjen för en själv och nära och kära samt välgörenhet.

Aktierna jag köpte i juni 2016

Under juni månad har jag ökat i mina innehav H&M, Enea och Alfa Laval. Tre utdelningsstabila bolag som rekylerat nedåt. Jag deltog även i Castellums nyemission och Castellum är därmed ett av mina största innehav nu. Ingen ny aktie i portföljen med andra ord.

Samtidigt har jag minskat något i kursraketerna Digital Realty Trust och Realty Income. De båda fastighetsbolagen är fortfarande två av mina största innehav och har hjälpt portföljen, som har ökat med 9 procent i år. Direktavkastningarna i dessa aktier är lägre än vanligt så det känns bra att ha tagit hem i alla fall en liten liten del av vinsterna. I grunden är jag långsiktig i båda innehaven.

Andelen dollarnoterade innehav är nere på 42 procent och fastighetsaktier och fonder inkl preffar är på fortfarande för höga 41 procent.