Hur låg är Bures förvaltningskostnad?

Läsarfråga: Jag hittar inte Bures förvaltningskostnad/förvaltningsavgift i procent räknat. http://www.bure.se/investerare/ Vet du vad den är?

Svar: Den är 40 miljoner kr om året, vilket motsvarar 0,5% av substansen. Rätt billigt. Investmentbolag brukar ha lägre kostnader för förvaltningen än aktivt förvaltade fonder.

Mina böcker snart slutsålda

Både Den enkla vägen att lyckas med aktier och Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning håller på att sälja slut på nuvarande upplagor.

Den förstnämnda boken har sålt i ca 10500 exemplar inklusive drygt 2000 stycken via så kallad bulkförsäljning. Det är när en köpare beställer många på en gång.

Den andra boken ligger på 8500 sålda nu. Med tanke på den ett år kortare tiden på marknaden är det en snabbare försäljning än första boken.

Tack till alla som köpt! 🙂

Den sammanlagda försäljningen är därmed ca 19000 böcker. Det är en milstolpe i livet att sälja så pass många böcker sedan första boken lanserades i oktober 2015.
”Plötsligt händer det.”

Hur kommer det att gå för Evolution Gaming?

Läsarfråga: Har några funderingar angående aktien Evolution Gaming Group (EVO). Hur tror du det kommer att gå för dem i framtiden? Vad tror du riktkursen är?  Köpte massa aktier vid 290 kr, sälja eller behålla? Är rätt så ny med aktier.

Svar från Aktieskägget: Jag har tipsat mina läsare om Evolution Gaming då och då under vintern. Framtiden för kasinoleverantören ser mycket ljus ut och även om värderingen är högre än börsens genomsnitt är vinsttillväxt och potential också mycket bättre än genomsnittet. Är du långsiktig så behåller du dina aktier, i alla fall så länge kurstrenden är uppåt.

Det här är trots allt en aktie med en hel del risk och jag brukar ge rådet att sprida riskerna mellan flera olika bolag. Överväg göra det framöver.

Jag har ingen riktkurs på Evolution Gaming.

Vad tycker jag om Aktiespararna Direktavkastning

Fråga: Din bok heter ju ”Bli rik på aktieutdelning”. Något liknande har väl grundarna av fonden Aktiespararna Direktavkastning tänkt när de startade fonden i höstas. Hittills har den gått ganska bra. Vad har du för uppfattning om den?

Svar: Det är en intressant fond, men den återinvesterar all utdelning. Aktiespararna Direktavkastning ger med andra ord dig som sparare ingen utdelning. Det behöver inte vara fel, men fonden lämpar sig inte för den som vill få regelbundna utbetalningar (utdelningar).