Brookfieldfamiljens utdelningar 2025

Hernhags Utdelare. Det är dags för 2025 års genomgång av utdelningarna från mina stora innehav i kanadensiska Brookfield-familjen.

Förvaltningsbolaget Brookfield Asset Management (BAM) ökar utdelningen med 15%, till 0,4375 USD per aktie. Det innebär att man ligger på en årstakt som utgör 121% av fjolårets kassaflöde, FFO. De stora kapitalinflödena under 2024 borgar för en klart högre intjäning i år, så utdelningen är nog säker ändå, hoppas jag.

Investeringsbolaget och ägarbolaget Brookfield Corp (BN) ökar utdelningen med 13% till 0,09 USD per aktie. Här är fokus mot att förvalta kapitalet och inte att dela ut det, så jag står ut med den låga direktavkastningen på 0,5 procent. Avkastningen från kursuppgångar blir desto högre, hoppas jag.
”Distributable earnings (“DE”) before realizations increased by 24% and 15% on a per share basis compared to the prior year periods.”

Brookfield Renewable (BEPC) höjer utdelningen med 5%. Kassaflödet FFO ökade med 10% under 2024.

Brookfield Infrastructure (BIPC) höjer utdelningen med 6%. Bolaget ökade FFO med 6% under 2024.

De två förstnämnda innehaven äger och förvaltar de övriga, så det räcker egentligen med de två. Kapitalinflöde är har varit höga och så även utdelningstillväxten. Jag vill ändå äga lite extra infrastruktur och grön energi och det är lite högre direktavkastning där i BIPC och BEPC.

En risk är som jag skrivit att Brookfield-bolagen inte har direkt tillgång till kassaflödena, utan bara indirekt via delägda innehav.

Min sparportfölj har 4-5% i vardera av de fyra ovan Brookfieldbolagen, mest i BAM och minst i BEP. Det är en stor stek, trots att jag trimmade en del i alla fyra innehaven och tog hem kapital under 2024. Jag kvarstår som långsiktig ägare.

Tele2 höjer priset på gott och ont

Hernhags Utdelare. Att Tele2 höjer priset är inte helt bra för mig som kund, men det kanske lönar sig för mig som aktieägare. Teleoperatören verkar samtidigt ändra namnen på abonnemangen. För mig stiger kostnaden från 195 kr per månad till 219 kr, även om jag alltid kunna spara surfen till kommande månader.
Uppdatering: Jag byter ned till 8GB surf i månaden och sänker min kostnad istället. Lär ändå får surf över varje månad.

Att Tele2 höjer priset är inte helt bra för mig som kund, men det kanske lönar sig för mig som aktieägare.

Jag skrev nyligen en krönika för uppdragsgivaren Privata Affärer om min nöjd kund-strategi. (Länk till PA:s sajt i ny flik.) Tele2 var en av aktierna och sammantaget är jag nöjd kund, även om det blir allt dyrare även här.

Tidigare har exempelvis Handelsbanken chockhöjt priset för oss företagare. Där är jag missnöjd kund.

Mini-analys av Tele2 B: Aktien ligger i stigande kurstrend och den nya huvudägaren ska vi nog ta rygg på ett tag till. Frågan är bara hur länge Tele2:s kunder tål dyrare abonnemang, eller hänger konkurrenterna med?

Aktien känns fortsatt som en bra kassako i portföljen, även om jag kanske inte är evig aktieägare den här gången heller, utan snarare ett fåtal år. Vi får se.

Tele2 behöver bättre telefonförsäljare. Jag fick för nämligen ett samtal här om veckan från någon som först trodde att jag hade ett företagsabonnemang. Sen tog han fel på mitt månadspris. Eftersom jag dessutom inte hade tid mitt i familjelivet att prata och han inte kunde fatta sig kort lade jag på luren mitt i en mening för honom.

Det borde gå att i alla fall kunna läsa innantill om vilken typ av kund jag är och vad jag har.

Fortsatta uppgångar för Utdelningsfavoriter by Hernhag

De senaste månaderna har gett fortsatta uppgångar för Utdelningsfavoriter by Hernhag. Drygt 10 procent sedan slutet av november, enligt denna graf från mitt ISK hos samarbetspartnern Levler (länk öppnas i ny flik).

De senaste månaderna har gett fortsatta uppgångar för Utdelningsfavoriter by Hernhag. Drygt 10 procent sedan slutet av november, enligt denna graf från min  samarbetspartner Levler.

Utdelningsaktierna jag månadsspara i under 2025 är: AAK, Axfood, Bahnhof, Beijer Ref, BTS, Ework, Hexagon, Investor B, Lagercrantz och Wihlborgs.

I detta aktiepaket finns det därmed tio aktier som jag månadssparar i och elva om vi räknar med Latour, som får ligga kvar men utan nya köp sedan Beijer Ref togs in.

Under denna vecka kommer de sista bolagen som ännu inte meddelat sina utdelningar för året. Efter det kan jag uppdatera utdelningstrenderna.

Avkastningen är godkänd, även om jag hoppas slå börsindex framöver.

Köpa mer Fortnox efter prishöjningen?

