Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning – Allt om nya boken

Min nya bok om aktieutdelningar.
Marcus lilla röda. 🙂 Min nya bok om aktieutdelningar.

Om du inte redan sett det finns det nu en informationssida om min nya bok Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning. Längst ned på den sidan finns i nuläget bara en länk till förlaget där du kan beställa boken.

Framöver kommer det länkar till alla ehandlare som säljer boken. Jag kommer även att länka till recensioner av boken, precis som jag gjorde med min första aktiebok.

Sidan hittar du i menyerna, som finns till vänster om du använder en stationär dator och sannolikt överst om du använder mobil enhet.

Undersida/underrubrik är en ny sida om hur du skaffar dig en utdelningsbombmatta, alltså utdelningar varje månad.

Det svänger kring Geo Group

Jag har nu rett ut lite mer kring vad som gäller för Geo Group efter gårdagens nyhet kring de privatdrivna fängelserna i USA.

Idag meddelar Geo Group att man förlängt ett avtal gällande skötseln av ett statligt fängelse. Å andra sidan verkar myndigheten ändrat sig enligt en pressrelease som kom strax därefter. Förhandlingar pågår. Minst sagt klantigt av Geo Group att inte kolla upp saken bättre innan de släpper en pressrelease.

Igår skrev Oxford Income Letter att man plockar ut aktien ur portföljen då det blir svårt att klara utdelningarna, eftersom en stor del av intäkterna kommer från statliga fängelser. Igår sa en annan expert på CNBC att det bara är 11 procent.

Tydligen är det så här enligt Marc Lichtenfeld (han som skrev boken Get rich with dividends):

”The Bureau of Prisons makes up just 11%, but the entire federal government makes up just under 50%. If BOP is cancelling contracts, others might as well. And even if it’s just 11%, that’s going to hurt cash flow in a meaningful way.”

Det finns alltså olika typer av statliga kontrakt, beroende på vilken myndighet och typ av anstalt det gäller. 11 procent är det som riskeras nu. Mer exakt är det fem faciliteter, men det är inget som bolaget tror påverkar resultatet i år.

Slutet för Geo Group eller fyndläge?

Igår ökade jag mitt innehav något i det amerikanska fängelsebolaget Geo Group. Idag föll de med 40 procent. Där ser man vad politisk risk kan innebär. 🙁 Tur att det inte är ett av de största innehaven (står för 1,6 procent efter raset) och att de ännu inte har sänkt utdelningen eller något.

De dåliga nyheterna är att USA:s justitiedepartement vill fasa ut alla 13 federala kontrakt med privata fängelseoperatörer. Man är inte nöjda med skötseln av säkerheten och sannolikt handlar det även om ett ideologiskt motstånd.

Är detta slutet för den privata fängelseindustrin är titeln på en artikel om detta. Det som talar emot är att det kommer att ta upp till fem år att genomföra. Om det alls sker. Vinner Donald Trump höstens presidentval blir det snarare guldläge för fängelsebolagen.

Dessutom står de federala kontrakten för en liten del av Geo Groups verksamhet. Eller som Barron påpekar i en blog:

”For GEO, at around the current price, the stock is trading at close to a 20% free cash flow yield and Corrections Corp is close to 15%. Additionally with only ~11% Bureau of Prisons risk to GEO and 9% to Corrections Corp, the massive falloffs in the stocks imply that the risk will spread to other federal, state and local jurisdictions.”

Den stora risken är med andra ord om detta genomförs och att de amerikanska delstaterna och andra mindre regioner tar efter. Det är långt ifrån säkert. Men som The Street påpekar, gör de det går det riktigt illa:

”While this is certainly not good news for The GEO Group or Corrections Corp., the fact of the matter is these 13 locations don’t represent that much of either companies business. The GEO Group owns or manages around 100 facilities while the Corrections Corp. owns or manages more than 47.

A nearly 40% drop in stock value based on a few locations being taken away is an overblown gut reaction from Wall Street, if the de-privatization ends with the Federal government. If other different States take the same stance as the Federal Government and begin to pull back their prison responsibilities, then today’s drops for both GEO and CXW may end looking like child’s play.”

The Geo Group har förvisso anstalter i fler länder än USA, men skulle de amerikanska delstaterna börja fasa ut privata aktörer blir det utdelningssänkningar och nya ras. Det är långt dit och troligen lär Geo Group-aktien återhämta sig när marknaden märker att det nog inte  blir så stor förändring. Om det ens blir någon större alls.

Jag behåller mina aktier, men tvekar till att öka. 13 procent i direktavkastning lockar, men risken är väldigt hög trots allt. Sannolikt är det inte slutet för Geo Group, men frågan är om det är fyndläge.

Precis som i fallet med fastighetsbolaget HCP när de rasade i februari sitter jag still i båten och bidar min tid i väntan på mer information. Jag vill inte kasta bra pengar efter dåliga, så att säga.

