Boston Pizza Royalties Income Fund fortsatt smakfullt

Jag har äntligen fått tid att titta lite närmare på Boston Pizza Royalties Income Fund. Innehavet är i min portfölj ett innehav på nivån strax ovan preferensaktier. I preffarna räknar jag inte med långsiktigt stigande kurser utan sådana har jag enbart för direktavkastningen och istället för räntebärande innehav.

På risk- och förhoppningsnivån ovan det har jag innehav som Boston Pizza Royalties Income Fund, där direktavkastningen lär utgöra majoriteten av avkastningen. Visst hopp om liten utdelningshöjning finns om ett par år, men det lär inte bli någon större kursuppgång över tid.

På kort sikt pressas bolaget fortsatt av svag konjunktur i de områden av Kanada som är beroende av tung olja och tjärsandsolja. Dessutom innehöll rapporten ett par skattehöjningar och tillsammans med vinterhalvårets svaga säsongseffekt var det ingen höjdare. Utdelningsandelen var som den är om vintern över 100 procent, alltså att mer än vad de egentligen har resurser till delas ut.

På uppsidan finns det att netto åtta nya restauranger öppnade under 2017 och antalet är nu 391 stycken. Ytterligare fem är ”under konstruktion”. Kanadas Olearys? Ja, kanske det. Fler restauranger vars mat ger royalties till den börsnoterade Income Fund vi äger i är det som kan driva tillväxten. Liksom de nya pizzarecepten, även om jag inte sätter särskilt stort hopp till det då det mer är en komplettering och något nödvändigt för att behålla kunder.

Som månatlig kassaflödesgenerator i portföljen gillar jag fortsatt Boston Pizza Royalties Income Fund då restauranger trots allt är ganska okänsliga mot konjunkturen och teknologisk utveckling. Det är förutsägbart helt enkelt. Kursen ligger på relativt låga nivåer och de 6,9 procent i direktavkastning vi får nu är högre än många dyra preferensaktier som aldrig kommer att höja utdelningen.

En preff jag just sålt är Alm Equity Pref. Trots att jag tror de kommer att klara utdelningarna då inriktningen är på att utveckla lite billigare bostäder, känner jag att det kan bli värre innan det blir bättre. När det finns bolag som AT&T och Boston Pizza som ger 6-7 procent i direktavkastning med utdelningshöjningar lockar inte Alm Equity Prefs 8,2 procent så oerhört mycket på grund av deras svängiga bransch.

Tectona ger ut obligation med 7% i ränta

För att vara ett fastighetsbolag är Tectona på NGM MTF väldigt lågt belånade. Soliditeten var höga 89 procent per den 31 mars. Obligationen med 7 procents ränta som bolaget emitterar 24 maj till 15 juni innebär därför en relativt låg risk. Avkastningen från fastighetsprojekten i Panama City snittar 11,5 procent ROI och värdet på fastigheterna stiger över tid. Det finns därför underliggande värdeskapande nog för att klara räntan.

Nu är Tectona ett litet bolag med rätt högt personberoende. Riskerna finns där även om hyresintäkterna ska öka 30 procent med lönsamhet i år, enligt bolagets prognos. Löptiden är två år och kapitalet ska betala av den förra och mindre obligationen samt gå till nya investeringar.

Obligationen blir onoterad och därmed går det inte att ha den i vanliga ISK och KF. Därmed är det vanlig depå som gäller med 30 procents kapitalskatt på räntan. 0,7*7 procent är 4,9 procent kvar i nettoränta, det vill säga efter skatt. Det är en högränteobligation, men det kommer säkert gå bra så du får din ränta och ditt kapital tillbaka.

Både potentialen och risken är högre i stamaktien. Välj det som passar dig bäst. Tectonas obligation är för dig som söker en lite exotisk komplettering i din portfölj. Minsta post att teckna är 50 000 kr.

Personligen avstår jag för att satsa på stamaktien istället och för att min strategi är att fokusera mot noterade innehav. Men visst är jag frestad att teckna mig.

Intervjuad i Market Makers & avsnitt 4 av Tre Smarta om Börsen

Market Makers har intervjuat mig om vad som skiljer rika från fattiga. Hur och varifrån får vi ett vinnande mindset och leverne som ger oss pengar över varje månad? Lite från min fjärde bok helt enkelt. Dessutom pratar jag om olika aktiestrategier och utdelningsbolag. Intervjun med mig börjar ungefär 15 minuter in i programmet.

På min aktiepodd-sida finns nu även senaste avsnitt 4 från Tre Smarta om Börsen. Den här gången pratar vi tajming.

Bokrecension av Millionaire next Door

Bokrecension av Millionaire next Door

En väl researchad bok som avslöjar hur rika lever för att bli just rika är Millionaire next Door. En sammanfattning av min recension finns på sidan med recensioner av böcker om hur du blir rik.

Millionaire next Door är en typisk amerikansk bok med för mycket detaljer och statistik, men den är väldigt talande och lärorik ändå. En tänkvärd sak är att många som tjänar allt mer ökar sina kostnader lika mycket, så kallad livsstilsinflation (lifestyle creep).

Livsstilen du har är med andra ord avgörande för hur rik du kan bli. Du måste leva på ett sätt så att du får kapital över och sen investera det. Annars får du sannolikt aldrig någon stor nettoförmögenhet.

Många förmögna har mycket gemensamt, som att de inte ägnar sig åt kasinospel och lotterier, vilket däremot fattiga gör. De intressanta exemplen är många.

Boken var för övrigt en av källorna jag använder i första delarna av Den enkla vägen bli rik och fri med aktier. Där går jag igenom flera av godbitarna från Millionaire next Door.

Har köpt Las Vegas Sands och sålt SDIV

Jag har nu gett upp den börshandlade fonden SDIV, eller Global X SuperDividend, som dess fullständiga namn är. Jag spekulerar i att den svaga kursutvecklingen beror på att de alltid viktar utdelningsindexet mot de med högst direktavkastning så att de fastnar i värdefällor lite för ofta. Att hög direktavkastning kan vara en varningssignal kan förvisso gälla XACT Högutdelande också, men för den fonden kan jag titta på innehaven och se vad det är för bolag. SDIV har många innehav jag inte kan något om och innehaven ändras ett par gånger om året till helt nya. Dessutom är kanske halva fonden fastighetsbolag och sådana aktier har jag redan tillräckligt av.

Istället tog jag förra veckan in Las Vegas Sands. Det är ett amerikanskt lyxresortsbolag, vilket innebär hotell och framförallt landbaserat kasino. Stigande utdelning, hygglig direktavkastning kring 4 procent, expansion i Asien med chans på att få licens i Japan framöver. Infrastrukturprojekten i kinesiska Macao gör att turister kommer att komma dit lättare, vilket antagligen underlättar för Las Vegas Sands att få besökare till sina resorter där.

Å ena sidan vore webbaserat kasino mera tillväxt och framtid, men folk slutar inte åka på semester till kasinoställen bara för att man kan spela via mobilen. Detta av samma anledning som folk inte slutar gå på bio trots att man kan se film på datorn och TV:n hemma.

Las Vegas Sands styrs av grundaren Sheldon Adelson och bolaget satsar inte bara på utdelning utan även återköp av aktier. Jag tar en medelstor post i aktien och ökar på en del i högutdelande BDC:n New Mountain Finance Corp, som tack vare att de har längre räntebindningstid i inlåningen än utlåningen gynnas av högre marknadsräntor.