Har köpt aktier i Sampo

Jag köpte en medelstor post i Sampo nu vid månadsskiftet. Även om koncernen är svåröverskådlig ger den god riskspridning mellan olika nordiska försäkringsbolag plus innehavet i Nordea.

De svenska bankerna har som jag påpekat i aktiechatt och artiklar misstänksamt hög direktavkastning. Exponering mot Nordea indirekt via Sampo räcker.  Enligt tidningen Aktiespararen (sparar tid genom att inte räkna allt själv!) står utdelningarna från Nordea för så mycket som 45 procent av Sampos utdelning. Det gör mig nervös, men det kan bli riktigt bra också om Nordea klarar sina utdelningar framöver.

Sampos direktavkastning på 5,5 procent lockar, men är inte helt gjuten då bankerna är lite knepiga. Hög direktavkastning och hyfsat hög avkastning på eget kapital lär det bli långsiktigt, men kanske inte en fortsatt stigande utdelning.

Tidigare var ju utan banker i portföljen, men nu har jag Sampo samt amerikanska New Mountain Finance som har knappt 10 procent i direktavkastning men förstås lite högre risk.

Q&A – Portföljfeedback, Telia och pensionen

I denna frågestund blir det bland annat portföljfeedback, Telias utdelning och tankar kring pensionen och belåning för aktieköp.

Tänkte starta en ny stabil portfölj på 5 års sikt. Jag har redan en portfölj av investmentbolag.Jag tänkte mig följande i lika stora delar.
Handelsbanken, Skanska, SWECO, Castellum, Autoliv, Hexpol, Indutrade, Securitas, H&M och Holmen. Saknas något eller bör jag ta bort något?
Jag tycker din portfölj ser bra ut.

Jag har intresserat mig samt sparat i aktier ett antal år nu och byggt mig en stabil portfölj på långsikt undantaget två mindre aktier jag gör en chansning med. Är nyfiken på vad du tycker om min spridning samt företagens framtid och om jag bör förändra något. ABB, Astra Zeneca, Castellum, Coca Cola, HCP, HM, Investor, MTG, Novo Nordisk, Paynova, Savo Solar, Skanska och Telia. Jag fyller på månadsvis och vid dippar (senast efter Brexit).
Din portfölj har tillräckligt bra riskspridning. Paynova verkar inte gå bra alls, men förhoppningsvis är det bara en liten chanspost i portföljen. 

Har belåningen på huset på 1 700 000 kr (Har en ränta som är 1,1 % !! Ganska nöjd!) Huset är värderat till 4 400 000 kr… Är nu inne på att låna 300-350 000 kr till på huset, för att placera på något smart sätt! Utdelningsaktier… Är ju i vissa kretsar känsligt att ta en sån diskussion men jag tycker själv att det känns ganska rimligt! Hur ser du själv på detta?
Med max halva bostaden belånad är det ingen jätterisk du tar, så över tid borde det löna sig. Börsen borde ge 8-10 procent vilket är mer än vad lånen lär kosta dig. Så länge du köper kvalitetsbolag och belåningen av ditt hem är lågt är det rimligt med ett litet lån. Jag tog själv ett litet lån på bostad för 2-3 år sedan och köpte aktier för.

Jag gjorde en snabb överslagsräkning, estimerande nästa halvårs kassaflöde, vilket ju är ren spekulation (jag dubblade första halvårets), och använde den siffran och Telias nya utdelningspolicy. Jag kan mycket väl ha räknat fel också, utifrån det estimatet, men jag fick fram 2,40/aktie. I vilket fall: en sänkning är väl utlovad, och alla tycks tro 2kr/aktie. Det tror även du? Men VD har flaggat för bättre kassaflöde 2017. Tror du att de investeringar som gjorts/görs är verkligt värdeskapande, bättre eller lika bra som konkurrenters, så att kassaflödet kan öka, och därmed utdelningen (och kanske kursen?)? Eller är de mer av underhåll, om du förstår den nedlåtande bilden? Även 2 kr är över 5% med dagens kurs. En billig och stabil aktie med 5% behöver man inte fnysa åt, men om det fortsätter ner, börjar det ju bli mindre roligt.
Telia själva har sagt minst 2 kr så visst blir direktavkastningen bra även framöver. Frågan är bara hur mycket mer avkastning än direktavkastning det blir, hittills har inte investeringarna gett mer tillväxt än ländernas genomsnittliga BNP-tillväxt. Det råder prispress i branschen. För bolag utan tillväxt är 5-6 procent i direktavkastning varken lågt eller jättehögt. Telia är med andra ord en fortsatt aktie för utdelningsjägare att titta närmare på, men kanske inget givet case trots allt.

