Jag om värdeinvesteringar och värdeaktier – TV-klipp

Jag blev 2017 trevligt nog inbjuden av Nordnets investeringscoach Alexander Gustafsson till en webb-TV-inspelning. Ämnet var värdeaktier och värdeinvesteringar då det är vad min tredje bok Hitta världens bästa aktier handlar om. Du kan se klippet här:

Jag går i klippet lugnt och sakligt igen den luddiga skillnaden mellan värdeaktier och tillväxtaktier. Dessutom berättar jag hur jag tycker att vi bör tänka och vad vi ska ta reda på samt vad du som sparare och investerare inte behöver rota så mycket i. Somliga saker på börsen fungerar effektivare och lättare än andra när vi ska analysera och välja aktier.

Ska det vara höga eller låga P/E-tal i en högkonjunktur?

Läsarfråga: Jag undrar vad Rune Andersson på Mellby gård menar med att börsen är för dyr och handlas till p/e tal runt 20 under högkonjuktur, dessa siffror ska man se under lågkonjunktur? Är gapet mellan aktiekurs och vinst/aktie alltid störst under en lågkonjunktur? Förklara gärna för mig, ska det inte vara börskurser som sprungit iväg från vinst /aktie och höga p/e tal under en högkonjuktur?

Svar: När vinsterna är som högst borde p/e-talen vara låga då börsen inte borde värdera toppvinster så dyrt. Omvänt i en lågkonjunktur kan p/e-talen var höga då vi vet att vinsterna kommer att studsa upp rejält när ekonomin vänder. Så nu när det är goda tider och p/e-talen är runt höga 20 är börsen dyr, det är nog så han menar. Jag skulle säga att dyr är börsen om inte vinsterna fortsätter upp rejält innan toppen är nådd.

Myter och sanningar kring ISK-skatten

Det har i veckan stormat kring den höjda skatten på ISK och KF, vilket är de depåtyper som schablonbeskattas. Bakom förslaget står Vänsterpartiet och den Socialdemokratiskt dominerade regeringen.

Först och främst. Min krönika i lördags på Privata Affärers webb om hur du kan ducka den höjda skatten går igenom hur vi genom att belåna oss därmed få avdragsgilla räntekostnader. Dessa kan i sin tur kvittas mot schablonräntan eller ge skattereduktion och därmed lägre skatt.

Det jag vill säga utöver det som står i krönikan är att största skattesänkningen/pareringen får vi om låneräntan är högre än schablonräntan. Nu stiger den sistnämnda från 2018 och många har riktigt låg bolåneränta så det är inte säkert att alla har det. Jämfört med eget kapital (=icke belånat kapital som därmed inte ger skattemässiga avdrag) har du oavsett det mer avdrag med lånade pengar. Det är förstås också bra att kunna låna så billigt som möjligt, även om de avdragsgilla räntekostnaderna blir lägre ju lägre ränta du får låna till.

Viktigt också att påpeka att du bör hålla din belåning nere och satsa på de tryggare aktierna om du köper aktier för lånade pengar. Det är viktigare att undvika en rejäl privatekonomisk smäll i en börskrasch än att minimera skatt via skatteplanering. Valen av aktier och din aktiestrategi är viktigare än att minimera skatten.

Det är en myt att schablonskatten på ISK och KF är en skatt på enbart vinster och inkomster. Även om börsen rasar och du inte får någon utdelning kommer du att få en schablonintäkt att ta upp till beskattning. Det är därmed i långa börsnedgångar en skatt på ett krympande kapital. Dessutom är det ofta redan beskattad inkomst som vi stoppar in i dessa depåtyper.

Det är en myt att skatten på ISK och KF är låg. Det är räntorna som är onormalt låga och gör skatten tillfälligt låg. Med normala räntor skulle schablonräntan stiga ett par procentenheter och schablonskatten med 30 procent av det. Att ovanpå det lägga en fast procentsats kommer i det långa loppet att slå fel.

Det är en myt att ISK bara gynnar rika. Riktigt rika har riskkapitalbolag med bolag på skatteparadisöar och kör räntesnurror och avdrag och avancerade bolagsstrukturer. På så vis kan de slippa nästan all skatt lagligt. Att höja skatten på ISK skapar bara murar mellan de som vill börja använda bra sparformer i fördelaktiga depåer och oss som redan kan spelets regler.

