Graf med totalavkastning och andra frågor

Fråga: Jag letar efter en graf som visar totalavkastningen på olika aktier, så att jag även får med utdelningarna i kursen. Vet du om det finns någon sådan och vart kan man få tag på det i så fall? Jag har sett att vissa företag erbjuder det på deras hemsidor, tex Latour. Men det hade varit smidigt med ett ställe som har alla aktier samlade på en och samma plats.
Svar: Totalavkastningen som graf finns på http://www.nasdaqomxnordic.com om du söker upp en aktie och sen väljer avkastning. Du dyker både tabell och graf upp som visar totalavkastning.

Fråga: Såg på min Avanzasida att direktavkastningen i Kinnevik låg på över 11%, det är ju för bra för att vara sant! Vad är det jag missar?
Svar: Kinnevik hade en stor engångsutdelning i våras. Räknat på ordinarie utdelningen är direktavkastningen mycket lägre. Letar du upp Kinnevik på Avanza hittar du ”Distribution av värdepapper” under rubriken utdelningar.

Fråga: ag har senaste halvåret investerat 80 procent av mitt kapital i 30 olika aktier, huvudsakligen utdelningsaktier. Det har gått ganska bra och jag ligger sju procent plus. Nu börjar jag bli orolig att jag tagit för stor risk och undrar om du tycker att jag ska sälja av lite ifall det blir ett börsfall. Jag sparar på lång sikt till min pension om 13 år.
Svar: Nej, varför då? De flesta kurstrender är uppåt, det globala sammanvägda inköpschefsindexet pekar upp så konjunkturen verkar vara på väg uppåt igen, etc. Du är ju långsiktig och då räcker det gott med 20 procent utanför börsen.

Olika långsiktiga köp

Här kommer julens frågor och svar om långsiktiga köp av olika slag. Både vad och när man ska köpa. God jul!
Fråga: Efter årsskiftet funderar jag på sälja av en fond för att lägga pengarna i min ISK istället. Är långsiktig och gillar självklart utdelningar. Ligger tungt i dagens läge i Nibe samt de svenska storbankerna. Funderar på köpa 2-3 investmentbolag, tips? Samt bredda portföljen med lite andra kategorier av aktier. Tips där?
Svar: Då säger jag Investor, Bure och Latour. Det är tre investmentbolag med helt olika inriktningar. Andra aktier är Hemfosas stamaktie och Hexpol. De har okej värdering och är framgångsrika bolag.
Fråga: Har du förslag på någon bra ETF som har amerikanska småbolag?
Dollarn är dyr, men vad tror du om småbolag i USA ?
Svar: Trenden är i vart fall uppåt. Leta small-cap-ETF:er på http://etfdb.com/type/size/small-cap/

Fråga: Vad tror du om Ahlsells utveckling? Som jag fick en liten tilldelning på.
Behålla eller sälja?
Svar: Ahlsell är ett bra bolag, men aktien känns dyr. Långsiktiga behåller, kortsiktiga säljer.

Fråga: Har funderat på att gå in och investera ett större kapital i ca: 10 i förväg utvalda aktier och behålla i minst 5 år. En metod är att gå in med 1/10 varje kvartal under 2,5 år . Tacksam på fler metoder att komma in rätt på marknaden och vad gör man med kapitalet som man ligger likvid med?
Svar: Jag skulle nog gå in snabbare än under 2,5 år. I alla fall så länge trenden är upp och aktierna inte är alltför dyra. Jag brukar snarare gå in med hälften direkt och sen öka på rekyler. I teorin ska vi köpa allt direkt, eftersom börsen oftast går upp. Att köpa då och då är ändå bäst, eftersom vi lätt mår så dåligt om vi har otur med timingen sen vi köpt allt på en gång. Då blir det även lätt att sälja i panik och göra en förlust. Det med andra ord till rätt stor del en börspsykologisk vetenskap när du ska köpa. Somliga placerare har likviderna i en indexfond, men korta räntefonder är förstås säkrare. Alla vanliga fonder är lite sega i sammanhanget eftersom en försäljning tar flera dagar att bli helt klar så du ser likviden på ditt konto.

Hexpol nytt innehav

Jag köpte för några dagar sedan en liten post i Hexpol för slantarna jag hade ledigt i min gamla IPS-depå. Låg direktavkastning spelar inte så stor roll, då utdelningen är stigande och jag inte primärt köper aktien för utdelningarna.

Jag kompletterar nämligen gärna min utdelningsstrategi med tillväxtaktier och jag tror Hexpols tillväxt kommer igång igen via förvärv och bättre efterfrågan från kunderna. Råvarumarknaden ser ut att ha bottnat och industrin kan vara på väg upp. Hexpols gummi- och plastblandningar lär behövas även framöver.

Hexpol har bra historik och långsiktiga bra ägare (även om det är generationsskifte i Melker Schörling AB). Sett på tio års sikt eller så borde det komma nya uppsving för Hexpol.

Bli rik på aktieutdelningar nu över 7000 sålda böcker

Min bok om aktieutdelningar.

Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning har nu sålt över 7000 böcker. Tusen tack till alla som köpt boken. Det glädjer mig verkligen.

Detta är en oväntat stor försäljning sedan lanseringen i slutet av augusti och september.

Ska du köpa boken i julklapp brinner det i knutarna för att hinna få leverans senast på fredag. Men även något försenade julklappar kan ju uppskattas. 🙂

Aktiefeed kopierar hela inlägg från mig

Från början tyckte jag Aktiefeed.se var helt okej, då de bara citerade kort och angav en klickbar källa. Tack för det. Det får alla göra. Jag behövde inte ens länka tillbaka.

Via Aktiepappan fick jag reda på att Aktiefeed numera tar hela inläggen från ekonomibloggarna och publicerar på sin sajt. Även om det blir en länk tillbaka och angiven källa är det ett brott mot upphovsrättslagen och utan lov bara ta hela texter som andra har skrivit.

Jag testade med ett nytt blogginlägg och mycket riktigt dök hela mitt inlägg upp på Aktiefeed:

Aktiefeed.se citerar plötsligt nu i december allt jag och andra bloggare skriver.

Det är heller inte så att reklamen som (du kanske ser) mitt i mitt inlägg på aktiefeed är min eller kommer mig till lags.

Förutom problemen med copyright har vi även det som kallas för ”duplicate content”. Nu har hernhag.se förhoppningsvis högre pagerank och fler inlänkar än aktiefeed så jag slipper nog problem med Googles sökmotorranking. Annars brukar Google endast indexera det mest relevanta eller originalet (rel=canonical på HTML- och SEO-språk) så att säga. Feeders, scrapers och andra automatiska citatsajter brukar inte ranka högt eller lyckas på bekostnad av andra sajter. Jag vet inte risken generellt i det här fallet, men det är något att tänka på. Någon som är expert på SEO kan kanske svara?

Nu får vi se om detta inlägg dyker upp på Aktiefeed.se. I sin helhet eller som vanligt. 🙂 Om detta inlägg dyker upp i sin helhet vill jag passa på att marknadsföra mina böcker lite. Köp gärna mina aktieböcker Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning eller Den enkla vägen att lyckas med aktier. 🙂

Fler bloggare än jag reagerar negativt på att hela inläggen bara kopieras rakt av. Jag funderar på och tvekar om inlänkar och trafik från Aktiefeed väger tyngre än att alla mina blogginlägg i sin helhet framöver nu verkar dyka upp på Aktiefeed med allt negativt det innebär. Vad tror du?