3 steg till ekonomiskt oberoende

3 steg till ekonomiskt oberoende - bokrecension
3 steg till ekonomiskt oberoende.

Nu har jag recenserat en av 2017 års få nya aktieböcker. Det är Ola Lauritzsons läsvärda 3 steg till ekonomiskt oberoende och boken rankar jag relativt högt på bland böckerna för aktier, börs och ekonomi.

En fjäder i hatten får förstås boken när hernhag.se/preffar är källa till delar av avsnittet om preferensaktier.

En petitess är att Warren Buffett är felstavat ett antal gånger i boken, exempelvis på sidorna 31-32 och 37. Å andra sidan är det ett inte helt ovanligt fel i Sverige att stava Buffett med bara ett ”t” på slutet.

Ola Lauritzson är för övrigt känd inom kostrådgivning som en så kallad GI-guru. Han sitter dessutom i Aktiespararnas styrelse, men hans bok gavs ut på Tukan Förlag istället för Aktiespararna Kunskap.

En lärorik dag med Kavastu 3.0

Den 7 oktober drog Arne Talvings tredje föreläsningsturné Kavastu 3.0 igång på Sheraton Hotel i Stockholm. Jag var där för att förbättra min förmåga i konsten att tajma börsen och avläsa trender. Detta är en heldagskurs där Twitterprofilen har en gedigen genomgång av hur han praktiserar vågteorierna EWT och använder kurstrenden MA200 där det sistnämnda betyder 200 dagars glidande medelvärde.

Alla kan försöka med trendföljande metoder inom fundamental analys och aktiekurser och ha detta i sin verktygslåda, men det kräver en del praktik och annat för att lyckas. Precis som med allt annat inom aktier.

Arne Talving och Marcus Hernhag på Kavastu3.0.
Äntligen fick jag träffa min idol inom trendföljning på börsen. 🙂 Kavastus avkastning är riktigt bra.

Mycket annat fick vi också lära oss under dagen. För mig handlar det inte om saker jag aldrig hört talas om, utan om att komplettera det jag kan och fokusera om mot att bli mer trendföljande med i alla fall en del av min portfölj.

Jag har i mina aktieböcker och blogginlägg och artiklar skrivit mycket om att vi ska titta på bolagens trender när det gäller fundamenta som vinsten och aktieutdelningen och flera andra parametrar. Även metoderna i Kavastu 3.0 bygger på sånt, men har en större tyngdpunkt mot att följa och bedöma kurstrenderna på börsen.

Ett bra komplement för mig och jag rekommenderar denna endagsutbildning. Det finns i skrivande stund platser kvar, lite beroende på var i landet du går utbildningen. Är du total nybörjare kanske du ska börja lära dig lite grundläggande begrepp som P/E-tal först, men det går ju å andra sidan att läsa ikapp efteråt.

Jag är även glad över att vårt goda samarbete möjliggjorde så att jag kunde passa på att på plats sälja mina böcker. Försäljningen gick över förväntan och jag fick främst i pausen signera för glatta livet för att hinna med medan förläggaren Jan Sterner tog hand om alla pengarna. 🙂

Trevligt nog fick jag många böcker sålda. Tack för det! Självklart blev det mängdrabatt för de som köpte flera.

Lunchmaten var också bra om du undrar. Bufféer brukar innehålla i alla fall en del bra saker och jag gillade verkligen de långkokta högreven.

Månadens bok i podden Nordea Pulse – Hitta världens bästa aktier

Den enkla vägen hitta världens bästa aktier var månadens bok i podden Nordea Pulse. Lyssna på avsnittet här eller i din mobils poddapp.

Tack till Natalie Eriksson som 16:30 in i en tidigare episod av podden tipsade Nordea Pulse om mig och mina böcker så jag blev inbjuden.

Feminvest Direkt
Jag har även varit med 18:40 in i Feminvest Direkt EP27:

Köpa utdelnings-ETF:er?

Läsarfråga: Jag har blivit lite intresserad av ETF. Sdiv, spff  och Reality Income. Jag gillar att de delar ut månadsvis. Funderar vilka man ska välja och varför kanske räcker det men en? Vad finns det för faror? Utdelning tänkte jag spara i investmentbolag. Tänkte ha ca 10%av portföljen i etf. Resten i investmentbolag. Jag sparar för att aldrig sälja men samtidigt få bra utdelning.

Hernhags svar: En risk är att kursökningar uteblir då utdelnings-ETF:er med hög direktavkastning som SDIV och framförallt SPFF delar ut så mycket. Dessutom påverkas utdelningarna du får av dollarkursen.

Fastighetsbolaget Realty Income är en av mina favoriter och de lär däremot klara att höja utdelningarna även framöver.

10% av portföljen i ETF:er och USA-bolag är inte så mycket och det är ju heller inga högriskare du funderar på. Du kan välja 1-3 fonder, det du känner för så att säga. Svårt att dra en exakt gräns för antalet.

Dags för Investerar-SM

Investerar-SM är en kul grej där jag är med. Vi satsar lite fiktiva pengar på arrangören NGM:s börslistor och hoppas på det bästa. Tävlingen började den 2 oktober och jag valde då att besöka NGM för att göra en grundlig research. 🙂

Här står jag och låtsas ringa igång Investerar-SM.

Nåja, idag har jag i alla fall valt att satsa allt på Fortnox. Ett programvarubolag som går riktigt bra som bolag, men som också är dyr som aktie. Jag lägger alla ägg i samma korg så får vi se hur det går. Somliga satsar på hävstångsinstrument får att kunna vinna tävlingen medan jag satsar på att bli hyfsat framgångsrik jämfört med genomsnittet. Jag är lite som en förpackning mellanmjölk som står längst bak i kylen och bara är lagom.

NGM må vara en liten börs jämfört med Nasdaq Stockholm, men de säger tydligen nej till tradingrobotar av olika slag. Det kan vara en fördel för vanliga privatplacerare. NGM är dessutom en reglerad börs och har därför större krav på marknadsövervakning och information från bolagen. NGM:s handelssystem ska även Aktietorget börja använda i november 2017.