Bästa knepen från Aconomics

anna-aconomics-stor-bild

Anna på Aconomics skriver för att öka ekonomisk medvetenhet hos kvinnor. Hon bloggar även om ekonomi, spartips och börsen. Här kommer fem frågor från mig och hennes svar för alla som vill bli ekonomiskt fria eller åtminstone ha bra hushållsekonomi.

Vad har du för tankar kring att bli ekonomiskt fri i framtiden?
Innebörden av ekonomiskt fri är för mig att jag kan göra det jag vill i livet, inte det jag måste. Det kan till exempel vara att jag inte måste jobba utan jobbar för att jag vill och med något som ger mig mervärde. Likadant när det kommer till hur och var jag ska bo eller när och vart jag vill resa. Detta är något som jag verkligen vill uppnå och har som mål med mina investeringar. Jag har inget tidsbestämt mål men jag vill att detta ska infinna sig före pensionsåldern, för att i högre grad kunna bestämma hur jag vill att mitt liv ska se ut då.

När väcktes ditt ekonomiska intresse och hur ska vi få fler unga att vilja lära sig ekonomi?
Jag har tidiga minnen från när jag var liten och mina föräldrar tittade på nyheterna, då rullade dagens aktiekurser i kanten i TV-rutan. Min nyfikenhet väcktes och fick berättat för mig att det var något man kunde tjäna pengar på. Jag minns att jag tänkte att de där siffrorna ska jag förstå en dag. Under min uppväxt har jag alltid gillat pengar, jag var en fena på att sälja jultidningar och sparade alltid när jag fick pengar i present. Mitt intresse för ekonomi kom alltså tidigt och det har bara växt sedan dess. Det var efter gymnasiet, när jag började plugga till civilekonom som jag började investera i aktier.

Jag tror att fler unga kommer bli intresserade av ekonomi om de blir introducerade till hur det fungerar och hur man kan få dem att växa. Att sälja jultidningar eller lära sig att hantera ekonomi genom månadspeng kan vara en bra start. När unga får se att pengar ger möjligheter till saker och att spara och investera kan möjliggöra än mer tror jag att ett intresse väcks fort.

Vilka är dina bästa spartips och knep för bättre ekonomi? 
Mitt bästa tips är att göra en budget och varje månad följa upp den. Jag använder mig av Excel och gillar att själv fylla i mina köp. Det blir tydligt för mig vilka köp som är nödvändiga och inte. Om du punktar upp varje köp efter kategori i kolumner ser du snabbt hur vissa kategorier drar iväg och du börjar automatiskt fungera på hur du kan dra ner på de kostnaderna. Ett annat tips som man sparar mycket pengar på i längden är matlåda.

Rekommenderar du någon strategi för att investera ditt sparkapital?
Jag tycker man ska utgå från sig själv när man väljer investeringsstrategi och fråga sig hur vill man att ens pengar ska jobba. Är det med hög risk för att möjliggöra avkastning, i mer stabila utdelningsaktier eller tillväxtbolag, vad passar i din situation? Jag själv försöker investera i bolag som har en bra finansiell historik och där jag tror på affärsidén och företagets strategi. Jag fokuserar på totalavkastningen och har därmed både företag som ger hög utdelning och företag som fokuserar på tillväxt.

Hur tänker du kring konsumtion och miljö?
Jag tycker det är viktigt att ha en hållbar aspekt i åtanke när man investerar och jag äger helst bolag som har en tydlig strategi inom hållbarhet. Långsiktigt tror jag att det är företagen som jobbar mer hållbart som kommer att överleva, de andra kommer behöva ställa om, i olika hög utsträckning. Angående konsumtion är jag inte en person som gillar shopping, inredning och liknande så mycket. Jag försöker köpa sådant som håller över tid och som jag tror att jag kommer vilja ha länge.

Anna finns även på Instagram.

Lär dig mer om nudge – puffning

Nudge eller puffning - Alexander Noréns bok recenserar jag nu.

Nya recensionen i kategorin ekonomibok är Alexander Noréns bok Nudge. Den får som du kan läsa goda omdömen av mig.

