Ett adjö till det dåliga plusgirot

Att hålla nere onödiga kostnader är viktigt om man vill uppleva ekonomisk frihet eller bara få pengar över till viktigare saker. Därför avslutar jag nu mitt plusgiro och bankgiron och sparar 450 kr per år.

Vad är det för skillnad på Plusgirots båda länkar startsida och översikt? Inte lätt att veta utan att ha klickat och testat. En bra (vänster)meny ska avslöja vad menyvalen innebär. Nordeas Plusgiros meny är inte bara liten till texten utan även svår och rörig.

Vad jag skulle ha tjänsten eRedovisning till vet jag inte riktigt. Den kostade 300 kr som engångskostnad en gång i tiden och är aldrig använd.

Främsta anledningen till att mitt plusgiro är för dyrt är att de flesta gamla tidningsföretag kan betala till bankkonton eller åtminstone via inbetalningsavi. IT-företag kan också betala via Paypal. Vi lever inte på 90-talet längre… och tack och lov för det.

Det kan tydligen inte Nordea inse, eftersom det krävs en vidimerad kopia av en ID-handling tillsammans med avslutsblanketten. Varför kan man inte avsluta ett plusgiro digitalt? Jag har ju dosa som kräver kort och kod? Jag har dessutom bank-ID. Ändå krävs det fysisk blankett och vidimerad kopia av körkortet.

Avslutsblanketten var inte helt lätt att få tag i. Fanns naturligtvis inte på nätet. Jag ringde den tekniska supporten och blev kopplad till kundtjänst som skulle skicka den till min mejl. Jag litade inte på att de fattade min epostadress, Hernhag är ju ett så svårt namn. 🙂 Jag mejlade därför kundtjänsten i samma ärende och fick blanketten därifrån i vändande mejl.

Telefonsamtalet jag nämnde ovan var, mina övriga frågor undantagna, bortkastad tid. Skulle ha mejlat direkt. Det var dessutom inte lätt att hitta telefonkod och grejor för att slippa den riktigt långa telefonkön.

Tiden är man ska skicka in avslutsblanketten är tydligen viktig. Jag trodde jag var smart som i maj skrev 15 november som avslut, då jag trots allt betalat dyrt för hela 2013. Men blanketten kom tillbaka med beskedet att ”…tiden då blanketter komer in till oss får inte vara längre än 3”
Sic!

Stavfelet ”komer” stod verkligen i brevet från Nordea och meningen slutade efter ”3”, så jag vet inte om det är veckor eller månader.

De skickade med ett svarskuvert i alla fall och att skrev att de önskade handlingarna åter. Jaha, varför ska brevet ligga hos mig och skräpa innan jag skickar det igen, istället för att de bara bokar in avslutet och fixar det på önskat datum? Vad tjänar de på att blanketten sänds mig åter några månader innan de får tillbaka samma blankett igen?

Regler och byråkrati. Jag säger då det.

Nu skickar jag en ny blankett med omedelbart avslut och känner mig friare. Skönt att gå vidare från plusgirot.

3 reaktioner till “Ett adjö till det dåliga plusgirot”

  1. Håller med! Ska försöka avsluta det idag men de har så lång telefonkö att det inte ens går att komma ställa sig i kön!

    Håller med om att Plusgiros meny är en katastrof och den har inte uppdaterats sedan 2007!

    Det går inte att logga in med Bank ID heller….

    Verkar dock som Nordea har monopol på plusgiro? Alla andra banker får bara ha bankgiro.

  2. Avslutade mitt idag! Tog 25 minuter i telefonkö men sedan fick jag ändå bra hjälp! De avslutade kontot på en gång utan några blanketter och strul. Fick verifiera mig med bankID men det var smidigt. För mig kostade plusgiro dock endast 12 kr i månaden/144 om året.

    Skulle någon ändå sätta in pengar så skulle de föra över dem till mitt nordea konto.

    Ovanligt bra service och strulfritt för att vara nordea.

    1. Ja, det låter oväntat snabbt och smidigt när du väl kom fram.
      Nordea köpte ut de andra från Plusgirot (när det hette Postgirot) och är nu mig veterligen ensam ägare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)