Frågorna fortsätter komma och jag svarar envetet så fort jag får tid. 🙂
Du och många andra utdelnings/värdeinvesterare, Petrusko mfl köper ju kontinuerligt oavsett hur börsen går då ni anser att timing är omöjligt. Men hur är det nu i dagsläget när mycket talar för att vi är inne i en riktig björn trend, (yes, jag gillar Kavastus tankar 🙂 ). Hade det inte varit bättre att avvakta lite nu när både statistik, trender etc talar för att börsen blir billigare och billigare framöver? Att ignorera timing på kort sikt är jag helt inne på men att helt strunta i långa cykler och trender verkar kortsiktigt för mig?
Oftast är det för svårt för vanliga småsparare att hänga med ens en de lite längre börsnedgångarna, då vi inte vet om de blir ett halvår eller tre år långa. Det är först med facit på hand som vi kan se vilken månad eller vilket år det vände upp för gott. Med det sagt så säger jag aldrig att man ska köpa allt på en gång eller vara fullinvesterad efter flera år av börsuppgång. Det här med att ha torrt krut att köpa mer för brukar jag också tipsa om. Det är mitt sätt att utnyttja nedgångarna. Kavastu är mera all in eller all out vilket förstås kan löna sig mycket mer om man kan det strategin. I alla fall med en del av kapitalet tycker jag man kan avvakta nu när trenden är ned, men många skulle stressa upp sig om de står helt utanför och ser hur det går upp, för de vet ju inte om det bara är en upprekyl eller vänt för gott.
Ska jag ha en eller två isk-konto när jag sparar till mina barn? Tänkte att dom har olika åldrar. Eller ska jag ha ett fond-konto och en aktie-kont eller bättre med bara aktier fördelat 1000 kr styck? Jag vet att de låter jätte rörigt de bara för att jag är så ny och fattar inte så mycket om de här,
Jag föreslår att du skaffar ett ISK-konto som du äger. Fördelen är att om du istället har två olika ISK kommer avkastningen antagligen att skilja sig åt i de olika kontona (beroende på vilka aktier du köper). Vill du att barnen ska dela lika på kapitalet (få lika stor summa en dag i framtiden) är det ett konto som gäller. Låt det stå i ditt namn så kan du ge kapital till barnen när du tycker de ska få det oavsett ålder. Annars kan de göra som de vill när de fyller 18 år, vilket trots allt är en ganska ung ålder. 🙂 Ett ISK ger dessutom en del administrativa fördelar, med bara ett inlogg och så vidare.
Jag har kollat lite på Fortum. Den har ju en hög direktavkastning och den har ju sjunkit en del. Vad tror du om den, kan den vara köpvärd? Har även tittat lite på Volvo. Jag har ca. 100 000:- som skall placeras. Du har kanske några helt andra tips.
Både Fortum och Volvo har problem just nu med lite kärv efterfrågan. Det är inga självklara aktier. Exempelvis Fortum delar ut mer än hela årsvinsten ett normalår, men de har stor kassa. Vänder det så finns det ju potential i båda aktierna. Jag brukar rekommendera investmentbolag som grund och sen aktier kopplade till dina intressen eller till megatrender som du tror på. Stabila utdelningsaktier som som de på hernhag.se/utdelningar som fallit i kurs, etc.
Vi ska börja månadsspara åt våra barn (4st) i aktier. Har du några bra förslag på ”trygga” långsiktiga aktier samt hur en portfölj kanske bör se ut, tänker på fördelningen räntebärande/fonder, aktier.
Välj aktier bland de jag nämner på http://hernhag.se/brabolag/ och http://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/stabilaste-utdelningsaktierna/
Långsiktigt är aktier bäst, men det är inte helt fel att i dessa skakiga tider komplettera med fonder och andra tillgångar. För sparande åt barn brukar de flesta experter säga 100 procent i aktier och aktiefonder. Månadssparar ni är det lika bra att satsa på aktier.
Borde inte bolag som Ocean yield och Ship finance vara attraktiva att investera i som nu handlas till ca 11 % och ca 16 % direktavkastning ? Bägge bolagen sitter så vitt jag förstår på långa kontrakt och därmed borde utdelningen vara relativt säker i alla fall? För Ocean yield så verkar det som att bolaget räknar med att höja utdelningen då bolaget i år får nya båtar levererade som är säkrade på långa kontrakt – ändå går kursen ned. Bolagen är ju lite exponerade mot oljebranschen, kan det vara anledningen till nedgång ? Eller är det något jag missar?
Jag kan inte de bolagen, men shipping är en svår bransch. Långa kontrakt är bra, men har de stora skulder kan de bli problem när lånen ska läggas om mitt i kristider. Antagligen är det något sånt som marknaden räknar med. Ibland tillverkas det dessutom många båtar så det blir överskott under lång tid.
Mina söner har fått 100′ i gåva av sin farfar. Jag har dessa på ett bankkonto. De är 21 och 24 år. Om de väljer att investera, vad är ditt tips?
Jag föreslår ett stor svenskt investmentbolag som Investor, Kinnevik eller Lundbergs som grund. Ett alternativ är Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Sen en aktie som intresserar dem, Cloetta om de gillar godis, Unibet om de gillar sportodds lika mkt som Glenn Hysén 🙂 och så vidare. Det är ett bra sätt att få unga att börja med aktier.
—
Vi ses väl på aktiechatten hos PA om fredagarna kl 10? 🙂