Operera bort närsyntheten – mitt första steg mot att bli cyborg

Jag har äntligen vågat mig på att operera bort min närsynthet, vilket jag ser(!) många fördelar med. Det är också lite skämtsamt ett första steg mot att bli en cyborg, en blandning av människa och robot.

I vardera ögat mellan hornhinnan och min naturliga lins sitter numera en ICL-lins, vars nya namn är Evo som i evolution. Namnet är bekant från börsbolaget Evolution med tickern EVO, men har inget med live kasino att göra. EVO eller ICL är en säker och permanent lösning som gör att jag kan se bra på långt håll i resten av mitt liv. Det går till och med att operera ut eller byta ut linsen vid behov.

Operera bort närsynheten - så gick det till när jag fick ICL i ögonen.

Däremot kommer jag att bli ålderssynt och få använda läsglasögon på nära håll inom några år eller så.

Det blir ändå praktiskt att spara tid och pengar på att slippa:
* sätta i kontaktlinser för att kunna använda solglasögon eller simglasögon
* ha glasögon så ofta
* putsa eller tvätta glasögonen så ofta
* använda kontaktlinser (blev torr i ögonen även av dyra dygnet runt-linser)
* regelbundet köpa kontaktlinser och linsvätska
* se det mesta suddigt utan glasögon eller linser
* ha glasögonbågarna i vägen när jag ska trimma håret på sidan av huvudet
* få imma på glasögonen om det är pandemitider och jag behöver ansiktsmask

Priset för min uppgradering blev 50000 kr via Proforma Clinic. Operationen gick snabbt, 10-15 min per öga plus en del förberedelser och koll före och efter.

Att operera bort närsyntheten innebär en viss besparing framöver. Glasögon och kontaktlinser har säkert kostat mig i genomsnitt 500 kr i månaden, vilket är 6000 kr om året.

Framöver skulle jag kunna tänka mig att boosta hjärnan med ett minneschip för att snabbare lära mig en massa bra saker. Därefter i framtiden någon gång bygga på kroppen med inbyggda vapen. Skojar bara, det är nog för dyrt.

Bokrecension – Så kan du bli rik på bitcoin

Boken Så kan du bli rik på bitcoin har ett par år på nacken nu, men håller utifrån det jag vet om kryptovärlden ändå bra. Detta trots att den tekniska utvecklingen går snabbt, så allt är inte superuppdaterat.

Du får en lättläst genomgång när det gäller blockkedjor och de vanligaste kryptovalutorna, som egentligen är digitala tillgångar mer än valutor. Sen kommer allt från olika typer av digitala wallets, plånböcker, till varningar för olika sorters bedrägerier.

Så kan du bli rik på bitcoin lär dig med andra ord grunderna och låter dig komma in i kryptovärlden en bit.

Så kan du bli rik på bitcoin av Totte Löfström och Christian Ploog.

Författarna Totte Löfström och Christian Ploog driver kryptobörsen Trijo (länken går till den sajten) och kryptosajten Trijo News.

I juni 2021 var jag med i deras podd Bitcoinpodden och pratade om framtiden för kryptovärlden och smarta blockkedjor.

Varning för ICO

Enligt boken Så kan du bli rik på bitcoin visar en undersökning från 2018 att 80 procent av alla ICO:s var bedrägerier eller bara bluff. ICO står för Initial Coin Offering och är sorts motsvarighet till IPO som står för Initial Public Offering, börsnotering. En ICO är en ny coin (kryptovaluta) som handlas ovanpå en befintlig blockkedja, så egentligen ska den då kallas för ”token”.

En sammanfattning av denna bokrecension finns på sidan med ekonomiböcker.

Framtiden för krypto och smarta blockkedjor i Bitcoinpodden

Kan kryptotekniken i form av blockkedjor och kryptovalutor förändra de ekonomiska systemen på sikt? Är bitcoin verkligen något som gynnar eller missgynnar kriminella?

Det och mycket mer kan du höra om i detta avsnitt av Bitcoinpodden, där jag blev intervjuad.

Tidigare har jag bloggat om att framtiden är ljus för blockkedjor och att jag köpt min första kryptovaluta (länk till YouTube). I Bitcoinpodden pratar vi om allt från hur samhället kan förändras, om kryptovalutornas roll när centralbanker och stater dopar ekonomin med stimulanser, samt en parallell till aktiesparande.

Jag tycker kryptovalutor hör hemma i en bred portfölj, men då riskerna är höga så fall i små poster. I alla fall för alla nybörjare som jag.

Inkomstkällor och sidoinkomster i Side Hustle-podden

Jag är intervjuad i podden The Side Hustle Sverige där jag pratar om mina olika inkomstkällor och sidoinkomster.

Jag listar även fem punkter hur man kommer igång med aktieutdelning och går även igenom poddens stående inslag: de tre heliga. Dessutom får du som lyssnar höra en del om min egen investerings- och utdelningsresa samt en massa annat härligt ekonomiprat.

Side Hustle betyder i detta sammanhang extraknäck, och allt fler sådana kan eventuellt göra oss ekonomiskt fria till slut. Särskilt om de är passiva inkomster.

Recension av Överlägsen på aktier

Tore Davegårdhs bok Överlägsen på aktier handlar om hans bror Björn Davegårdh och börsen. Boken pendlar mellan att vara underhållande och informativ.

Som aktiebok är det verkligen inte det längsta eller mest analytiska som getts ut, men har du arbetat inom media eller som läsare till känner börslegenden Björn Davegårdh är anekdoterna lite intressantare.

Att vissa av minnena är saker i stil med att en tjej på ett gym för flera decennier sedan inte kände till uttrycket ”att lägga rabarber på” utan tolkade det bokstavligt må ha sitt underhållningsvärde för vissa, men det kanske inte är det mest skrattframkallande heller. Eller lärorika.

Det är däremot Björns tumregler om börsen och genomgången av varför integraler behövs i börsgrafer. Med en sådan skala på y-axeln blir varje procent lika stort i diagrammet, vilket är mer rättvist.

Ett av skämten i Överlägsen på aktier kommer från Mats Qviberg och handlar om när Göran Persson var statsminister.

Ett skämt om Göran Persson i boken Överlägsen på aktier

Petitesser finns i form av att ett par stycken upprepas på sid 43 och några avstavningar återfinns mitt på sin respektive rad.

Sammantaget en börsrelaterad bok för dig som verkligen gillade Björn Davegårdh eller arbetat i från bank och tidskriftsvärlden. Tips på andra böcker om börsen finns här.

Du vet nästan sämst själv

Tore Davegårdh har en intressant tolkning av inledningen av min första bok, Den enkla vägen att lyckas med aktier.

I boken Överlägsen på aktier tar Tore Davegårdh upp min första aktiebok och missförstår inledningen. Eller nåt sånt.

En obegriplig tolkning. Det är verkligen bara du själv som kan ta reda på hur du är som investerare och aktiesparare, som kan känna efter hur du mår i olika börstrender, som vet hur mycket tid du har för aktier, hur mycket kunskap du har.

Bara om du lär känna dig själv vet du om du ska låta ”seriösa placeringsrådgivare” styra ditt sparande eller om du mår bättre om du gör det själv. Det är endast om du har en bra aktiestrategi som du undviker misstagen Tore nämner i utdraget ovan.