Boken Sammansvärjningen och ett av mina bästa spartips

Sammansvärjningen av Joel Dahlberg

Själva recensionen av Sammansvärjningen finns bland ekonomiböckerna. Boken lär oss att det måste vara en hög active share för att en aktiefond ska kunna slå börsindex. Tur att alla mina aktieval har skett oaktat börsindex då, tänker jag.

Sen är det rätt självklart att storbankerna gör vad de kan för att tjäna pengar. Att de säljer indexnära fonder som de tar betalt för som om det vore aktiv förvaltning kan de inte försvara i boken. Hur skulle de kunna det? Blir många floskler att läsa, rätt tragikomiskt det hela.

Redan i bokens inledning pratar Joel Dahlberg om bankbluffen, vilket mycket förenklat är att storbankerna ger lägre bolåneränta till nya kunder är befintliga kunder. Motsvarande gör alla bolag i alla branscher, så snacka om att slå in en öppen dörr. Luften gick ur mig lite där och det tog emot att läsa resten av boken.

Den är en generell sanning att nya kunder är svårare att få än att behålla befintliga. I alla branscher får du som konsument därför mycket bättre erbjudanden om du är ny, medan du som trogen kund straffas för det med högre pris. Bolån, TV-abonnemang, gymkort, tidningsprenumerationer, och så vidare. Rabatt på första månaden eller utgåvorna är vanliga. Sen om du stannar får du betala högre pris.

Att ständigt var ny kund är därför ett av de bästa spartipsen jag har. 

3 reaktioner till “Boken Sammansvärjningen och ett av mina bästa spartips”

  1. Folk skulle bli såväl förbannade som upprörda om de visste hur det fungerar. Merparten av så kallade aktiva förvaltare tar direkt utgångspunk i index i sin förvaltning, sedan underviktar de något för att ta aktiva positioner. Och därför är det även oftast meningslöst att tex spara i flera olika fonder. Allt med utgångspunkt i ängsligheten att avvika från dex index de oftast blir utvärderade på av den sk ”expertisen”.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

      1. Tack för tipset och påbyggnaden av sammanfattningen.

        På tal om bank-kostnader och lojalitet mot varumärket, lustigt nog upptäckte jag först häromdagen att en annan storbank än min nuvarande erbjuder gratis internetbank (inkl. betaltjänster) efter att ha betalat nuvarande banken knappt 2k under loppet av ett decennium för samma tjänst.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)