Det är en vänsterpolitisk myt att högre skatt skulle gynna jämställdheten. Ska även kvinnor satsa på de bästa tillgångarna så vi får jämställdhet ska vi inte bygga murar. Även om skattemurar kan rivas med skatteplanering är ju det mest för oss som kan spelets regler. Inte alla de kvinnor som de senaste åren börjat intressera sig för aktier och ISK. Inte konstigt att somliga blev upprörda när Vänsterpartiets Ulla Andersson presenterade skattehöjningen i lördags.

Skärmdump på min mest gillade tweet hittills. Den var om skatten på ISK.
41 retweets och 229 likes är nytt personbästa för mig på Twitter. Allt genom att citera Anna Svahn och länka till hennes blogginlägg.

Det är många som drabbas av högre skatt på sparande, samtidigt som det fortsatt kommer att vara full avdragsrätt på låneräntor.

Tweet om de miljoner aktiesparare som får höjd skatt på ISK och KF.Oklart för mig hur många miljoner som har ISK och KF då det går att ha flera stycken per person. Det är i vart fall fler som vet vad ISK är än de 0,54333% av Sveriges befolkning som en viss ledarskribent på Aftonbladet gissade på. 🙂
Vi lever alla i vår egen värld.

Ska vi ha råd med en poliskår som inte låter våldtäktsfall vara icke utredda i månader på grund av hög arbetsbelastning, ett bra militärt försvar, infrastruktur som håller, etc, behöver vi både skatter och effektiv användning av skatterna. Istället för att straffa sparande vore det bättre att sänka avdragsrätten för lån (ett känsligt förslag för alla med högbelånad bostad, jag vet!).

Å andra sidan stiger offentliga sektorns skatteintäkter när BNP-stiger och det gör BNP nästan varje år. Det tillförs därmed nya skatteintäkter årligt. Behovet av skattehöjningar kan därmed diskuteras, men jag vill inte bli mer politisk än så här. Detta är en sajt om aktier och sparande och ingen politisk debattsida eller något.

Världens bästa aktier har svenskt fokus + recensionsklipp

Jag vill förtydliga att Den enkla vägen hitta världens bästa aktier handlar i första hand om svenska aktier och den svenska börsen. Ungefär som de två tidigare böckerna i serien. Utifall någon tolkar boktiteln som att det är fokus på andra börser och hur vi hittar utländska aktier, men det är inte. Det går även bra att läsa denna tredje bok först och mina andra två sen.

Boken har tidigare recenserats på nätet av Gottodix och nu har han även gjort en muntlig bokrecension i detta klipp.

Bara att tacka för de vänliga orden om min aktiebok. 🙂 Resten av klippet är också intressant, då det är en givande genomgång av värdeaktier och verkstadsaktiernas förutsättningar på börsen framöver. Chans till en uppgångsvåg på börsen för värdeaktier? Går industrikonjunkturen starkare än kronkursen?

Läsarfrågor om fastighetsinvesteringarna Estea och Tessin

Läsarfråga: I din aktiechatt den 2/9 skrev du på en fråga att du “gillar” Esteas kapitalhandelsbevis. Har också läst en tidigare kommentar om Estea att du var lite mer tveksam än du verkade i senaste chatten. Vad är det som gör att du ändrat uppfattning lite om jag tolkat dig rätt?

Svar: Jag gillar Estea, men det kanske inte är för alla att placera i kapitalandelsbevisen. På gott och ont har de en i förväg bestämd löptid. Då jag investerat i de båda börsnoterade kapitalandelsbevisen uttrycker jag mig lite försiktigt på aktiechatten. Just nu och det kommande året eller så när Esteas kap.bevis1 håller på att avvecklas men ändå just nu handlas med substansrabatt på över 10 procent har jag själv ökat mitt innehav.

* * * * * * *

Läsarfråga: Vad du tycker om Tessins?

Svar: Tessin kan erbjuda helt okej placeringar, enda invändningen jag har är att jag föredrar börsnoterade bolag som ger riskspridning till många olika fastigheter framför enskilda projekt och onoterat.