Oväntat drag i kategorin mäklarsvenska

Bostadsannonsernas språk och innehåll är ibland en egen jargong. Den här gången består ekonomihumorn inte av att mäklare kallat ruckel för ”renoveringsobjekt” eller att man kan se en glimt av ett kärr och att de beskrivs som ”sjöutsikt”. Istället är det Svensk Fastighetsförmedling som drar till med en oväntad beskrivning av en lägenhet i Lidköping.

När ögonen anpassat sig ser vi tre pojkar gå förbi Fredriksdalsskolan. Pojkarna kivas över något, men det går inte höra vad de säger, vi befinner oss för högt upp. Det framgår ändå ganska snart att de bråkar om det byte som de snattat på den välsorterade ICA-affären som ligger bara några få meter bort. Vi går tillbaka in i lägenheten och blickar över vardagsrummet genom den öppna planlösningen till spisen där grytan snart kokar kvällens kopp te, det är inte klart riktigt än.

Att skriva att det finns snattare i närområdet kan inte vara positivt. Å andra sidan lyckades ju mäklaren med att få uppmärksamhet för bostaden. Jag fick nys om denna annons via en Facebook-grupp för frilansare och skriver om det här.

Avskräckande bostadsannons, men skapar ändå intresse.

Framtiden för de fantastiska bolagen i Lannebo Vision

Inmejlad läsarfråga: Xact Högutdelande t.ex. har ju en del danska bolag. Måste man bevaka att man får tillbaka källskatten som dras från utdelningarna om du har en ISK-depå?
Mitt svar: Utdelningen från danska innehav går till fonden så det är en sak för fonden att hålla koll på. Fondens utdelning till oss fondandelsägare är från dess skattehemvist Sverige så det blir inga problem.

Inmejlad läsarfråga: Hur resonerar du när det gäller Lannebo Vision? Behåller du och hoppas det ska ta fart?
Mitt svar: Lannebo Vision innehåller några av världens mest spännande IT-aktier, som Amazon och Google. Fonden är trots allt upp 9 procent i år så jag behåller mitt innehav ett tag till då upptrenden nog är intakt än.

Värderingarna för teknikbolagen är höga sett till nuvarande vinster, men kanske inte jämfört med det värdeskapande som sker i bolagen. De kommande årens vinster lär vara högre, men historiskt sett har teknikaktier pendlat mellan himmel och helvete kursmässigt.

Ljus framtid sett på många år, men svängig resa. Jag är beredd att vara långsiktig, men också beredd att sälja av i alla fall en liten del. Allt beror på.

Skanska nya aktien

I min allt större samling aktier är Skanska nya innehavet. Jag köpte en post i veckan för de likvider jag hade kvar.

Skanska har enligt min statistik över aktieutdelningar höjt den ordinarie utdelningen i många år på raken.

Avkastningen på eget kapital har de senaste tio åren varit 15-20 procent, enligt Börsdata.

Aktien har rekylerat ned efter vinstvarningen och jag tror det bara är en tillfällig svacka för Skanska. De har historiskt då och då fått skriva ned vissa projekt, men alltid återhämtat sig.

Direktavkastningen har efter kursnedgången blivit 4,5 procent, vilket är kring de historiska medelnivåerna.

Aktien är inget fynd varken sett till direktavkastning eller P/E-talet på 15, utan rätt genomsnittligt. Det är med andra ord de riktigt långa trenderna som lockar mig och att värderingen inte är över det normala längre.

Skanska blir mitt första byggbolag bland stamaktierna i portföljen, vilket känns som en helt okej komplettering.

Den senaste tiden har jag bl.a. minskat något i Akelius Preferens, vars direktavkastning på 6,1 procent är den lägsta på ett bra tag. Investerade de slantarna i andra innehav.

Fredagshumor – Ett TACK till den svenska sommaren 2017

Den svenska sommaren 2017 är ekonomisk med att släppa fram solen och värmen. Här ska det minsann hushållas. I veckan blev det slösaktigt nog en glugg i molntäcket så jag packade mig iväg till stranden. Äntligen klarblå himmel.

Vips under cykelturen dit började molnen komma på himlen. Ju närmare stranden jag kom desto närmare kom det stora mörka molnet solen. Väl på stranden var det en kamp om sekunder. Tänk, en av sommarens få chanser att uppleva både sol och värme i Sverige. Nu gäller det att springa för livet för att hinna ner i vattnet innan det blir mulet.

Nu är jag ekonom så jag hushållar förstås på krafterna. Jag bara skojade med att jag sprang. Jag gick. (Jag sparar på krafterna till gymmet, jag vill ju inte förlora några gains!)

Jag hann bli blöt om fötterna i alla fall innan himlen blev lika gråmulen som mitt annars rätt lugna sinne. Vi säger väl oavgjort i kampen mellan mig och molnen då.

Sommaren 2017 sparade in på solljuset. Det gäller att vara energisnål och släcka ljuset och så, men det är väl inte detta som avses?! 🙂

 

Jag skulle därför vilja rikta mitt stora TACK till den svenska sommaren. Jag slipper få värmeslag, solsting, bli röd, använda solkräm, riskera få hudcancer. Allt bara för att Sommaren 2017 är så sparsam med solenergin.

Det är därför många risker och otrevligheter som vi i sann ekonomisk anda sparar in på här. Så från botten av mitt hjärta:

Tack så jävla mycket.

Nä, jag är inte bitter. Inte alls.
🙂

Ett rikare liv

Ett rikare liv bokrecension
Ett rikare liv kan ge dig ett liv rikare på tid och kapital.

Jag har läst boken Ett rikare liv av Charlie Söderberg och Lennart Göthe. Den är från 2006 och är en helt okej bok även om det fanns detaljer jag inte fick ihop, som detta:

5 procent av 100 000 kr ska alltså vara 6000 kr?!

Nåväl, jag gillar stora delar av Ett rikare liv även om det var oväntat mycket fokus på tid och attityd. Allt från att-göra-listor till olika mentala målbilder.

I alla fall finns nu min bokrecension på bokrecensionssidan.