Min fru och jag har lite fundering att gå vid 55-58 år (49 år idag). Har till idag sparat privat 4 milj. och tjänstepension på ca 3 milj., våran statliga pension ligger på ca 3,5 miljon ihop och vi har huslån på ca 700 tusen. Vi skulle klara oss på ett netto belopp på ca 30000 sek/månad. Har varit i kontakt med banken om lite pensionsråd men dom är mest utefter att få ta över våra sparade pengar och tjänstepensioner. 
Så mina frågor till dig.
Skulle det vara rimligt för oss att gå vid 55-58 år ? (har beräknat att ha totalt ca 9-10 milj. sparat privat och i tjänstepension vid 55-56 år).
Har du själv någon plan angående din pension?
Har du något förslag vart man kan vända sig om man vill ha lite råd angående tidig pensionen (förutom pensionsmyndigheten) utan att dom vill ha dina pengar ? /Kerub
Låga 5% i nettoavkastning från 10 miljoner blir 500 000 kr per år att leva på och ändå ha kapitalet kvar. Ni skulle alltså klara er även med lägre sparbelopp eller lägre avkastning med era månadskostnader. Svaret är alltså att ni kan gå i pension som det ser ut nu, särskilt då t.ex. tjänstepensionssparande ska avvecklas/säljer i takt med att det betalas ut till er. Därifrån är det ju inte bara avkastningen per år utan även ”uttag” som ska användas.

Månadens affärer – Sålt Geo Group, köpt CHI och Betsson

Om Donald Trump vinner presidentvalet i höst är Geo Group en potentiell kursdubblare. Ändå sålde jag Geo Group på fredagseftermiddagen för drygt 22 dollar.

En avgörande orsak var att Avanza inte har stop loss för amerikanska aktier. Därmed blir det än svårare att skydda innehavet per automatik. Jag har rätt bra erfarenhet av stop loss i bolag där jag tvekar om det är bra bolag. Nu blev det en manuell exit istället.

Jag orkar och inner inte följa aktien och nyhetsflödet hur som helst och nu när så mycket av intäkterna står på spel för Geo Group är osäkerheten stor. Eftersom beslutet att fasa ut delar av de statliga fängelsekontrakten till privata aktörer inte är finansierade eller planerade utan plötsligt bara bestämda kom det som en chock.

Halva kapitalet från försäljningen av Geo återinvesterade jag i tre befintliga innehav. Dels i trygga hälsovårdsjätten JNJ och även en liten post i Clas Ohlson. Jag minskade i butikskedjan på 164 kr och att köpa tillbaka på 142 kr känns okej. Jag ökade även i min nya ränte-ETF som har ticker CHI och det långa jobbiga namnet Calamos Convertible Opportunities and Income Closed Fund.

Direktavkastningen är knappt 11 procent och konvertiblerna gör fonden stadigare om räntorna stiger, eftersom konvertibler inte är lika räntekänsliga som obligationer. En stor risk är ändå alla högavkastande företagsobligationerna som nog inte går så bra om räntorna höjs, men halvlånga räntepapper med riktigt låg ränta vore ännu känsligare än dessa high yields. Fonden har hållit utdelningen efter finanskrisen och blir det styrräntehöjningar lär dollarn kunna stärkas, vilket vore en fördel då fonden placerar i USA och handlas i dollar.

Trygg riskspridning till en massa olika räntepapper och utdelningar varje månad. CHI är å andra sidan aktivt förvaltad likt andra CEF:er och har även hävstång för att få upp avkastningen. Sammantaget relativt låg risk och min första ränteposition på länge (tack vare The Oxford Income Letter).

För några dagar sedan köpte jag även aktier i gamblingbolaget Betsson, som ser ut att ha vänt uppåt sedan botten i somras. Det som lockar är hög direktavkastning och bra historik samt att ledningen efter genomförda åtgärder lovar bättre intäkter nu i tredje kvartalet än i andra kvartalet, stora nog för att klara en eventuell reglering av marknaden i Sverige.