Hernhags Utdelare. Som nöjd kund hos Fortnox står jag ut med deras prishöjningar som de återigen kommer med i början av ett år. Jag funderar på att köpa fler aktier, för med den hävstång i affärsmodellen som mjukvaror i molnen innebär slår prishöjningar nästan fullt ut på vinsten.

Till skillnad från Handelsbanken som chockhöjde sina avgifter för företagare höjer Fortnox med i genomsnitt 10 procent. I alla fall enligt ChatGPT som har Placera.se som källa:

”Den 30 januari 2025 meddelade Fortnox en prishöjning på i genomsnitt 10 procent för sina kärnabonnemangsprodukter, vilka står för cirka 60 procent av bolagets omsättning. Denna höjning trädde i kraft omedelbart för nya och tilläggsbeställningar, medan befintliga licenser påverkas från och med den 1 mars 2025, när en ny avtalsperiod börjar.”

Ja, jag orkade inte leta och beräkna själv utan föredrog att spara lite tid. Det här inlägget handlar inte om exakta procentsatser, utan om huruvida det här gynnar aktien eller inte. Och om jag av strategiska skäl ska öka mitt mycket lilla innehav för att kompensera mig.

Fortnox prislista:

Som nöjd kund hos Fortnox står jag ut med deras prishöjningar som de återigen kommer med i början av ett år. Jag funderar på att köpa mer aktier, får med den hävstång i affärsmodellen som mjukvaror i molnen innebär slår prishöjningar nästan fullt ut på vinsten.

Mini-analys av Fortnox-aktien

Kurstrenden känns hygglig i skrivande stund.
Värderingen är välförtjänt hög och inte på rekordnivåer.
Bolaget har under många växt mycket snabbt och prishöjningen lär gynna lönsamheten tack vare oss trogna kunder som inte orkar/vill/hinner byta.

Jag avvaktar rapporten som kommer den 13 februari.

Lite vill jag öka nu, för det kommer säkert fler prishöjningar kommande år och de flesta kunder lär stå ut med de också. Mina 0,6 procent av sparportföljen är inte mycket i ett så bra bolag som Fortnox.

Att IT-bolaget höjer lite tidigare i år gör att i alla fall vissa av intäkterna kan komma in lite tidigare på året 2025 jämfört med 2024. Avtalstider och annat krånglar till det lite, men kanske första kvartalets rapport som kommer i vår blir lite bättre tack vare detta.

Chockhöjt pris på Handelsbankens företagspaket

Hernhags Utdelare. Handelsbanken chockhöjer priset på företagspaketet. Detta för 2025 jämfört med 2024.
Bankintegrationen till Fortnox har stigit med 25%, från 800 kr till 1000 kr.
Företagspaketet är upp hutlösa 52%, från 1250 kr till 1900 kr.

2024:

Handelsbanken chockhöjer priset på företagspaketet. Detta för 2025 jämfört med 2024. 
Bankintegrationen till Fortnox har stigit med 25%, från 800 kr till 1000 kr.

2025:

Företagspaketet är upp hutlösa 52%, från 1250 kr till 1900 kr.
Screenshot

Ett chockhöjt pris på Handelsbankens företagspaket kan jag stå ut med en tid, men det svider då det tar tid och energi att byta bank. Besvären handlar om uppgifter till bokföringsfirman och andra saker med uppkoppling till Fortnox redovisningssystem.

Handelsbanken sa för övrigt nej till att ge mig ett bolån när det begav sig, men det är som sagt svårt för företagare att få bolån (länk till Privata Affärers sajt). Jag har dessutom från annat håll hört hur Handelsbanken förändrats, att det blivit svårare att få lån. Anekdotisk bevisföring, men ändå. Å andra sidan ingen fara för stora kundförluster i en bank som håller så hårt i pengarna.

Köpläge i bankaktier?

I en krönika bakom betalvägg hos Privata Affärer (länk öppnas i ny flik) skriver jag om att det är sammantaget bra lägen i de svenska storbankernas aktier. Och varför jag nu köper aktier i SHB A:

”För att kompensera mig för bankens ”tillväxtsatsning” via priset har jag beslutat att köpa SHB A. Aktien är billigare än b-aktien men ändå bra handlad. Den lockar med fina 5,5 procent i direktavkastning räknat på ordinarie utdelningen 2024 och den långa trenden är stigande. Så hellre än att bara vara passiv och vara sur över snabb inflation i vissa bankkostnader blir jag ägare, så att jag också kan gotta mig åt att alla avgifter som företagare får betala.”

Aktieköp får kompensera mig för Handelsbankens inflation i deras intäktsled när det gäller företagspaketet.

Jag har köpt tillräckligt med aktier för att få mer i ordinarie utdelning om året än de här båda kostnaderna. Därmed går jag kassaflödesmässigt plus, även om det går åt en hel del kapital. Sen är kostnader i mitt aktiebolag avdragsgilla och vi kan krångla till ekvationen än mer, men ändå.

SHB A blir en ny kassako jag har mitt portföljsegment ”Aktier istället för räntesparande”, om än med högre risk. Föga förvånande har jag som av en ren tillfällighet släppt en bok där jag går igenom de olika segmenten och aktietyperna 🙂 i min sparportfölj.