Nudge heter på svenska knuffa eller puffning. Det olika vardagliga sätt att öka sannolikheten för folk att förstå, göra rätt och bli intresserade.

Jag gillar att få input inom det här området, kommunikation och beteendeekonomi. Det är rätt handgripligt och praktiskt och omsyrar vår vardag.

Recension av Framgångsboken

Framgångsboken

Framgångsboken var nästan lite bättre än vad jag hade hoppats på. Lättläst men ändå informativ i hur man ska nå framgångar i livet. Allt från karriären till att må bra innerst inne.

Alexander Pärleros gör inga stora utsvävningar eller djupdykningar, men det är heller inte den här typen av bok. Det är en sammanfattningarnas, inspirationernas och övningarnas bok. Därmed passar den många och går att använda väldigt brett.

Gillar du Framgångspodden kommer du att gilla Framgångsboken, som bygger på det bästa från poddarna plus en hel del annat.

Framgångsboken har inget fokus mot ekonomi, så det här är min hela bokrecension. Annars skulle jag ha placerat recensionen bland bokrecensionerna för ekonomiböcker.

Uppdatering 20 augusti 2019: Framgångsboken innehåller inte bara recept som att arbeta hårt och smart, utan även saker som folk ångrar i livet:

Framgångsboken - vad man ångrar på dödsbädden

Tack pappa och mamma!

Tack pappa och mamma för att ni gav mig en Amiga-dator i början av tonåren och senare en väldigt bra och dyr PC i studentexamenspresent. Vill minnas det var främst pappa som drev igenom PC-gåvan.

Det gjorde mig datorvan och det har jag tjänat pengar på sen dess. Samt sparat mycket energi och huvudbry. Förvisso spelade jag mest till en början, men att jävlas med disketter och hårddisken till Amigan lärde mig principer jag har nytta av än. Kataloger och hårddiskpartitioner, backuper och filnamn, operativsystem och program som bara funkar på vissa av dem.

Den här sommaren har inneburit en del nya program och system för mig så jag vill tacka för att jag fick hjälp bli datorvan en gång i tiden. Utan PC:n och internet i pojkrummet hade jag aldrig kommit igång med webbsidor och tjäna pengar på webben så bra som det till slut blev. Nu när jag börjar med program till min nuvarande PC eller för den delen appar på min iPhone bygger jag bara på min gamla datorvana känns det som.

Jag har också gjort en del aktieaffärer tack vare att jag spelade datorspel som ung. Digital Illusions (DICE) blev en bra affär och den aktien och andra inom IT lärde mig en del bra saker om börsen när det begav sig runt millennieskiftet.

Hur jag skulle ha kunnat bli ekonomiskt fri utan datorvana vet jag inte. Att det var lätt att lära sig Excel och smarta Wordfunktioner har hjälpt mig i mitt yrke och när det gäller min ekonomi och mitt sparandet.

Ska vi bli fria tråkiga manuella arbeten och spara tid och bli effektiva måste vi låta datorer och molntjänster etc arbeta åt oss.

Ta det lite lugnare och må mycket bättre

Ta det lite lugnare och må mycket bättre är en lättläst och underhållande bok. Författarna Sigge Ennart och Olof Brundin skriver intressant, eller så beror det på att de har arbetat inom media precis som jag och att jag därför intresserar mig lite extra för ämnet sett ur deras perspektiv.

En rolig höjdare i boken är översättningarna av alla chefsfloskler. Här är ett urval:

Ta det lite lugnare innebär i stor utsträckning att du ska lämna ekorrhjulet i betydelsen pressa dig karriärmässigt och konsumtionsmässigt. Värdera livets olika inslag annorlunda. Enligt boken är det två miljoner människor i landet som vill ta det lite lugnare.

Ett ödets ironi att ena författaren Olof Brundin tyvärr hastigt insjuknade och avled senhösten 2018 strax innan boken var klar. Budskapet blir därmed mer än önskvärt tydligt – ta det lite lugnare och må mycket bättre och vänta inte för länge. Vi vet aldrig i förväg när allt tar slut.

Mer om boken finns på min bokrecensionssida.