Köp billigt sälj dyrt

Jag har läst Mattias Erikssons bok Köp billigt sälj dyrt. Räkneövningarna ställer sina krav, men det är en pedagogisk bok trots allt som även nybörjare kan ha nytta av.

Du får lära dig värdera aktier utifrån DCF-modellen, som bygger på WACC, residualvärden, kovarians och härligheter FCFF eller FCFE. Vill du lära dig dessa akademiska räknesnurror är det här boken för dig, då det sker på ett föredömligt pedagogiskt vis.

Jag själv tröttnade på sånt under studierna på högskola en gång i tiden och jag har aldrig förstått storheten med så stora och detaljerade kassaflödesvärderingar. Detta eftersom det blir en helt annan riktkurs bara du ändrar den uthålliga tillväxten eller marginalen eller möjligen diskonteringsräntan lite grann, en aning.

Framtiden är i alla fall för mig svår att förutsäga via den typen av formler. Det är trots det förstås intressant att räkna fram vad som krävs för att räkna hem aktien, men det krävs en hel del tid.

Köp billig sälj dyrt finns nu bland recensionerna av böcker om aktier och börsen.

Q&A – Nybörjarfrågor om aktier och fondportfölj

Du skrev en gång att man ska bredda sin portfölj och ha nordiska och amerikanska aktier. Har du några förslag som du tycker skulle passa till min portfölj för mig som är nybörjare. 
För en nybörjare räcker det långt med svenska investmentbolag och svenska storbolag. Du behöver inte satsa på utländska aktier i första läget i alla fall.

Jag är ganska ny på köpa aktier då jag började köpa från januari och marknad har bara gått ner och jag har förlorat mycket pengar. Kan du ge mig aktie tips på vilka aktier  ska jag satsa på  för  2 månader eller halvår?
På så kort sikt som 2-6 månader avråder jag från aktier. Det är för svårt att tajma kursrörelserna rätt. Jag ser nedgången som köptillfällen på flera års sikt.

HiQ är ju en duktig utdelare och har rekommenderats i tidningen.
Jag har köpt en liten post och undrar nu över deras förslag om split, inlösen, fondemission, optionsförslag och kanske något mer… Som ”lekman” har jag lite svårt att få grepp om detta – verkar det vettigt? Känns som mycket ”krångel”? Jag har inte förstått heller om det är en vanlig utdelning på 2,90 samt en inlösen av aktie som tillsammans ger 5,80, eller bara inlösenaktie?
Hiq ska dela ut 2,90 kr per aktie. Gör du inget så får du det i kontant per aktie som du äger. Splitten är bara ett sätt att dela ut inösenaktien och den aktien kommer att lösas in mot 2,9 kr per aktie automatiskt. Varför inte dela ut kontanter direkt istället? Jo, för de aktieägare som har en vanlig depå och betalar 30 procents kapitalskatt följer det med lite ingångsvärde i inlösenaktien så reavinsten blir något mindre om de delar ut kontanter direkt. Det hela blir å andra sidan mycket svårare att deklarera. Har du ISK eller KF slipper du allt krångel och får dina 2,90 kr om du bara väntar.

Jag har  Ericsson, lite Getinge, Lindab, 2Egroup, Cybaero, Nordic Camp och Telia. Funderar på nån bank, fastighet å nåt annat kul. Är ovan bra el kass?

Exempelvis SHB och Hufvudstaden skulle ge din portfölj lite mer stadga. Lindab och Cybaero är inga självklara nybörjaraktie precis.

Jag har investerat i aktier i ungefär ett halvår, är ganska ny på detta med andra ord. Jag har nu lagt upp ett pensionsspar via företaget och tänkte fråga angående hur du ser på det.  De fonder jag valt ut är AVANZA ZERO (35%), Carnegie Indienfond (10%), Didner & Gerge Småbolag (10%), Handelsbanken Latinamerikafond (10%), Spiltan Aktiefond Investmentbolag (35%). Till att börja med undrar jag om du anser att jag bör ha fler fonder i portföljen eller om detta är tillräckligt? Jag har försökt plocka ut fonder med relativt låg avgift, det blev dock rätt svårt när det kom till indien och latinamerika. Hur tror du att just indien / latinamerika fonderna kommer att se ut framöver? Är det ett bra val eller bör jag minska/öka/ta in nått annat?

