Konsten att inte sköta en aktieportfölj

Jag gillar verkligen tidningen Affärsvärlden och är en trogen prenumerant. Tyvärr har uppslaget med deras ”aktiva portfölj” börjat närma sig underhållning, från att tidigare ha varit mer ekonomiskt och börsmässigt givande.

En gång i tiden hade Affärsvärlden främst strategin att välja kvalitetsbolag i stigande kurstrender där vi sett en rekyl. Det fungerade utmärkt. De senaste två åren har portföljen ändrats dramatiskt och börjat prestera allt sämre. Jag har aldrig sett en liknande misshandel av en tidigare läsvärd produkt.

Aktiva portföljen är -1,1 procent i år, trots att det mesta på börsen gått upp. OMXSGI är samtidigt upp 11,2 procent.

Grafen jag fotat av är från förra veckan, nu har portföljen tappat än mer.

1 Satsningen på turn around-case må ha större potential i teorin, men det är svårare att tajma och kräver mer långsiktighet. Något som Affärsvärlden inte borde ha i aktiva portföljen som av namnet att döma borde vara kortsiktig. Aktier som Qliro, Telia, Ratos och H&M har det senaste året eller så passerat i portföljen och det är inte lätt att tajma en kursbotten i bolag som kämpar.

2 När aktierna inte går som de ska borde tidningens börsredaktion använda sig av stop loss. Det skedde under glansdagarna, men nu ser det ut så här:

Affärsvärlden har slutat använda stop loss.

Varför finns kolumnen med stop loss kvar när den aldrig används?

3 Hur aktiv är man i en portfölj när man under en hel börsuppgång har Xact Bear som största innehav? Den senaste vändan med Xact Bear är från och med 1 april 2016, vilket är ett passande köpdatum. 🙂 Drygt ett år har denna feltiming legat i portföljen och enligt nr 18 för året är kursutvecklingen nu -35,2 procent. Affärsvärlden som har så kompetenta analytiker, jag fattar inte denna strategi.

4 Varför finns kolumnen med riktkurs kvar när den aldrig används längre?

Inga riktkurser i portföljen heller.

Nu är timing inte min starkaste sida och jag söker inte jobb på Affärsvärlden, men jag är rätt bra på strategier. Jag vill därför föreslå någon form av strategiskt samarbete med t.ex. @kavastu eller någon annan som är bra på trender och timing. Som läsare av Affärsvärlden skulle jag tycka det vore intressant. Det vore det även om redaktionen återgick till de strategier som ni har kolumner i portföljtabellen till, stop loss och riktkurs.

När kommer nästa börsras?

Läsarfråga: Vad tror du om att börsen har ökat så pass mkt under en längre tid; ska en väsentlig sättning komma till hösten? Där finns ju alltid domedagsprofeter (experter) som anser att toppen är nådd för aktierna och rasat ska infalla. Om man jämför med den gyllene tiden som inföll 1990 till o med mars 2000, dvs då gick börsen upp i 10 års tid – kan detta ske igen?, Normalt går börsen upp 5-6 år sedan ett ras i ett-två år.

Mitt svar: Jag vet inte när nästa börskrasch kommer. Domedagsprofeter har varnat oavbrutet i snart tio år nu, sedan förra finanskrisen. Ropar man vargen kommer tillräckligt länge får man rätt till slut, men det inget som hjälper oss på börsen.

De flesta trender är uppåt nu och blir nog det ett tag till förmodar jag. Så länge vi har lite handlingsplaner och redskap redo när vargen väl kommer klarar vi det den här gången också.

För övrigt bottnade ju börsen 1992 och rasade 1998 med 39 procent på tre månader. 2011 var Stockholmsbörsen ned 28 procent på relativt kort tid. Ha gärna likvider redo för om eller när det kommer en börshicka.

Läsarfråga – Vad tror jag om nybörjarstrategin?

