Bilisten som kommer emot mig har samma stressade och flackande blick som jag. Det betyder att han också letar efter en parkeringsplats och att det inte fanns någon ledig i slutet av gatan. Bara att köra fram till vändplanen och sen tillbaka och fortsätta jakten.
Branta backar uppför och nerför, långa kurvor, svängar och nya gränd. Likt gamar som letar efter ett kadaver cirkulerar vi i området ovanför KTH i Stockholm för att hitta parkeringsplatser. Anledningen är att det är måndag kväll och på tisdagar 00-06 är det parkeringsförbud även för oss som betalar 1100 kr i månaden för att få parkera. Inte för att någon myndighet ska göra något med gatan just den här natten, men förbud är det.
Inte ens övriga tider garanterar de 1100 kronorna någon parkeringsplats nära bostaden, för det bygger på att inte alla platser längs gatan är upptagna. Är de det blir det till att cirkulera även de gångerna.
Den veckovisa stressen över att hitta p-plats innebär att jag och alla andra kör ett fåtal kilometer med många start och stopp. Alla dessa bilar i alla dessa städer som måste leta parkeringsplatser varje vecka sliter både på privatekonomin och på miljön. Sett över ett helt år innebär parkeringsletandet i Sverige att en ansenlig volym med bränsle går åt i onödan(?). Något för politiker att tänka på.

Att äga bil i innerstan innebär också att du måste kunna avgöra om du har exempelvis 4 eller 5 meter mellan två bilar där det inte finns p-rutor utmålade, vilket i mörker och regn inte är så lätt. Är din bil som i mitt fall 4,1 meter lång står du där och kör några decimeter fram och tillbaka tills du inser att det nog inte går. Har du uppåt fem meter mellan två bilar kan det däremot gå om du har en bra dag när det gäller fickparkering, vilket jag i exemplet ovan från 2021 inte alltid hade.
Andra gånger kan det handla om antal meter före ett övergångsställe. Jag frågade en gång en parkeringsvakt exakt var gränsen för tio meter gick. Det går att räkna stenplattorna på trottoaren, för det är tre plattor per meter. 30 plattor blir 10 meter. Det är nödvändigt att räkna, då vissa p-nissar tydligen är mera nitiska än vad denne sa att han var när det gäller decimetrarna. Vissa avrundar till heltal meter, andra räknar centimeter. Det finns alltså lite olika hårda bedömningar bland parkeringsvakterna i Stockholm.
Lägg till vägtullar, koldioxidskatter, trafikförsäkring, biltvättar, däckbyten och att ingen kallade oss till någon årlig service förrän vi fick körförbud. Gyttret av alla trafikljus, vägar, körfält och adresser är dessutom stort för mig som tog körkort i en småstad som Falun.
Att äga bil i innerstan kräver oerhörda mängder tid, energi och en fet plånbok. Tack vare politikernas miljöskatter på drivmedel och annat är det en klassfråga. Måtte jag aldrig hamna i det läget igen. Nu bor jag åter utanför innerstaden och har en alldeles egen p-ruta för 315 kr i månaden och det precis utanför porten.
Å andra sidan slog bränslepriserna under början 2022 alla rekord. Alltid blir du rånad, på pengar eller på tid och energi.

Eller vad säger ni andra som har bil och bor i centrum i en svensk stad? Kan man klara sig utan bil så gör man det, eller flyttar.
Ingen bil, har valt bilpool efter att ha insett att det egentligen är ytterst sällan som jag har verkligt behov av bil. Nu bor jag verkligen i innerstan så det är inga problem med kommunikationer annars. Har en bilpool precis över gatan också
Visst det är dyrt men betydligt mindre arbete med att jaga parkeringsplatser och i långa loppet billigare än att äga bilen.
Bilpool är ett klart intressant alternativ.
Jag bor i Stockholms innerstad med garage, så jag har svårt att relatera till att behöva flytta bilen varje vecka. Men jag ser inte det som en varken möjlig eller rimlig lösning att göra det enklare med bil i storstäderna. Bilarna får helt enkelt inte plats. Allt fler delningstjänster gör att fler borde klara sig utan bil. Jag tycker bilister är ett gnälligt släkte.
Ibland har vi anledning att gnälla.
Har bil, får betala 300 kr för parkering hos vår kund (som denne får betala såklart), som vägrar oss distansarbete, annars hade det varit ett ytterst smidigt sätt att minska bilköer och behov av parkeringsplatser. Vi har numera en elbil också men den har man inga fördelar av i Sverige, det är aningen bättre i Norge.
Här vill politikerna att man ska åka buss, men tyvärr är nackdelarna med detta lite för många, det tar 35 minuter för oss att åka in till centrum, till skillnad mot 10 min med bil, sen ligger ett månadskort på nästan 800 kr numera.
Nej det måste till någon sorts förändring i samhället känner jag, det är inte vettigt att så många människor ska sätta sig ensamma i en bil och fylla upp infartslederna med rökbilar bara för att gå in i en byggnad och sätta sig vid en dator och jobba, när man kan göra detta minst lika bra hemmavid. Sen kan ju företaget ha ett litet kontor där man kan samlas ibland för det sociala, eller varför inte uthyrningsbara kontor som man bokar efter behov, allt från mötesrum till större ”stormötesrum”. Då slipper företagen ha ett fysiskt kontor som bara kostar pengar. Förutsätter dock att folk har ett vettigt kontor hemma så man inte måste sitta 8 timmar och programmera/skriva eller vad man gör i köket eller i soffan.
Kollektivtrafiken är rätt dyr den också, ja. Särskilt för de som måste trängas med andra i rusningstrafiken i influensatider. Att arbeta hemifrån och minimera åkandet är smart.
Med tanke på hur mycket plats bilar (som dessutom står stilla över 90 % av tiden) tar upp borde det nog egentligen kosta ännu mer om de nödvändigtvis ska vara inne i en stadskärna i en större stad. Vi använder också bilpool. Jag förstår givetvis att behoven är olika men för oss är egen bil inte nödvändigt nu när vi bor innanför tullarna i Stockholm.
Nä, man får välja mellan innerstan och bil.
Jag har redan fattat vinken om att man inte är välkommen, så jag bor på en liten ort. Där har jag 4 parkeringar på tomten och över 50 pendelparkeringar som är tomma på kvällen/helgen. Ingen stress med parkering ens när man får många gäster.
Låter skönt.
I have all my faith to small selfdriven cars that take you to the city library, park/load battery somewhere, and peak you up when you are ready, take you home and, again, the little simple car goes park/load on some God forsaken place. The next again the same procedure but you visit your secret girlfriend.
Små självkörande bilar eller andra typer av eldrivna mindre fordon kan mycket väl vara framtiden i städer.