UPPDATERING: Jag ser nu att Oxford Income Letter skriver att ”Most of GEO’s revenue comes from the federal government, so this is a very big deal.” Stämmer det så kommer jag nog att sälja Geo Group, men jag undersöker det hela vidare. Oxford-gänget tror på utdelningssänkningar framöver. 🙁

Q&A – Aktietips och Svenska Kapitalfonden

Här kommer en ny bunt frågor och svar om placeringar. Mejlboxen gapar sällan tom. 🙂 Den första frågan är strategiskt intressant, då tumregeln säger att det som verkar vara för bra för att vara sant oftast också är det. Inte sann alltså. Att fyrfaldiga kapitalet på ett år… hmmm.

Jag fick ett erbjudande från Svenska Kapitalfonden nyligen som verkar för bra för att vara sant. Kapitalfonden har för avsikt att öppna bank i England i första hand och senare i Danmark och Sverige. Inriktningen skall vara att kapitalisera nybyggen och för småbolag, entreprenörer, som har det svårare den ”vanliga ” vägen. Erbjudandet är att det kapital som vi nu investerar skall till nästa sommar återköpas av fonden till 4,2 ggr investeringen. Man köper poster om 10 aktier för ca 60 000. Dvs om jag investerar 60 000 nu får jag tillbaka 252 000 nästa sommar. ”Garanterat!” Är detta möjligt? Försäkringsbolag och andra stora investerare skulle då köpa alla utevarande aktier eller så kan man ligga kvar.
Så många procents avkastning på ett år kräver en enorm hävstång om det är ett vanlig företagsprojekt som ska avkasta det. Svenska Kapitalfonden är nystartat och jag vet inte detaljerna kring verksamheten och villkoren, men att låna ut pengar till nystartade bolag/entreprenörer innebär hög risk. Det borde verkligen vara omöjligt att skära guld med täljkniv på det viset som utlovas. Det är i alla fall omöjligt att garantera sådan avkastning. Dessutom går det att googla fram en del inte helt positiv historik för somliga nyckelpersoner i Svenska Kapitalfonden.

Har Mycronic aktier är det en framtidsaktie som man ska behålla?
Mycronic är en framtidsaktie, men den är inte särskilt billig längre. Värd att behålla är den för långsiktiga placeraren.

Victoria Park är det en aktie att satsa på?
Victoria Park är ett helt okej fastighetsbolag. Mig veterligen går det rätt bra för dem.

En vän tyckte jag skulle läsa av hur aktierna går under ett par månader framåt nu efter Brexit. Fast det kanske är lika ”tryggt”att läsa på bakåt? Vet du någon bra sida för det?
Det kan vara en god idé att följa aktierna och bolagen och se hur det utvecklar sig innan man slår till och köper. Och läsa på lite om det kommit bra eller dåliga nyheter från bolagen etc så du får en inblick i vad som är på gång. Sen gäller det ju att tolka saker rätt också. Om t.ex. H&M:s försäljning är sämre än väntat en månad bryr jag mig inte för det varierar alltid. Utvecklingen sett över flera år går jag mer efter. Jag gillar https://www.avanza.se/start då den sajten har bra grafer och nyheter etc även för icke inloggade.

Har en del kapital som jag tänkt att investera i aktier. Vad har du att rekommenderar? Eller ska man sätta in dom i fonder?
En utgångspunkt och bra start är investmentbolag som Kinnevik och Lundbergs. Sen gäller det ju att du hittar en aktiestrategi som passar just dig. Det är därför lite svårt att säga exakt vilken typ av bolag du ska satsa på.

Paul Pogbas pris visar ränta-på-ränta-effekten

När Alan Shearer gick från Blackburn till Newcastle 1996 sedan var han den ditintills dyraste värvningen i världen. Priset: 15 miljoner pund.

Runt 20 år senare heter världens dyraste fotbollspelare Paul Pogba. Manchester United har bekräftat övergången som uppgår till 93,5 miljoner pund, motsvarande drygt 1 040 miljoner kronor i dagens penningvärde.

Källa: Affärsvärlden. Räknar jag på saken innebär det en årlig ökning av priset på världens dyraste övergångssumma på 9,6 procent per år. Ca 10 procents avkastning om året påminner förstås väldigt mycket om avkastningskravet på börsen och de vi fått i genomsnitt i Sverige och USA historiskt.

Börsbolagens årliga avkastning till aktieägarna verkar enligt denna anekdotiska bevisföring vara i samma härad som resursökningarna hos de största fotbollsklubbarna. Nu säger kanske det inte så mycket om huruvida det verkligen är motiverat med sådana övergångssummor inom fotbollen eller om Pogba är ett bra köp för det priset.

Däremot visar Paul Pogbas pris effekten av ränta-på-ränta-effekten. Med 10 procent om året kan du drygt sexfaldiga din förmögenhet på 20 år under förutsättning att all avkastning återinvesteras.

Det är en skön tanke för oss långsiktiga investerare, även om vi inte placerar på just 20 års sikt.