Mer i Indien eller Latinamerikan behöver du inte ha. Däremot skulle du kunna ha mer i en globalfond och lite mindre i Sverige. 5-6 fonder räcker långt som riskspridning.

Idag köpte jag Boston Pizza

Efter att läst om Boston Pizza Royalties Income Fund gjorde jag en egen research och kom fram till samma slutsats. Det är en aptitlig placering. Det växer inte månadsutdelande bolag med exponering mot dagligvarubranschen på träd precis.

Det kanadensiska bolaget har nyligen höjt sin utdelning till 1,38 CAD per år, vilket på min inköpskurs på 18,23 CAD ger en direktavkastning på höga 7,6 procent.

Skattehöjningen den 1 januari 2011 orsakade en utdelningssänkning, men Boston Pizza har förutom då haft stigande utdelningstrend sedan börsintrot 2002. Under 2015 ökade dessutom det utdelningsbara kassaflödet med 11 procent.

Inkomsterna kommer från royalties från franchisetagarna så Boston Pizza är mer som ett ägarbolag (eller snarare fond) än ett rörelsedrivande dito. Då royaltyn baseras på försäljningen i butikerna är de inte så lättpåverkade av lönsamhetsförändringar, vilket sänker risken än mer.

Även om finanskrisen bara gav en liten nedgång i pizzaätandet i Kanada kan oljekrisen och hård konkurrens påverka negativt. Fortsatt högre intäkter från befintliga butiker ska vi nog inte räkna med. 

Utdelningshöjningarna lär klara sig ett tag till, även om allt delas ut efter den senaste höjningen. Nya butiker lär driva på försäljningen och därmed royaltyintäkterna, men det blir nog inte några stora utdelningshöjningar. Det behövs å andra sidan inte när direktavkastningen är hög och tillväxten sakta tuffar på. Förändras valutakurserna kan det förstås bli sänkt utdelning i svenska kronor.

Det blev en halvlagom stor post som kan gärna ökar framöver. Därmed har jag satt sprätt på två tredjedelar av likviderna från försäljningarna av Sandvik och Byggmax. De nya innehaven Tele2 och Boston Pizza Royalties Income Fund har klart högre direktavkastning, men det är kanske mer oklart när det gäller långsiktig tillväxt och kurspotential. Jag är nöjd med bytena i alla fall. 🙂

Q&A: Spara till barnen och tajma börsen som Kavastu

Frågorna fortsätter komma och jag svarar envetet så fort jag får tid. 🙂
Du och många andra utdelnings/värdeinvesterare, Petrusko mfl köper ju kontinuerligt oavsett hur börsen går då ni anser att timing är omöjligt. Men hur är det nu i dagsläget när mycket talar för att vi är inne i en riktig björn trend, (yes, jag gillar Kavastus tankar 🙂 ). Hade det inte varit bättre att avvakta lite nu när både statistik, trender etc talar för att börsen blir billigare och billigare framöver? Att ignorera timing på kort sikt är jag helt inne på men att helt strunta i långa cykler och trender verkar kortsiktigt för mig?
Oftast är det för svårt för vanliga småsparare att hänga med ens en de lite längre börsnedgångarna, då vi inte vet om de blir ett halvår eller tre år långa. Det är först med facit på hand som vi kan se vilken månad eller vilket år det vände upp för gott. Med det sagt så säger jag aldrig att man ska köpa allt på en gång eller vara fullinvesterad efter flera år av börsuppgång. Det här med att ha torrt krut att köpa mer för brukar jag också tipsa om. Det är mitt sätt att utnyttja nedgångarna. Kavastu är mera all in eller all out vilket förstås kan löna sig mycket mer om man kan det strategin. I alla fall med en del av kapitalet tycker jag man kan avvakta nu när trenden är ned, men många skulle stressa upp sig om de står helt utanför och ser hur det går upp, för de vet ju inte om det bara är en upprekyl eller vänt för gott.
Ska jag ha en eller två isk-konto när jag sparar till mina barn? Tänkte att dom har olika åldrar. Eller ska jag ha ett fond-konto och en aktie-kont eller bättre med bara aktier fördelat 1000 kr styck? Jag vet att de låter jätte rörigt de bara för att jag är så ny och fattar inte så mycket om de här,
Jag föreslår att du skaffar ett ISK-konto som du äger. Fördelen är att om du istället har två olika ISK kommer avkastningen antagligen att skilja sig åt i de olika kontona (beroende på vilka aktier du köper). Vill du att barnen ska dela lika på kapitalet (få lika stor summa en dag i framtiden) är det ett konto som gäller. Låt det stå i ditt namn så kan du ge kapital till barnen när du tycker de ska få det oavsett ålder. Annars kan de göra som de vill när de fyller 18 år, vilket trots allt är en ganska ung ålder. 🙂 Ett ISK ger dessutom en del administrativa fördelar, med bara ett inlogg och så vidare.
Jag har kollat lite på Fortum. Den har ju en hög direktavkastning och den har ju sjunkit en del. Vad tror du om den, kan den vara köpvärd? Har även tittat lite på Volvo. Jag har ca. 100 000:- som skall placeras. Du har kanske några helt andra tips.

