Bli börsproffs på ett par timmar

Bli börsproffs på ett par timmar

Bli börsproffs på ett par timmar är en av de bättre på bokmarknaden.

Den är lättläst, men har ändå en hel del bra statistik och källhänvisningar. Inte illa. Boken är därför en av källorna jag till min sida med intressant statistik om aktier.

Jag kan inte påstå att du blir börsproffs på ett par timmar genom att läsa boken. Du måste praktisera en hel del också. Mig tog det längre tid än två timmar att läsa boken, bland annat för jag tänker och försöker minnas och inte bara köttar på när jag läser.

En sammanfattning av boken finns bland mina bokrecensioner.

Vilka konton använder jag?

Läsarfråga: Tänkte bara kolla på vilket konto du har dina aktier? Och hur har du kapitalet fördelat på de olika innehaven, är sugen på att bygga en liknande portfölj med många stabila utdelningsaktier/derivat.

Svar: Jag har nästan allt i min kapitalförsäkring, både aktier och börshandade fonder. Jag skaffade den innan ISK fanns så därför har jag inte ISK i nuläget.  En mindre del av mina placeringar finns i IPS.

Alla innehav utgör mellan 2-4 procent av portföljen, så det är inga enorma skillnader i storlek på placeringarna.

Information om skillnaderna mellan ISK och KF har jag här.

Q&A – Aktietips och Crowdfunding

Läsarfråga: Har du något förslag om vilka aktier som kan vara bra på att köpa sig in i inom den närmaste tiden? Just nu äger jag Attendo och Betsson och köpte mig in i dessa på ett bra pris för ett tag sen och tänker behålla dessa.
Svar: Nibe har en trevlig trend och Hufvudstaden och Castellum har inte hängt med uppåt på ett tag men går bra som bolag. På ett till tre års sikt blir dessa placeringar nog bra, men kortsiktigt är det alltid svårt att säga.

Läsarfråga: Jag har börjat läsa på lite om crowdfunding-siter och funderar på om det är en god investeringsmöjlighet. Jag tänker på främst på Lendify för privatpersoner, men även Tessin, Kameo, Pepins etc som riktar sig mot fastighetsbranschen. Vad tror du om risk kontra avkastning?
Svar: Generellt sett är jag tveksam, då riskerna i alla nystartade projekt och privatlån är väldigt hög. Avkastningsmöjligheterna är förstås ändå bättre än trisslotter och kasinot, så vill du chansa gör det men för en liten del av ditt kapital.

 

Läsarfråga: Tänkte bara höra vad du anser om Dometic. Deras framtidutsikter? Köpte för ett tag sedan till kursen 68 kr. Är de värda att behålla?
Svar: Dometic har jag bara hört gott om. Bolagets framtid är säkert ljus så behåll dem du.

Sälja eller behålla Atlas Copco?

Läsarfråga: Jag köpte Atlas Copco på botten för ca ett år sedan vilket har resulterat i en bra uppgång. Efter att ha läst dina böcker har jag mer och mer satsat på en utdelningsportfölj så därför undrar jag vad du tycker om Atlas på lång sikt? Stabil utdelning, men ikke så hög. Behålla eller sälja med god vinst och köpa något annat?

Svar: Så trevligt du läst mina böcker. Atlas Copco är ett väldigt välskött bolag med mycket stabil ordinarie utdelning. Aktien är dyr och handlas nära rekordnivåer, men det behöver inte stoppa den från fortsatta uppgångar om konjunkturen tar sig. Det är alltid svårt med timing, men värderingen ställer rätt höga krav på aktien nu.