Även tjänstepensionsfonderna uppdaterade 2025

Jag var en gång i tiden anställd i några år så jag har ett fåtal månadslöner i depåer för tjänstepension. Jag har i år fortsatt att sänka risken i mitt sparande bort från stora index och mot bolag och branscher som känns stabilare. Här är min nya fördelning av tjänstepensionen om du vill veta.

Det är två olika depåer (och inte hos någon nätmäklare) eftersom jag inte orkat flytta och slå ihop. Som egenföretagare de flesta år i karriären har jag sparat på andra sätt än i pensionsdepåer i de flesta fall. I IPS och med beskattade pengar i KF.

Kapitalförsäkringen är i praktiken en av mina nuvarande inkomstkällor, men också mitt pensionssparande, min arbetslöshetsförsäkring och min familjs livförsäkring.

Premiepensionsfonderna 2025

Jag sänker risken något i PPM. Som jag skrev i mars 2025 i krönikan hos Privata Affärer (bakom betalvägg på deras sajt) har jag gått lite mer på defensiven och viktat ned i amerikanska teknikbolag även i premiepensionen. Lannebo Teknik har jag bytt ut och istället tagit in Handelsbanken Hälsovård Tema A1 som största innehav:

Fonden såg rätt billig och flera av innehaven är bekanta för mig i form av stora och bra bolag. Att jag är aktieägare i Handelsbanken hjälpte till när jag måste välja en fond hos någon stor fondförvaltare.

Jag har som jag i augusti 2025 skrev för PA:s läsare på deras sajt här även satsat på Franklin India istället för Carnegie Indien.

I övrigt inga stora förändringar av min PPM-portfölj sedan 2023, även om jag viktat om en del.

Det blir i vart fall lite lägre avgifter framöver, men det är ändå inte det som i första hand avgör avkastningen på fondsparandet. Det gäller att välja fonder som passar vår riskförmåga och som ger avkastning.

Xact Norden Högutdelande höjer utdelningen även 2025

Hernhags Utdelare. Xact Norden Högutdelande höjer utdelningen även 2025, denna gång till 7,48 kr per fondandel, vilket ger 5 procent i direktavkastning. Det blir även i år fyra utdelningar.

Enligt Xact Fonders pressavdelning är ”grundtanken är att dela ut det fonden erhåller. Sedan kan de ske avrundningar.”

Planen är med andra ord att fonden inte ska behöva sälja aktier för att ha likvider till utdelningen, utan att erhållna utdelningar ska slussas vidare. Med 5 procent i direktavkastning är detta något man får se upp med och kolla.

Xact Norden Högutdelande höjer utdelningen även 2025, denna gång till 7,48 kr per fondandel, vilket ger 5 procent i direktavkastning. Det blir även i år fyra utdelningar.

Fonden innehåller stora och stabila nordiska bolag, som inte alltid hänger med börsindex. Riskerna är å andra sidan ganska låga, så det jämnar ut sig.

Jag fortsätter att ha ett medelstort innehav i fonden. Läs allt du behöver om fonden här på min sida. Och nej, jag får inte betalt av fondbolaget för att skriva detta.

2025 års vinteruppdatering av preferensaktiesidan

Min sida med villkoren för preferensaktierna har jag uppdaterat. Här är några förändringar:

  • Footway Pref har bytt namn till eCom Teams Pref
  • Quartiers heter Boho Group Pref
  • Svenska Nyttobostäder Pref och Aros Bostad Pref B har avnoterats efter sina respektive fusioner.
  • Oscar Properties Pref och Oscar Properties Pref B är avnoterade efter konkursen.

Preferensaktier som på grund av svag ekonomi inte betalar någon utdelning nu i mars 2025 är eCom Teams Sweden Pref, Heimstaden Pref, K2A Pref, Obducat Pref B och Preservia Hyresfastigheter Pref.

Generellt sett säger jag undvik om alla dessa aktier. Det är inte värt riskerna.

Rutan med preffar jag rekommenderar innehåller numera Tingsvalvet Pref, men inte Sdiptech Pref som handlas för högt ovan sin inlösenkurs.

Corem Pref är i riskzonen av preffar där direktavkastningen blir misstänksamt hög. Det nämner jag också i min artikel om preffar i Privata Affärer (länk i ny flik och läsningen är bakom betalvägg).

2025 års utdelningstopplistor är här!

Det är fyra nya bolag på utdelningstopplistan 2025: Fortnox, Lifco, Catena och Evolution. Mjukvarubolaget Vitec ligger kvar i topp med 23 år i följd av höjningar.

Toppen är även ganska oförändrad för topplistan över bolagen som aldrig sänker. Atlas Copco är kvar i topp, men Nibe trillar bort efter sin sänkning. Nibe återfinns därför på listan över bolagen som sällan sänker.

HMS lämnar den listan över bolag som sällan sänker, då de sänkte nu igen efter det stora förvärvet. Det kan vara rätt att satsa på bolagsköp när tillfället kommer, men då blir det en tillväxtaktie mer än en utdelningsaktie.

Alla topplistor hittar du på sidan över börsens stabilaste utdelningsaktier.

Det är fyra nya bolag på utdelningstopplistan 2025: Fortnox, Lifco, Catena och EVO. Vitec ligger kvar i topp med 23 år i följd.

Vill du läsa mer om de bästa utdelningshöjarna skrev jag en artikel för Privata Affärer om det i veckan. Bakom betalvägg på deras sajt.