Har Swedbank Robur Ny Teknik gått upp för mycket?

Läsarfråga: Swedbank Robur Ny Teknik-fonden har gått upp mycket den senaste tiden. Jag tycker den är intressant och skulle vilja investera i den. Tror du att man ska vänta lite och se ifall den går ner lite eller hoppa på tåget nu? Vad tror du? Känns som den gått för bra de senaste 2 månaderna.
Svar: Trenden för fonden är fint uppåt och så länge vi har en stark uppåtgående trend är det mest sannolika att den fortsätter ett tag till. Jag förstår att det tar emot att köpa strax efter en brant uppgång, men en idé är att köpa för lite mindre än du tänkt dig och sen öka om det kommer en rekyl. Blir det ingen rekyl under sommaren så är du i vart fall inne med en del kapital.

Läsarfråga: Jag tänkte höra med dig om du har något tips om vid vilket tillfälle det är läge att investera i räntor. Är det något speciellt man ska tänka på? Reporäntan på -0,50%, hur påverkar den räntefonders upp och nedgångar?
Svar: Allt beror på om du placerar i en kort eller lång räntefond och vilka risker du är beredd att ta. Korta räntefonder med statliga obligationer ger lägre avkastning än inflationen just nu. Företagsobligationsfonderna kan nog fortfarande slå 2 procent om året. Undvik fonder där det är lång bindningstid för obligationsräntorna, de kan falla om räntorna börja stiga.

Läsarfråga: Varför har du Sampo i portföljen? Den har väl i princip nästan stått still i 3 år? Är det som en stabil A-kassa för dig kanske?
Svar: Sampo ger mig ett gäng stora och stabila försäkringsbolag plus Nordea. Nordea är iofs inte den bästa banken, men Sampo ger en bred slagsida mot ett gäng kassakor inom nordisk finans. Utdelningstrenden pekar uppåt sedan finanskrisen.

Läsarfråga: Ta in W P Carey, Boston pizza royalties inc eller ica-gruppen/Axfood? Kan inte bestämma mig är mest sugen på ngn av de utländska. 
Svar: WPC är utdelningshöjaren, men Boston Pizza har nog lite högre direktavkastning. ICA/Axfood är stabila och valutaförändringar påverkar inte utdelningarna, men bolagen möter ökad konkurrens via mat på nätet. Jag kan inte välja åt dig.

Läsarfråga: Min son på 20 år letar billiga aktier köper & säljer o grejar. Mest vinst! Nu tänker han köpa Generic Sweden 7,50 styck vänta på utdelning o sen ev sälja. Vad tror du, är det bra aktie på sikt? 
Svar: Har inte tittat så noga på bolaget, men det mesta av den höga direktavkastningen beror på en engångsutdelning pga att de sålt konsultverksamheten. Ofta faller aktier med motsvarande utdelningsbeloppet när utdelningen är avskiljd, för att sedan i takt med att bolaget tjänar in mer pengar börja stiga.

Läsarfråga: Vad du tror om Fingerprint i framtiden? 
Svar: Fingerprint är en lottsedel jag inte vågar rekommendera. Bäst att undvika den.

Beijer Alma in i aktieportföljen och HASI ut

Jag har sålt hela mitt innehav i Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital (HASI) då de pressas av tullarna på solceller. Amerikanska solcellsbolag säger tydligen upp folk nu och även om HASI finansierar andra miljövänliga projekt är trenden i aktien ned av bra anledningar.

Om dessutom analytikern och författaren Marc Lichtenfeld tycker det är bäst att satsa på något annat är det nog det. Jag har svårt att få all kringliggande information om vissa USA-bolag från Sverige, så jag får lita på honom här. Förlorade totalt 11% på ett år med HASI. 🙁

Istället har jag köpt aktier i Beijer Alma. Ett industribolag jag borde köpt för flera år sedan, men först nu har jag gjort slag i saken och lever numera som jag lär även när det gäller denna aktie.

Stigande utdelningstrend, höga 20 procent i årlig avkastning på eget kapital, hyfsad direktavkastning på 3,7 procent, överkomlig men inte billig värdering, en aktie som konsoliderat (rört sig i sidled) sedan början av 2017 är det som lockar mig. Plus att Beijer Almas orderingång stiger och bolaget går mot en stark konjunktur.

En medelstor post i Beijer Alma ökar dessutom min vikt i verkstad/industri från minimala nivåer till aningen större. Bra riskspridning via denna affär.

Jag har också ökat i Six Flags och även lite grann i Boston Pizza och AT&T.

Som alltid ska du göra din egen analys och inte nödvändigtvis göra som jag bla bla friskrivning bla bla. Allt du satsar på börsen kan förloras bla bla. 🙂

Så blir du rik och fri med aktier

Idag släpptes intervjun som Privata Affärers podd Ett Rikare Liv gjorde med mig och Arne Talving. Där pratar vi bland annat om att då 85 procent av alla rika skapat sin förmögenhet själv och att dessa har mycket gemensamt finns det en hel del att lära.

Aktier är historiskt sett den bästa tillgången att spara i om vi mäter över flera år. De två knep jag nämner i podden för att få framgång i sparandet på börsen är att hitta en aktiestrategi som passar en själv och att inte ge upp mitt i en börskrasch.

Investera dessutom enbart i bolagen som skapar mest värde för kunderna och aktieägarna. Ett viktigt spartips är att aktier blir i längden mycket billigare än aktiefonder. Att få pengar över att investera för kan vara enklare än man tror med smart konsumtion.

