Börja spara i aktier och månadsspar

Läsarfråga: Om man vill börja spara i fonder som 23-åring, ska man gå på lite större stabilare/mognare bolag?
Mitt svar: Ska du börja spara i aktier kan stora och välkända bolag som Skanska och Kinnevik vara en bra start.

Läsarfråga: Om man ska börja månadsspara i aktier, ska man köpa ett antal eller köpa för en viss mängd?
Mitt svar: Vid månadssparande i aktier känns det mest logiskt att du köper aktier för ungefär en viss summa. T.ex. aktier för ca 1000 kr i Bolag A den första månaden och aktier värda ca 1000 kr i Bolag B nästa månad. Eller samma bolag varje månad.

Fråga på FB jag svarat på: Ska jag fördela beloppet jag långsiktigt månadssparar för till flera köptillfällen varje månad eller endast en gång i månaden? Istället för att köpa allt vid löning kanske det skulle ge ett bättre GAV om man istället t.ex genomför köpen den 5:e, 10:e, 15:e och 20:e varje månad?
Mitt svar: I teorin ska det löna sig att köpa allt på en gång. Detta för att börsen går upp i genomsnitt sju kalenderår av tio. I stigande trend lönar det sig att köpa snabbt. Att köpa oftare än en gång i månaden lönar sig ned nog endast i stabil nedtrend. Oaktat månadsskifteseffekten och och säsongseffekter.

I praktiken tror jag inte du märker någon stor skillnad på GAV.

Jag är som en risodlare i Asien

Bloggen Onkel Toms Stuga skrev häromveckan om synen på tid. Jag tyckte detta citat påminde om mitt sätt att arbeta ganska mycket:

”Som en lite kul parentes är det faktiskt så att risodlare i Asien, som inte är så årstidsberoende, har ett annat sätt att se på arbete och vila. Vårt synsätt på att arbete följs av perioder av vila har nog sina rötter i naturens årscykel. Naturen vilar på vintern. Vi vilar i helgen, på semestern eller loven.  Risodlare ser mer till dagen. Cykeln är dagen. Man jobbar tills man är trött och så vilar man. Så börjar man om igen.”

Jag odlar förvisso inte ris, utan aktieutdelningar och texter om börsen. Likheten är istället att jag arbetar när i första hand min hjärna och i andra hand min kropp är redo. Så länge koncentration och lust finns där kör jag på med olika skriverier. Sen är det dags att vila hjärnan och låta kroppen arbeta på t.ex. gymmet. Annars läspaus ute i solen. Miljöombyten innebär en sorts vila det också. Jag gör en sak och sen vilar jag mig genom att göra nästa. Och så vidare.

Eftersom aktier var en hobby som blev mitt yrke är skillnaden mellan ledig och arbete helt oklar för mig. Jag jobbar ungefär lika mycket oavsett veckodag, så jag har ingen känsla av ”äntligen fredag”, men å andra sidan ingen ”söndagskvällångest” heller. Alla dagar är ungefär lika bra och omväxlande. Jag behöver därmed ingen helg som avbrott eller vila.

Negativa P/E-tal, Leovegas och Volvo

Läsarfråga: Tack för dina informativa böcker. Sitter och funderar på p/e-talen. Varför har en del aktier negativa tal? Vissa bolag går dåligt förstås. Liksom Kinnevik, -23 för B-aktien. Beror det på att det är ett investmentbolag? Är relativt ny som aktieinvesterare och har letat efter svar.
Mitt svar: Negativa P/E-tal kommer av förluster och är inget bra värderingsmått. Investmentbolagen går med förlust när börsen faller, för då värderas de börsnoterade innehaven ned. P/e-tal används därför inte på investmentbolag och ska även justeras för engångsposter.

Läsarfråga: Min son är 19 år och är jättetaggad på att köpa aktier. Han funderar på Leovegas. Vad tror du? Han harr endast Cellavision som han köpte för 40 kr st.
Mitt svar: Leovegas ser dyra ut, men har nog bästa mobilappen för gambling och går bra som bolag. Ett tillväxtbolag som är helt okej att ta rygg på, men jag säger inget om timingen. 🙂

Läsarfråga: Jag köpte Volvo för 120 kr – ska jag sälja nu? Swedbank har minska i sin analys.
Mitt svar: Svårt att säga, men på dessa nivåer vill det till att bolaget slår vinstrekord för att motivera kursen. Jag brukar inte säga så mycket om timingen, men trenden i aktien är uppenbarligen stigande, så det kanske inte behöver vara så bråttom heller.

