Har Anoto och Prostalund en framtid?

Läsarfråga: Vad anser du om Anoto? Tycker bara det är märkligt legat långt framme innan, funnits länge. Det är väl tidigare C-pen? Innan hade svensk hemsida… anoto.se, någon VD Steinar… men nu är det .com, asiatisk VD, hemsida på engelska, ingen emailkontakt. Bara telefon och lokalisering till kontor. Under contact ligger inte uppgifterna. Tycker även ProstaLund borde gå bra… angående prostataproblem säljer över hela världen, behandling, vad händer där egentligen??? Det borde vara tryggt med alla jordens människor och prostatförstoringar, patent.. Ändå har de rasat, så man undrar om det är kanske är lite som Fermenta, Heby Health? Vad hände med Heby egentligen??

Mitt svar: Att ha en lovande produkt är ingenting värt på sikt. Allt handlar till slut om att kunna tjäna pengar på något. Då krävs inte bara få produkten fungera, utan även att den ska vara användarvänlig, prisvärd, gå att leverera i tid och på rätt sätt, samt att bolagen måste kunna nå ut till sina kunder och verkligen få dem att förstå hur bra produkten är. Anoto, Prostalund och Hebi Health Care har hittills inte kunnat allt det. Till exempel Anoto kanske mot förmodan lyckas en dag, även om jag är fortsatt skeptiskt. Hebi gick i konkurs 2011.

Är det dags att köpa H&M?

Läsarfråga: Jag fick din bok ”Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning” i julklapp och läser den, tillsammans med dina inlägg på sajten, med största glädje. Mycket bra info och inlägg! Två frågor har ploppat upp i huvudet:

1.      Kan man säga när det är som bäst på året att köpa svenska utdelningsaktier? (Egna reflektioner: I. Om man tänker långsiktigt, så är det kanske av mindre värde, även om man vill försöka tajma nedgång på bästa sätt. Köper man å andra sidan månadsvis, så balanserar det ju kursens upp- och nedgång)

2.      Du skriver att du kan köpa H&M när direktavkastningen är 4% eller högre. Dags att köpa nu med andra ord!? (4,01 idag). (Sitter redan idag med en post som jag skulle vilja förbättra utvecklingen för, så jag har dessvärre ett känslomässigt förhållande till aktien.)

Mitt svar:
Tack för att du köpt min bok.
1 Nej, men det finns säsongseffekter och även vissa studier som indikerar överavkastning veckorna innan utdelningarna om våren. Det bästa för långsiktiga placerare är köpa då och du, på rekyler eller när det passar dig bäst.

2 Jag köpte senast gången som H&M hade en direktavkastning på ca 4% och tänker inte öka nu. Faller aktien till 220 kr kanske. Just nu känner jag mig fullinvesterad i aktien som är ett av mina största innehav.

Ökar lite i Hexpol, Sampo och Swedish Match

Idag har jag tjuvstartat #uppesittarkväll med att öka i Hexpol, Sampo och Swedish Match.

Det förstnämnda innehavet för det var så pass lite att jag utan problem kan öka i väntan på att Hexpol gör förvärv, får bättre efterfrågan, etc.

Swedish Match har också blivit ett relativt litet innehav i takt med att de delat ut en del av substansen i form av engångsutdelningar samt att jag ökat i annat. Konjunkturstabilt bolag som gör återköp av aktier samt har stigande utdelningstrend.

Sampo är nu ännu lite mer mitt största innehav. Liksom Match har de rekylerat aningen i kurs plus att euron försvagats något sista tiden. Riskspridningen mellan olika försäkringsbolag och Nordea-innehavet gör att jag känner mig trygg med att ta rygg på Nalle Wahlroos. Direktavkastningen är drygt 5% och du kan räkna ut vad jag tycker om det. 🙂

Köpa varje månad eller mer sällan?

Läsarfråga: Jag sätter undan 1 000 kr i månaden som jag vill köpa tämligen ”säkra” aktier långsiktigt (ca 20 år). Jag har funderat på Investor plus ett eller två andra investmentbolag (eller någon annan hyfsat säker). Har du något förslag på vilken/vilka andra än Investor som jag skulle kunna köpa i denna portfölj? Bör jag köpa dessa aktier varje månad (för 1 000 kr) eller bör jag vänta och köpa var femte månad för 5 000?
Mitt svar: I dagens tider där courtaget kan bli lägre än 1 kr per avslut hos nätmäklarna går det bra att köpa varje månad. Förutom Investor är även t.ex. Industrivärden, Latour, Bure och Lundbergs bra investmentbolag, men jag vet inte om det är så billiga just nu. För dig som månadssparar och ska placera så långsiktigt behöver å andra sidan inte timingen vara så viktig.

Ska jag teckna mer i Diös nyemission?

Läsarfråga: Jag har fått teckningsrätter för Diös, har tackat ja. Verkar det vettigt? Vad tror du om att köpa fler rätter? Har ett ganska litet innehav.
Mitt svar: Ja, det är vettigt att du är med på nyemissionen när du är aktieägare. Vill du öka ditt innehav kan du ju köpa fler teckningsrätter, men skillnaden mot att köpa aktier direkt är inte så stor.

Läsarfråga: Jag hade tidigare Eniro Pref men sålde när det började gå utför även om utdelningen var bra. Nu tycks ju aktien ha nått botten och är kanske är den köpvärd igen. Men vad ska man tro om utdelningen: 48 kr per år vid en kurs på drygt 140 kr. Är detta möjligt?
Mitt svar: Nej, det är inte möjligt. Eniro Pref ger ingen utdelning förrän bolaget fått en bättre kapitalstruktur. Undvik.