Jag köpte Bahnhof i veckan

Jag har i veckan följt mitt eget råd från i vintras och köpt Bahnhof på rekyl. Mer eller mindre bytte jag ut Enea mot Bahnhof och bytte därmed IT mot telekom.

Telekombolaget Bahnhof har tydligt stigande trender inom försäljning, vinst per aktie och utdelning. Som vanligt när jag tittar i backspegeln känns det som att jag skulle ha köpt för länge sen, men det är som det är.

Bahnhof går som bolag och saknar Eneas beroende av två stora kunder i knepig bransch. Istället har Bahnhof fortsatta möjligheter att tjäna pengar på den ständigt ökade efterfrågan på bredbandskapacitet och serverkraft. Det nya fibernätet NL-17 har driftsatts i år och blir nog en lönsam investering.

Storleken på innehavet är något större än det jag hade i Enea, så det är ett innehav som är bland de mindre i portföljen och lätt kan ökas på framöver.

För en vecka sedan ökade jag i Klövern Pref och Netent, men hyvlade av en minipost i Alfa Laval innan rapporten.

Även om jag till och med taggar detta blogginlägg med aktietips betyder det inte att du ska göra exakt som jag gör. Se det mer som inspiration och journalistik. Eftersom jag lever som jag lär och lär som jag lever kör med öppna kort. Jag tror heller inte att det jag skriver är kurspåverkande och jag gör inga korta klipp.

Läsarfråga: Är 5% i direktavkastning rimligt?

Läsarfråga: Jag hade nu tänkt försöka få en portfölj/utdelningsmaskin som jag ska leva på helt utan jobb, som har en 15-20 innehav i sig som ger en medelutdelning på 5% per år. Min oro är dock hur rimligt är de att jag kan räkna med att få 5% över tid, dvs i utdelning. Min tanke är ju att aldrig behöva oroa mig för hur börsen går och inte behöva tvångssälja. Jag vet att börsen över lång tid gett iaf ca 10% per år i totalavkastning men det jag pratar om nu är ju om jag kan räkna hem få 5% varje år i utdelning?

Hernhags svar: 5% i direktavkastning är rimligt att sikta mot, men vanliga aktier som ger 5 procent i direktavkastning (t.ex. stora banker och teleoperatörer) lär inte höja utdelningen nämnvärt framöver. De flesta kan nog bara behålla den.

De tryggaste preferensaktierna kan ge dig 6-7 procent i direktavkastning, men då blir det säkerligen inga utdelningshöjningar eller avkastning utöver det, men å andra sidan inga sänkningar heller.

Blandar du preferensaktier som delar ut 6-7% och vanliga stamaktier som ger 2-5% kan du i genomsnitt få ca 5% i direktavkastning för din portfölj. De utdelningshöjningar som du kan få över tid från aktierna med lite lägre direktavkastning lär kompensera för eventuella sänkningar i de med högre direktavkastning.

Mycket generellt vill säga. Som du vet beror ju allt så mycket på från bolag till bolag.

Ett genomsnitt av mina börsnoterade placeringar brukar ge 4,5-5,5 procent i direktavkastning.

Läsarfråga: Avanza eller Nordnet och ISK eller KF?

Läsarfråga: Jag har fyllt 18 år och jag tänkte köpa mina första aktier och ev. fonder nu. Dock har jag två dilemman som jag vore tacksam om du kunde råda mig i med tanke på att du är så smart när det kommer till ekonomi.
Dilemma 1: Avanza vs Nordnet. Jag har jämfört dessa men jag tycker de är väldigt lika…
Dilemma 2: Kapitalförsäkring vs ISK. Jag har jämfört dessa konton men jag tycker skillnaderna är marginella…
Jag har övervägt alternativen länge nu men jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker passar mig bäst.

Svaret från Skägget:
Om jag måste välja så svarar jag Avanza och ISK.

Avanzas sajt sägs vara modernare. I ISK står du som ägare till alla innehaven, medan dina innehav i en KF rent formellt ägs av banken som i sin tur har en skuld till dig på värdet av allt du har i KF. Det är en teoretisk risk bara, då nätmäklarna är välskötta. I alla fall för svensknoterade innehav är det lika bra med ISK.

Förhasta dig inte på börsen utan köp kvalitetsaktier

Denna vecka klämde jag ur mig två små tidlösa tumregler jag tycker duger för att lägga till min samling med tidlösa råd om aktier och börsen.

I veckans krönika skrev jag om tokrusningar av aktier som Ortivus A och den stora skillnaden mellan två aktieslag i samma bolag.

”För de flesta placerare gäller ändå mitt lilla ordspråk att i förhastandets kölvatten drunknar många investerare. Det är väldigt svårt att hinna med i svängarna i galna kursrusningar. Att välja det billigare aktieslaget är därför det minst förhastade så länge aktien handlas i tillräckligt stor omfattning.”

I fredagens aktiechatt avhandlade jag bland annat den ständigt återkommande frågan om när vi ska köpa aktier nu efter en längre uppgång då börsen känns dyr.

”Att köpa kvalitetsbolag när de rekylerar ned eller tagit paus i sina långsiktigt stigande kurstrender borde löna sig. Satsa på det som ännu inte är uppenbart dyrt…”

Bokrecension – Sälj!

Fredrik Eklund boken Sälj

Nu har jag lagt in min bokrecension av Sälj! bland ekonomiböckerna. Det här är den första boken som fastighetsmäklaren Fredrik Eklund skrivit.

Sälj! hamnar ganska högt upp i den ungefärliga rangordningen. Underhållande, lättläst och lärorik tack vare en del olika faktakällor och konkreta exempel från Eklunds liv och karriär.