Köpa Resursbanken och lita på råden?

Fråga: Vad tycker du man ska välja för bankaktier idag? Har funderat på Resursbank och ngn av storbankerna, kan dock inte riktigt bestämma vilken.

Svar: Resurs är antagligen ett bra val i banksektorn. Storbankerna innebär lite lägre risk, men också lägre tillväxt. Så det beror lite på vad du är ute efter.

Fråga: Med jämna mellanrum dyker det upp rekommendationer att köpa vissa aktier. Nyligen såg jag två rekommendationer att köpa Resurs Bank. Då låg kursen på 61,50 kr. Sedan dess har den rasat till 56,30 kr, alltså med 8,5 %. På endast en vecka ändrades uppfattningen om Resurs totalt. Hur pass tillförlitliga är egentligen dessa ”expertråd”?

Svar: Expertråden kan vända sig till olika placerare och vara på olika tidshorisonter. De bygger på olika antaganden och prognoser och ibland når bolagen inte upp till de prognoserna. En enskild kvartalsrapport som är en besvikelse behöver inte betyda att ett köpråd på ett års sikt är fel, även om det kan få analytikerna att ändra sig. Om råden är pålitliga eller inte beror så mycket på och hur vi läser dem.

Är Preservias 10% i direktavkastning en bra placering?

Läsarfråga: Har sett ett erbjudande om att investera i bostadsfastigheter med kvartalsvis utdelning. Löpande utdelning är 10% per år. Låter som en bra placering av pengar. Det är Preservia det gäller. 

Svar: Preservia tycker jag inte är värd sin risk. De är nystartade och 10 procent är högt, vilket säger en hel del om riskerna. Läs även det jag skriver i veckans nya nummer av Placeringsguiden.

Apollo Global Management nytt finansbolag i portföljen

Efter att ha läst Marc Lichtenfelds köpråd slog jag i fredags till på Apollo Global Management (ticker APO). En halvstor post som ger mig 6 procent i direktavkastning. Det här är en placering där jag inte är lika noga med att utdelningen stiger, utan det är just hög direktavkastning och bra underliggande verksamhet som lockar. Utdelningen kommer att gå både uppåt och nedåt mellan kvartalen.

Kurstrenden i aktien är stigande och bolaget utvecklas bra. Långsiktigt har kapitalet de förvaltar stigit snabbt, 2006-2016 med i genomsnitt 23 procent om året. Fokus är värdeinvesteringar och verksamheten är att Apollo förvaltar fonder, ETF:er och så kallade annuiteter samt finansiering/skulder.

Apollo tar även gärna hand om tillgångar i kris för att göra de lönsamma. Blir det sämre tider eller bara högre räntor kommer bolaget att kunna gynnas långsiktigt.

Jag har länge velat ha ett fondbolag, då sådana lätt ökar vinsten utan att kostnaderna stiger. Detta då fondförmögenheten stiger efter insättningar från kunder och/eller börsen går upp. Istället för T. Rowe Price eller något blev det Apollo.

Och jag som ville trimma antalet innehav i min sparportfölj. 🙂

Köpa Hemfosa som ränteplacering?

Läsarfråga: Har tänkt på att minimera kostnaderna i portföljen. Jag kom på att jag kanske skulle köpa någon aktie som ränteplacering och öronmärka utdelningen för att betala courtage och andra avgifter. Skulle du köpa Hemfosas stamaktie eller kollat på preffar?

Svar: Hemfosas preferensaktie ger lite högre direktavkastning än stamaktien, men stamaktien kan innebära höjd utdelning på sikt. Preferensaktien har företräde till utdelning före stamaktien och påminner därför mest om en ränteplacering. Vanliga stamaktier är normalt inget man köper istället för ränteplaceringar.

Fastigheter som förlorar på höjd ränta?

Läsarfråga: Fastigheter som förlorar på höjd ränta och vilka som har hög belåning? Jag har Hufvudstaden, Diös, Hemfosa, Klövern och Castellum.

Mitt svar: Fastighetsaktier pressas generellt när räntorna stiger, men det sker från låga nivåer. Den högre inflationen som driver upp räntorna gör det också lättare för fastighetsbolagen att höja hyrorna. Dessutom har de i regel en del bundna räntor och räntederivat som skydd.

Hufvudstaden har lägst belåning och risk, även Castellum och Hemfosa känns trygga.

Diös tog just i pengar i nyemission för att finansiera ett stort förvärv och Klövern är nog ingen lågriskaktie direkt men heller inte den högsta risken.

Sett på flera års sikt är fastighetssektorn fortsatt lockande, men det kan bli fortsatt press under året.