4 läsarfrågor om aktier och börsen

Om du måste välja (på längre sikt) aktie, blir det Axfood eller ICA? 
Mitt svar: ICA är bästa matbutikskedjan, men Axfood har bättre satsning på nätet och den aktien känns mer köpvärd just nu. Vet inte varför aktierna gått lite olika.

Din åsikt om Nobina? Jag har köpt in mig på vårens nedgångar men ligger tyvärr ca -14%. Ska jag ligga kvar, sälja eller köpa mer? Jag trodde jag gjorde ett smart drag med köpen av Nobina, fin utdelning i mer defensivt bolag?
Mitt svar: Nobina klarar nog att ta sig ur svackan, men jag har svårt att bedöma exakt hur bra avtal de har för bussarna och kunderna. En svacka gör inget bolag direkt dåligt, men var på din vakt.

Finns det någon sektor/bransch som inte är väldigt högt värderad nu?
Mitt svar: Allt är högt värderat jämfört med kurser som rådde för några år sedan. I relativa termer går det att hitta enskilda bolag som fortfarande känns helt okej värderad, som Skanska till exempel.

På vilken kurs anser du Cellavision köpvärd? 
Mitt svar: Svårt att säga, Cellavision är ett tillväxtbolag där vissa kvartal ibland är oväntat svaga bara för att sedan rada upp starka kvartal. Långt under hundralappen tyckte jag aktien var köpvärd tidigare, men jag undrar om aktien någonsin faller ned dit igen utan att det gått helt fel för bolaget.

Recension av boken Rich dad poor dad

Bokrecension av Rich dad poor dad

Rich dad poor dad är en suverän bok att läsa och min kompletta recension på recensionssidan för böcker om hur man blir rik. Det är tankesätten i boken som spelar roll, att du måste köpa tillgångar som genererar kassaflöden först och konsumera mer först därefter. Inte tvärtom.

Om den lärorika berättelsen som förekommer här och där i boken är helt sann eller inte än en annan sak. Den framgångsrika personen Rich Dad verkar trevligt nog finnas i verkligheten, även om hans identitet har varit en hemlighet länge.

Robert Kiyosakis rika ”pappa” i boken Rich dad poor dad tror jag trots det kan bygga på lärdomarna och inspirationen från flera olika kloka gubbar. Eller så är det bara en person, Richard Kimi.

Sammantaget är det här en bra bok i ekonomiskt tänkande och vilket mindset du behöver för att få ekonomisk frihet.

Apropå mindset och inställning är det här likt Richest man in Babylon en av de allra bästa böckerna för money management.

Över en kvarts miljon besökare på Hernhag.se

Sedan starten i oktober 2012 har mitt lilla projekt Hernhag.se till slut samlat på sig en hel del besök och sidvisningar. Över 270 000 användare har gjort över 700 000 besök.

Det mesta och det bästa av det jag skriver hamnar i mina böcker eller säljs till Privata Affärer, men på denna sajt samlar jag tidlös fakta om aktier och börsen samt svarar på frågor. Jag tror det funkar det också. 🙂

Vanligaste sidan är förstås startsidan, sen sidan jag länkar till ovan om tidlösa råd om börsen. Tredje populärast över lång tid är yrkesmoralen och min sparportfölj följt av nykomlingen preffar.

Tack för att du besöker min sajt. Välkommen åter!

Så här blir du miljonär i hängmattan

Så här blir du miljonär i hängmatten - bokrecension

Så här blir du miljonär i hängmattan är en lättläst och trevlig liten handbok för dig som vill komma igång med sparande och förstå ekonomin.

En intressant detalj i sammanhanget är kritiken mot Postkodlotteriet, där din chans att bli miljonär är liten men ändå är en stor del av svenska hushållen (100-tusentals svenskar) med och förlorar pengar varje vecka. Enligt charityrating.org är Postkodlotteriet ett av de sämsta lotterierna på att skänka pengar till välgörenhet. Börjesson skänker trevligt nog sina intäkter från boken till charityrating.org.

Min bokrecension finns nu på sidan med böcker om hur du blir rik.

Strategi för att köpa investmentbolag

Läsarfråga: Har en idé till strategi om att välja ut en handfull investmentbolag. Vid varje månad placerar jag 100% av den månadens medel i det investmentbolag som handlas till högst rabatt. Den konceptuella tanken är då att jag på så sätt får så mycket värde som möjligt för pengarna i varje köp. Tänker jag rätt? Bör jag utöver detta vikta in DA som en parameter?

Svar: Fast det kan vara samma investmentbolag som under lång tid har största rabatten så riskspridningen blir liten om du bara köper ett investmentbolag per gång. En lösning vore att också satsa på investmentbolaget med stabilast utdelning eller högst direktavkastning. Högst substansrabatt behöver inte heller betyda bäst totalavkastning på sikt, även om det förstås kan bli så.