Frågan är bara hur långsiktig jag vill och vågar vara i Betsson. Är det något som gjort mig än mer skeptisk till politiska risker så är det mitt misstag att köpa aktier i Geo Group. Långsiktigt känner jag mig mycket mer bekväm med kasinoleverantören Netent, som inte påverkas lika mycket av regleringar som speloperatörerna.

Tidigare i augusti ökade jag även lite i Alfa Laval och Ework.

Jag köpte även en lagom stor post i Investor A i min halvlilla IPS-depå. Bra historik, hyfsade utdelningar, bra riskspridning till storbolag och onoterat.

Frågor och svar om Hexagon och aktier i rekyl

Här är nästa omgång med frågor och svar om aktier och börsen.

SOBI känns lite halvsurt just nu på börsen. Jag siter med en post som jag köpte för ca 80:-/st ca 22% vinst men den har ju varit uppe i 140:-. Får ju bra analysråd, men är det en lottsedel eller?
Sobi är en chansaktie. Potentialen är stor, men risken är ju hög också. Behåll är mitt råd, än så länge har de ju mig veterligen bra chanser att lyckas.

Novo Nordisk har jag haft sedan början av 2014 – jag är orolig då den sjunker o sjunker. Annat var det början av 2015 då den eskalerade 30% i början av året. Bl a problem i USA med konkurrensen och läkemedelspriserna kommer att sänkas speciellt i USA (den största marknaden för NN), annars verkade rapporten nästan vara i höjd med analytikernas förväntningar. Ska man stoppa in mer eller ska man sälja? Direktavkastningen är inte speciellt spännande, möjligtvis potentialen av sjukdomen diabetes sprider sig som en löpeld och det resulterar i en oerhört god försäljning av medicinen, Även de rika Saudiaraberna har drabbats mkt tack vare allt stillasittande och oerhört indolent beteendemönster. Försäljningen i SA har därmed också ökat.
Novo Nordisk tycker jag du kan behålla. Bra bolag, men problem som de kan överleva och vända. Däremot vet jag inte när aktien bottnar, men kanske gör de det strax ovan 300 kr även denna gång.

Hexagon är på väg upp; är det dags att köpa där? Ett av Melkers stora favoritbolag. Investmentbolaget MSAB ska man väl inte ge sig i kast med då MS är mer än fullvärderat och har premier?
Hexagons aktie ligger i en stigande trend och kan nog fortsätta med det, även om aktien inte känns billig längre. Vore fint med kursrekyl innan köp.

Jag har en summa pengar på bankkontot (å DDB) ca 80000 kr ska man avvakta tills börsen sjunker ihop – en mindre krasch som en viss expert föreslår – eller ska man slå till i nuläget? Nordea ligger otroligt lågt kursmässigt, medan direktavkastningen är utomordentligt magnifik ca 8%, är det dags att gå in där? Panama affärerna har skadat Nordeas rykte och fått banken att falla, men är det inte lite väl mycket som aktien har gått ner?
Att ha kontanter redo för köp att skönt om det går ned, och det gör det ibland. Kanske håller trenden på börsen på att vända upp nu så visst kan det vara läge att köpa lite. Nordeas direktavkastning lockar, men är samtidigt nästan misstänksamt hög. Köp inte för mycket om du köper. 🙂

Jag har en sparportfölj där jag sparar långsiktigt dvs mer än 25 år. är det bättre att ha sitt sparande i en Kapitalförsäkring eller på ett ISK konto? Jag har Avanza och är inte säker på om insättningsgarantin omfattar både kapitalförsäkring och ISK.
Troligen är det bättre med ISK och KF än vanlig aktiedepå, men det förutsätter att räntorna är fortsatt låga. Det finns ingen insättningsgaranti i KF, men risken att ha kapital där är lägre än på ett vanligt konto utan insättningsgaranti.

Aktietips i Avanza Börspanel

Jag tipsar i klippet ovan om aktierna fastighetsbolaget Balder, industrigruppen Beijer Alma och IT-bolaget Hexagon. Tre aktier i bra bolag som jag borde ha köpt och ägt själv sedan många år, men som jag ännu inte har.

Trevligt att få vara med i Avanza Börspanel, det är andra ”webb-TV-stationen” jag medverkar i efter EFN Börslunch där jag var med i våras och för knappt ett år sedan.