Jag har äntligen vågat mig på att operera bort min närsynthet, vilket jag ser(!) många fördelar med. Det är också lite skämtsamt ett första steg mot att bli en cyborg, en blandning av människa och robot.
I vardera ögat mellan hornhinnan och min naturliga lins sitter numera en ICL-lins, vars nya namn är Evo som i evolution. Namnet är bekant från börsbolaget Evolution med tickern EVO, men har inget med live kasino att göra. EVO eller ICL är en säker och permanent lösning som gör att jag kan se bra på långt håll i resten av mitt liv. Det går till och med att operera ut eller byta ut linsen vid behov.

Däremot kommer jag att bli ålderssynt och få använda läsglasögon på nära håll inom några år eller så.
Det blir ändå praktiskt att spara tid och pengar på att slippa:
* sätta i kontaktlinser för att kunna använda solglasögon eller simglasögon
* ha glasögon så ofta
* putsa eller tvätta glasögonen så ofta
* använda kontaktlinser (blev torr i ögonen även av dyra dygnet runt-linser)
* regelbundet köpa kontaktlinser och linsvätska
* se det mesta suddigt utan glasögon eller linser
* ha glasögonbågarna i vägen när jag ska trimma håret på sidan av huvudet
* få imma på glasögonen om det är pandemitider och jag behöver ansiktsmask
Priset för min uppgradering blev 50000 kr via Proforma Clinic. Operationen gick snabbt, 10-15 min per öga plus en del förberedelser och koll före och efter.
Att operera bort närsyntheten innebär en viss besparing framöver. Glasögon och kontaktlinser har säkert kostat mig i genomsnitt 500 kr i månaden, vilket är 6000 kr om året.
Framöver skulle jag kunna tänka mig att boosta hjärnan med ett minneschip för att snabbare lära mig en massa bra saker. Därefter i framtiden någon gång bygga på kroppen med inbyggda vapen. Skojar bara, det är nog för dyrt.




