Börspanelen – Ny podd som tar över efter Tre Smarta om Börsen

Börspanelen

Nya avsnittet av podden innebär många trevliga nyheter. Börspanelen blir det nya namnet och vi utökar från tre till fem aktiexperter. Vid min sida har jag framöver även Arne Kavastu Talving, Lars-Erik Boström, Ludvig Rosenstam Åhman och Jan Sterner. Vi är alla kollegor som aktieboksförfattare med olika erfarenheter och bakgrund.

Första avsnittet handlar om börsläget just nu i coronakrisens skugga. Är det läge att sälja eller köpa? Vilka är de värsta misstagen och vilka branscher och aktier är säkrast att titta närmare på?

Alla gamla avsnitt av Tre Smarta om Börsen kommer precis som de nya av Börspanelen att kunna avlyssnas på min poddsida.

Erbjudande

För att fira poddens nya skepnad får du ett fint erbjudande att köpa någon av våra många aktieböcker. På sternersforlag.se kan du under de kommande 14 dagarna köpa signerade exemplar till 20 procents rabatt när du använder rabattkoden ”vipkund”. Gör det!

Vissa utdelningar kommer att stå sig – Investerarens podcast

I avsnitt 158 av Investerarens podcast är jag med och berättar om vad tidigare börskrascher lärt mig, vad du absolut inte ska göra när börsen rasar plus en massa utdelningsstrategier och tips. Lyssna på avsnittet ovan eller i din vanliga poddapp.

Alla börsbolag sänker inte sin aktieutdelning, trots coronakrisen. I praktiken alla aktiekurser faller när börsen kraschar och det absolut sämsta du kan göra är att permanenta dina förluster. Det innebär att du säljer med förlust och sen aldrig återvänder till aktiemarknaden igen eller att du är långsiktig i fel aktier. Alla aktier kommer inte att återhämta sig, så vi måste välja de stabilaste om vi ska vara långsiktiga investerare.

Jag berättar också om den senaste statistiken över bolagen som ändrat och sänkt sina egna förslag på utdelningar nu under våren. Något som är unikt på Stockholmsbörsen, då det i vart fall inte hänt mer än en enda gång tidigare de senaste två decennierna (Fingerprint).

Hur många av börsbolagen med stabilast utdelningstrender som behåller respektive sänker ändras i takt med att dagarna går. Statistiken jag går igenom i Investerarens podcast #158 är per förmiddagen den 31 mars. Redan idag den 1 april har t.ex. Hexagon skjutit upp beslutet om utdelning till senare.

Jag uppdaterar mina utdelningstopplistor löpande.

Preffarnas förbannelse och uppdaterad prefflista

Kuriosa är att alla preferensaktier som börjar med bokstaven O eller P har under 2018-2020 dragit in på eller helt lagt utdelningen på is. Obducat Pref B, Oscar Properties Pref, Oscar Properties Pref B, Pegroco Pref, Preservia Pref och Prime Living Pref. Det borde vara en slump att alla med fel begynnelsebokstav får problem med utdelningen till sin preferensaktie, men ändå är det märkligt.

I övrigt är det bara katalogbolaget Eniro som ställt in utdelningen.

Min preferensaktielista är nu uppdaterad då jag tagit bort ett par avnoterade preffar och kollat igenom villkoren. 

När virussmittan drabbar börsen

Att upplevd risk inte är densamma som den verkliga risken ska vi komma ihåg när det plötsligt råder panik på börsen. När en virussmitta sänker börserna gäller det att bl.a. hålla fast vid strategin och ha en handlingsplan. I podden ger vi fler råd och vi varnar även för börspsykologiska fällor.

Med mig i poddstudion har jag som vanligt börspsykologen Lars-Erik Boström, men på grund av ödets ironi är inte Jan Sterner med och pratar om virussmittan som gav panik på börsen. Orsaken är att han vid inspelningstillfället tyvärr var drabbad av just ett virus.

Som vanligt har vi INTE valt eventuell reklam du hör före eller efter podden, för det gör i så fall vårt poddhotell Acast.

Alla tidigare aktiepoddar (det vill säga avsnitt) du hört finns på min poddsida och i din vanliga poddapp.

Utdelningsbombmattan uppdaterad

Utdelningsbombmatta - svenska kvartalsutdelande bolag

Vill du ha kassaflöde året om kan du som en liten del av en större analys titta på hur ofta börsbolagen delar ut. Årets nyheter är att Creades och SBB har infört kvartalsutdelningar samt att Axfood, Bulten, TietoEvry och Öresund börjar med halvårsutdelningar.

Hemfosa är bortplockade då de avnoterats. Kinnevik och Svedberg har slutat med halvårsutdelningar så de har försvunnit också.