Både Fortum och Volvo har problem just nu med lite kärv efterfrågan. Det är inga självklara aktier. Exempelvis Fortum delar ut mer än hela årsvinsten ett normalår, men de har stor kassa. Vänder det så finns det ju potential i båda aktierna. Jag brukar rekommendera investmentbolag som grund och sen aktier kopplade till dina intressen eller till megatrender som du tror på. Stabila utdelningsaktier som som de på hernhag.se/utdelningar som fallit i kurs, etc.

Vi ska börja månadsspara åt våra barn (4st) i aktier. Har du några bra förslag på ”trygga” långsiktiga aktier samt hur en portfölj kanske bör se ut, tänker på fördelningen räntebärande/fonder, aktier.
Välj aktier bland de jag nämner på http://hernhag.se/brabolag/ och http://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/stabilaste-utdelningsaktierna/
Långsiktigt är aktier bäst, men det är inte helt fel att i dessa skakiga tider komplettera med fonder och andra tillgångar. För sparande åt barn brukar de flesta experter säga 100 procent i aktier och aktiefonder. Månadssparar ni är det lika bra att satsa på aktier.
Borde inte bolag som Ocean yield och Ship finance vara attraktiva att investera i som nu handlas till ca 11 % och ca 16 % direktavkastning ? Bägge bolagen sitter så vitt jag förstår på långa kontrakt och därmed borde utdelningen vara relativt säker i alla fall? För Ocean yield så verkar det som att bolaget räknar med att höja utdelningen då bolaget i år får nya båtar levererade som är säkrade på långa kontrakt – ändå går kursen ned. Bolagen är ju lite exponerade mot oljebranschen, kan det vara anledningen till nedgång ? Eller är det något jag missar?
Jag kan inte de bolagen, men shipping är en svår bransch. Långa kontrakt är bra, men har de stora skulder kan de bli problem när lånen ska läggas om mitt i kristider. Antagligen är det något sånt som marknaden räknar med. Ibland tillverkas det dessutom många båtar så det blir överskott under lång tid.
Mina söner har fått 100′ i gåva av sin farfar. Jag har dessa på ett bankkonto. De är 21 och 24 år. Om de väljer att investera, vad är ditt tips?
Jag föreslår ett stor svenskt investmentbolag som Investor, Kinnevik eller Lundbergs som grund. Ett alternativ är Spiltan Aktiefond  Investmentbolag.
Sen en aktie som intresserar dem, Cloetta om de gillar godis, Unibet om de gillar sportodds lika mkt som Glenn Hysén 🙂 och så vidare. Det är ett bra sätt att få unga att börja med aktier.

Vi ses väl på aktiechatten hos PA om fredagarna kl 10? 🙂

Vinterns små nyheter på sajten

* Det mesta är sig likt, men även statiska sidor uppdaterar jag ibland. Nya finansengelska ord: Revolving credit facility, term loan, short interest, short ratio, currency hedge.

* Concent Pref är ny preferensaktie på pressidan .

* Jag slog några personbästan på gymmet den 18 februari:

Jag är bara lite missnöjd jag inte gick djupare i knäböjen, jag hade klarat ändå. Det kändes som jag nådde bottenläget, men det ser inte ut så. Nåja, så länge höften är ungefär i höjd med knät är det tillräckligt djupt.

Förutom de i klippet ovan tog jag även ett PB i bänkpress. Att klara 102,5 kg var viktigt för mig då det är ett gammalt personbästa för en kollega i yrkeslivet. 🙂