Fråga: Jag har inte jättemycket kapital än, men börjat och köpt lite i Investor, Latour, Nordea, h&m samt Hemfosa. Mitt mål är till en början att öka då och då till 50 aktier i vardera bolag, därefter ta in ytterligare en aktie. Tex industriaktie eller Ratos/industrivärden? Därefter satsar jag på mina utvalda bolag, aldrig sälja och hela tiden öka innehaven lite oavsett kurs. Målet är sedan 100 aktier i varje bolag. Därefter siktar jag mot 4-5 bolag med hög direktavkastning så blir det ca 10 bolag som är bra, stabila och som har bra utdelning. Vad tror du om min nybörjarstrategi inspirerad av dig? Mina farhågor är att jag tröttnar då utdelningarna är så små. Tips på det?

Svar: Du skulle kunna vara lite flexiblare än just 100 aktier i varje bolag. Respektive aktie har ju olika börskurser så det blir ju lite olika stora belopp, vilket inte behöver vara ett problem men ändå.

Räkna ut hur mycket utdelning du får på årsbasis och fokusera mot att få det att bli större varje år. Då blir det roligare. Tänk även på vad du skulle kunna göra för det beloppet och att du får utdelningarna varje år i resten av ditt liv om du behåller aktierna och säljer och köper något annat bara om det kommer en utdelningssänkning.

Läsarfråga: Calamos Convertible (CHI) risknivå?

Fråga: Tack att du finns i denna kaotiska börsvärld! Jag uppskattar mycket både dina böcker och dina inlägg. Jag har en fråga: jag äger Calamos Convertible Opportunities och är mycket nöjd med deras utdelning som sker varje månad. Jag skulle vilja köpa mer och undrar vilken risknivå de ligger på? Calamos har fler ETFar, kan du rekommendera några med ung samma goda utdelning?

Svar: Calamos Convertible (CHI) har relativt hög risk, även om dess innehav har lägre risk än för aktiefonder har de hävstång för att få upp avkastningen. CHI är därmed egentligen ingen ETF utan en CEF, vilket betyder att den är aktivt förvaltad samt kan ha både substansrabatt och -premie.

Jag har inte koll på Calamos övriga fonder.

Läsarfrågor – När återinvestera utdelningarna och när köpa fonder?

Fråga: När man får utdelning på sina respektive aktier, hur går man (du) tillväga för att återinvestera dem rent konkret? Går man in på ex sin ISK, tar den summa som utdelats och köper så många nya aktier man kan i det bolaget? För visst går det inte att automatisera, eller?

Svar: Det stämmer att det inte går att automatisera återinvesterande av utdelningar. Vi får göra det själva, vilket jag tycker är rimligt. Köp det du tycker känns mest köpvärt i din portfölj. Kanske en aktie som rekylerat ned, samma aktie som gav utdelningen eller en annan. Nu när börstrenden är uppåt lönar det sig sannolikt att investera utdelningarna snabbare än om de flesta kurstrender pekar nedåt.

Du kan också ta utdelningarna från flera bolag köpa aktier i ett bolag. Inte heller där har jag någon gyllene regel, utan det handlar mest att hitta ett praktiskt system som fungerar för dig.

Fråga: Min tanke är att kanske investera i ett antal fonder med olika inriktning och stabila bolag med hög direktavkastning. Jag skulle helt enkelt behöva hjälp med att hitta en bra portföljsammanställning och investeringstakt (allt på en gång eller successiv placering).

Svar: Ett förslag är att du köper några billiga och bra fonder, som Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Xact Högutdelande. Investmentbolag och utdelningsaktier har historiskt sett gett överavkastning.

Trenden på börsen är uppåt sedan ett antal månader, så det är nog lika bra köpa för en hel del direkt. På tio år lönar sig säkert aktiefonder, på fem år är sannolikheten lägre men ändå rätt hög.

Är du orolig för rekyler eller den nedgång som förr eller senare kommer har du minst någon miljon utanför och investerar inte den förrän börsen kraschat och fallit med 30 procent eller mer. Likvider redo för köp har en lugnande effekt om det går ned.