Testar andningsteknik från Wim Hof för att hålla mig frisk och må bra


Under 2019 har jag börjat med olika rutiner för att må bättre och hålla mig friskare. En av de bästa sakerna är hittills är andningsövningen som Wim Hof ”The Ice man” visar i klippet ovan.

Efter de sjukdomar jag hade under första fyra månaderna 2019 började jag med denna andningsteknik. Övningen består av 30 djupa andetag, sedan andas ut och därefter hålla andan så länge man kan. Därefter dra ett andetag och håll det i 10 sekunder.

Hittills sedan sommaren 2019 har jag hållit mig frisk, vilket inte säger något då det gått för kort tid. Däremot upplever jag att andningsövningens gör mig avslappnad, nedstressad, spänningar i t.ex. nacken efter en långsittning framför tangentbordet försvinner och det är skönt att varva ned genom att hålla andan.

Det sistnämnda förvånar mig, då jag alltid varit dålig på det och syrebrist ska vara otrevligt. Efter många andetag är det inga problem att hålla andan och efter en eller två ronder kommer över 2 minuter. I enstaka fall 3 minuter utan ett andetag. Total frid 1-3 gånger per dag via den här andningsövningen är nog bra för nerver, kropp och sannolikt även immunförsvaret.

Testet läkarna gjorde på Wim Hof kan man se nedan och att han inte blir sjuk när de injicerar honom med bakterien är intressant. Efter att han och andra lyckats med det har experter slutat håna honom, även om allt han säger om det biologiska kanske inte stämmer exakt.

Ska återkomma med min eventuella friskhet eller sjukdomsfrekvens kommande år för att följa upp mina test med den här andningsintensiva meditationen eller vad jag ska kalla det.

Under vintern i slutet av 2018 började jag duscha i kallt vatten för att förbättra blodcirkulationen, men det hjälpte inte immunförsvaret tillräckligt för att hålla mig frisk. Mina sjukdomar hade nog fått ändå och det sägs vara hälsosamt med lite kallt vatten, men det biologiska där är inget jag kan så mycket om.

Kanske stärker kallbad/kallduschar immunförsvaret lite, kanske inte. Kanske blir det bättre blodcirkulation eller i vart fall lättare för huden att snabbt ställa om mellan olika temperaturer, för att man har tränat i duschen så att säga. Jag fortsätter med en del kalla duschar ett tag till, för jag upplever ibland att en tendens att huden blir kall utan att jag fryser nuförtiden, vilket skiljer sig lite mot tidigare. Kanske kan jag effektivare dra in värmen i kroppen, vad vet jag.

Wim Hof har världsrekord i isbad och sånt, men det avskräcker mig snarare än inspirerar. Han rekommenderar att man löptränar i skor, shorts och mössa men inget mer i klädväg och det mitt i den snöiga vintern. Det tänker jag inte prova, även om man fokuserar mot andningen är det för extremt för mig.

Kanske jag ska löpträna lite tunnare klädd ibland för att trappa upp det något, testa lite.

Tänker du också testa något av detta?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)