En bok som sätter fingret på Fingerprints skandaler

Fingerprint the story bokrecension

Fingerprint – the story hamnar nere i samma regioner som böckerna om HQ-skandalen på min sida med recensioner av ekonomiböcker.

Jag gillade boken och alla som följt Fingerprint borde läsa den. Även om bara hälften är sant är det häpnadsväckande att turerna i det periodvis så framgångsrika Fingerprint aldrig tar slut.

Med tanke på de nu i juli fällande domarna av de i boken namngivna männen och de som tidigare redan dömts (står i boken vilka det är) är det mer eller mindre bara huvudägaren och den galne twittraren Johan Carlström kvar. Last man standing, men kommer han ens att bo kvar i Sverige när åtalet väl kommer?

Allt smaskigt i boken HQ Gate

Bokrecension HQ Gate

Jag har nu läst boken HQ Gate och lagt upp recensionen på min bokrecensionssida. Boken gräver djupt i alla turerna kring HQ:s undergång 2010.

Följande saker hävdar bokens författare:

Det inte finns några mejl eller annat som backar upp det tradingschefen Fredrik Crafoord säger och har till sitt försvar. Det gäller exakt vilken information som HQ:s vd Mikael König och Öresunds Mats Qviberg fick om hur illa ställt det var med tradingportföljen.

Craaford försökte tydligen i oktober 2010 också få König att ändra din version av det som hänt via det så kallade ”Vit som snö”-mejlet. På så vis skulle König slippa civilmålet, där den gamla HQ-ledningen blir stämda av det kvarvarande HQ.

Boken tar även upp att Craaford väldigt billigt fick köpa (närståendetransaktion) bolaget Cubera Private Equity av det efter kraschen kvarvarande HQ, där Craaford inför stämningen mot Qviberg seglat upp som en större ägare. Tydligen en extremt bra affär.

Vi lär även känna Öresunds dåvarande vd Fredrik Grevelius, som 2014 i mejl ska ha kallat flera kvinnor i näringslivet för grisf*tt*r och grövre saker.

Turerna kring hur det kraschade HQ tas över av främst HQ:s storägare Christer Sandberg, som har alldeles för täta kontakter med Ekobrottsmyndigheten under pågående förundersökning och tydligen fått insyn i förundersökningen åratal innan försvaret (s.k. partsinsyn). Det finns en inspelning där Sandberg berättar hur han tidigare kört med förtäckta hot mot folk han velat sätta press på, som ”den jävla Erik Forss”.

Sandberg ska även ha skickat Den stora bankhärvan av Carolina Neurath till 280 olika domare och åklagare, vilket kanske inte är så konstigt att Sandbergs uttalande om att hans relation till Neurath är mycket tight och att det är han som är en av de viktigaste källorna i hennes bok.

Fredrik Crafoord bekräftar mer eller mindre rakt ut han också att han också är en av de anonyma källorna i boken. På skvallerfronten får vi dessutom lära oss att Patricia Hedelius man Henrik Hedelius är kompis med HQ-advokaten Christer Sandberg via styrelseuppdrag i Remiumkoncernen.

Boken berättar även att varken Carolina Neurath eller Patricia Hedelius var närvarande under hela brottsmålet, utan vara vissa delar av rättegången.

Sven Hagströmer var enligt boken ansvarig för beslutet att panikavveckla HQ:s trading, vilket gav 1,2 miljarder kr i förlust.

Mitt tyckande:
Både Den stora bankhärvan och HQ Gate framstår som partsinlagor. Jag vet inte vad jag ska tro och håller mig förstås utanför detta och tar ingen offentlig ställning i någon fråga. HQ redovisade enligt IAS39, men hur länge kan man göra det om marknaden för Crafoords långa optioner nästan försvunnit så värderingen vid en eventuell försäljning åtminstone tillfälligt avviker från det bokförda värdet? Ord står mot ord om exakt vem som gav vilken information och direktiv.

Qviberg och alla andra blev friad i brottmålet 2016 och åklagaren Martin Tidén ville inte ens överklaga. Civilmålet med miljardstämningen tragglas vidare. Mats Qviberg stämde staten 2014. Qvibergs bolag Öresund står på topp kursmässigt och Qviberg är rikare än någonsin, vilket inte de som under de senaste åren pumpat in kapital i HQ:s alla nyemissioner är.

Det blir intressant att se hur det går det fortsatta processandet. Advokatfirmorna är de enda säkra vinnarna. Som alltid.