Läsarfråga om sparande på kort sikt

Läsarfråga: Skulle du kunna ge mig råd om ett mer kortsiktigt sparande. Det ska inte röras förrän augusti-2018. Är det vettigt att fortsätta med fonden Swedbank Robur Ny Teknik eller har du bättre förslag för ett så kortsiktigt sparande?

Mitt svar: På kort sikt som ett år vore nog vanligt konto eller korträntefond det enda som är tillräckligt tryggt.

I toppen på i alla fall en boktopplista

Halkade plötsligt in på Aktiespararnas bokhandel som ligger under Adlibris paraply. Jag ligger i toppen där med Den enkla vägen hitta världens bästa aktier. Det känns verkligen toppen att vara med i toppen. 🙂

Den enkla vägen hitta världens bästa aktier säljer bäst i alla fall hos Aktiespararna just nu. En bra start på veckan med andra ord. 

Jag noterar också att min vän och kollega på Sterners Förlag dominerar stort med att vara förlaget bakom böckerna på platserna ett, sex, sju, åtta och nio. Fem av de tio i topp är inte illa, särskilt inte när det är de dyraste böckerna.

För egen del har jag tre platser eller om vi så vill 30 procent av topplistan. Nu säljer det nog i låga volymer på just den här sidan just nu, men ändå. Hellre med i topp än utanför.

Hade Aktiespararna pushat för böcker från Sterners Förlag hade de antagligen sålt mer. I skrivande stund ser jag bara de böcker Aktiespararna själva gett ut tidigare år som boktips överst i bokhandeln.

Sålde Alfa Laval och Akelius Preferensaktie i veckan

I veckan sålde jag Alfa Laval och Akelius Preferensaktie.

Alfa Laval har som jag skrivit på PA nyligen stora krav på sig precis som flera andra industribolag på börsen. Jag har därför successivt sålt mina aktier med god vinst. Kapitalet har jag placerat i andra innehav, bland annat Xact Högutdelande där Alfa Laval och Atlas Copco ingår, så kursen får fortsätta upp om den vill. Värderingen och direktavkastningen lockar mig däremot inte så mycket att jag vill behålla aktien.

Sista posten i Alfa sålde jag för 190,90 kr. Totalt 38 procents avkastning inklusive utdelningar på knappt tre år. Får duga bra.

Akelius Preferensaktie köpte jag med sämre timing men sålde ändå med kursvinst. Spelar ingen större roll då jag äger preffar för utdelningens skull, men när direktavkastningen faller ned mot 6 procent. Även denna aktie har jag återinvesterat i annat.

Faller kursen ned mot 300 kr igen vet ni en skäggig aktieskribent som gärna köper tillbaka. Det har varit min säljstrategi en tid att satsa på de tryggaste preffarna när de ger 6,5-8 procent och sälja när direktavkastningen eventuellt efter kursuppgång sjunker under 6 procent. Preffarnas kurser tenderar att röra sig i cykler i takt med att förväntningarna förändras gällande å ena sidan inflation och räntor och å andra sidan kreditriskerna.

Min breda sparportfölj har efter veckans två försäljningar krympt något, vilket i sig känns bra.

Börja med utdelningsportfölj och hitta aktier själv

Fråga: Jag tänkte investera mitt sparkapital för 20-25 år framåt. Är det en bra ide att sprida ut det i massor av högutdelare? Låt säga 10-20 aktier med hög direktavkastning? Få utdelning varje år som sedan återinvesteras.

Svar: Rent strategiskt rekommenderar jag att du inte bara har aktier som ger 4-7 procent i direktavkastning utan även några som ger lägre direktavkastning. Anledningen är att chansen till stigande utdelningar är större där. Annars är antalet aktier du siktar mot rimligt, 10-15 aktier räcker långt. Med investmentbolag i portföljen går det med många färre aktier. Sprid innehaven mellan olika branscher.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Läsarfråga: Jag har läst några av dina böcker och följer bloggen med jämna mellanrum och det kan vara så att jag missat det svar jag söker, men jag prövar ändå. Jag har under en tid sysslat med aktier men det är en sak som jag aldrig lyckats bli bra på. Vart börjar man leta? Det aktieinnehav som jag byggt upp och det aktier som jag oftast köper är tips som jag snappat upp under åren. Jag kan inte riktigt säga att jag har någon aktie som jag själv funnit på börsen. Självklart så utför jag en egen fundamental analys och ställer mig kritisk till alla tips. Men är det så att tipset visar sig vara bra investering enligt analysen så slår jag oftast till.

Svar: Bästa sättet att hitta aktier utan att du fått reda på att bolagen finns via att någon har tipsat/analyserat är att screena. Gå till exempelvis Börsdata och sortera aktier utifrån olika kriterier. Sen är det ingen skam att du inte hittar aktierna själv.

En kombination är kanske allra bäst, du hittar en del aktier själv och om andra har liknande tankegångar så minskar det kanske risken för att du tänker fel eller missat något. Du kan inte räkna med att hitta bra aktier i alla branscher heller, det tar lång tid att få koll och en bra känsla för vad som är ett bra bolag och vilka som inte är att lita på. Fokusera därför till en början, välj en bransch du kan eller arbetar i eller har ett intresse i .

När är det värt att ta ut likviderna ur ISK?

Läsarfrågan: Antar att jag säljer aktier på en ISK eller kapitalförsäkring för att bli likvid inför ett eventuellt kommande börsras. Går det då att säga på ett ungefär hur länge jag måste vänta innan jag köper aktier/fonder för pengarna igen innan det bör vara mer lönsamt att ta ut pengarna från ISK:n och sedan sätta in dem igen den dag jag vill köpa? Jag tänker förstås på insättningsskatten som drabbar mig om jag tar ut pengarna och sätter in dem igen senare, kontra schablonskatten som drabbar mig om jag låter likvida medel ligga kvar på kontot.

Mitt svar: Kapitalunderlaget som ligger till grund för schablonintäkten i ISK beräknas genom att du tar:

En fjärdedel av summan av ett plus två nedan:
1 Värdet på tillgångarna vid varje kvartals ingång
2 Insättningarna av kontanta medel och värdepapper.
 

När det lönar sig att ta ut beror alltså på om du gör det precis innan ett kvartals ingång eller ej. Du vill minimera antalet kvartalsskiften och antalet insättningar.

Tänker jag rätt så lönar det sig om du tar ut likviderna ur ISK så att du undviker minst två kvartalsskiften, för då sänker du schablonintäkten mer än vad den kommande insättningen höjer den.

Ni läsare får gärna rätta mig om jag tänker fel här.

Se även min informationssida om villkoren och reglerna för ISK och KF.