Vi bjuder på kanske en promille av det som står i boken.
Tack förresten till alla tusentals människor som köpt den.

Läsarfrågor om Spiltan Högräntefond och andra fonder samt aktier

Läsarfråga: Är det vettigt att långsiktigt sätta in pengar på Spiltan Högräntefond om räntorna stiger framöver? Funderar på att flytta pengar som jag nu har på sparkonto på nätbank.
Mitt svar: Enkla svaret är ja, fonden är bättre än sparkontot på något års sikt även om det blir en enstaka räntehöjning.

Läsarfråga: Jag har upptäckt att man blir schablonbeskattad om man har en fond den första januari på vanligt aktie-och fondkonto även om man inte sålt. Har funderingar på att lägga t ex Spiltan högräntefond där i stället för att ha pengar i nischbank. Kommer det att löna sig? Vad säger du?
Mitt svar: Schablonskatten är så pass låg så den förändrar inte något i grunden. Spiltan Högräntefond i en vanlig aktiedepå lär ge mer avkastning än inflationen i vart fall.

Läsarfråga: Var lägger jag lämpligen den börshandlade fonden XACT högutdelande? I vanlig aktiedepå eller i ISK? Återinvesteras utdelningen eller betalas den ut?
Mitt svar: I ISK är mitt råd. Aktieutdelningen återinvesteras inte då fonden är börsnoterad. Då får du göra vad du vill med utdelning, precis som vi får med utdelning från aktier.

Läsarfråga: Går globala småbolagsfonder bättre än globala indexfonder över tid? Jag funderar på att köpa andelar i Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
Mitt svar: Småbolag går generellt på sikt bättre än stora bolag även globalt, det är min uppfattning.

Läsarfråga: Vad tror du om Autolivs avknoppning? Är det ett bra läge att gå in i bolaget?
Mitt svar: Autolivs avknoppning blir nog en bra chansaktie, men svårt att säga om timing.

Läsarfråga: Hur ser du framtiden för eWork på längre sikt, är du fortsatt positiv? Har sett i senaste rapporten att sviktat lite när det gäller resultat och orderingång samt lägre tillväxttakt. VD:n skyller visserligen på att jämförelsekvartalet var ovanligt starkt. Är det en tillfällig svacka eller är det början på en långsiktig trend? Jag tänker på hur de står sig mot konkurrens i form av konsulttjänster från utlandet framöver.
Mitt svar: Jag är fortsatt långsiktigt positiv till Ework och behåller mina aktier. Det hittills bara delar av konsultmarknaden som passar bra att köpa in direkt från andra länder, andra delar passar bättre med folk på plats i landet.

Läsarfråga: I Privata Affärers artiklar kan jag bara läsa om att Bilia är värt att satsa på, inte bara att aktien är en högutdelare, utan att det i dag finns en marknad där Bilia borde gå som en raket. Men sedan jag köpte Bilia i början av året har den bara rasat, och den fortsätter att rasa. Kan du ge mig ett råd: Ska jag vara kall och sitta lugnt i båten som ägare av Biliaaktier, heller ska jag sälja, för att undvika ytterligare förlust. Jag förstår inte varför den rasar.
Mitt svar: Privata Affärer har en positiv inställning till Bilia, men personligen är jag neutral. Kurstrenden är tydligt nedåt, men det borde bottna kring dessa nivåer och börja vända kan man tycka. Hur du ska agera är lite beroende på din strategi, investerade du på flera års sikt behåller du annars inte.

Läsarfråga: Jag äger en liten bevakningspost i VA Automotive i Hässleholm som avbrutit en nyemission och nu ansökt om företagsrekonstruktion istället. Vad händer nu i företaget? Brukar rekonstruktioner lyckas eller är det kört för bolaget?
Mitt svar: Bolagen brukar överleva, men ibland blir det inte bara skuldnedskrivning utan även att skulderna ska amorteras bort med en väldig massa nya aktier. Vet inte hur det slutar i det här fallet eller hur det ser ut.

Nytt leveransdatum för boken


Kära bokvänner! Tack för den fullständigt överväldigande anstormningen av köpare av vår nya bok Den enkla vägen BLI RIK OCH FRI MED AKTIER som nära nog kvaddade beställningssystemet hos det lilla förlaget. Alla beställningar, närmare 1 500 under första dygnet, är räddade och alla köpare kommer att få sin bok. Efterfrågan är klart större än vi väntat oss, men vi tar oss gärna extra tid för att signera alla böckerna.

Något som däremot är utom vår kontroll är att det annars så pålitliga tryckeriet Scandbook i Falun fått maskinhaveri med rejäla förseningar som följd. Scandbook är ett av landets största tryckerier och detta drabbar även andra författare hos en rad olika bokförlag. Risken är därmed att det kan bli betydande leveransförseningar av stora delar av första upplagan av vår bok. Förmodligen minst en dryg vecka och preliminärt hoppas vi i nuläget kunna börja posta böckerna från den 7 maj och under resten av vecka 19. Hoppas ni står ut att vänta och låt oss återkomma med mer information så snart vi vet mer.

Scandbook är för övrigt noterade på First North och jag hittar i skrivande stund varken pressrelease om maskinhaveriet eller ser någon reaktion på börsen. Även om det inte behöver bli så våldsamt kostsamt för Scandbook är det i nuläget en aktie jag skulle hålla mig undan.