Byter HCP mot Hemfosa

Jag har bytt mitt innehav i amerikanska fastighetsbolaget HCP mot svenska Hemfosa. Bytt och bytt, jag sålde HCP och köpte Hemfosa. 🙂

Både ger ca 5 procent i direktavkastning och båda har kvartalsutdelning. Hemfosa är nästan unika som har utdelning varje kvartal på stamaktien. HCP har sjukhusfastigheter nu utan de politiskt riskabla delarna. Hemfosa har samhällsfastigheter, vilket innebär sådana där stat, kommun och landsting betalar minst 70 procent av hyresintäkterna. Varken HCP eller Hemfosa har någon lång svit av utdelningshöjningar, men känns stabila ändå.

Anledningen till bytet är främst att de är just likvärdigt bra, men Hemfosa tjänar och delar ut pengar i kronor så jag slipper dollarrisken. Nu när dollarn är dyr känns det rätt att vikta ned dollarnoterade tillgångar. Möjligen ökar jag i befintliga innehav i USA framöver och då gör denna transaktion att jag inte ökar dollarvikten i portföljen. Dessutom slipper jag vänta i drygt två år på att få tillbaka källskatt på utdelningen.

Hemfosa är rimligt värderat utifrån substansvärdet, men det är klart att det finns någon form av risk att möjligheterna att så länge en fastighet står kvar kunna skjuta upp skatten. Det är främst det som skiljer bokfört eget kapital från det framräknade substansvärdet EPRA NAV.

I övrigt ser jag ingen jättelång och stor uppgång för räntorna i Sverige, men jag räknar inte med att det ska bli så stora uppvärderingar av fastigheterna framöver. Därmed blir det svårare för fastighetsbranschen att expandera via nya lån så fort fastigheterna ökat i värde. Som det är nu är ju lån med och finansierar investeringar och utdelningar, framöver väntar nog lugnare takt på expansionerna så det fria kassaflödet ska räcka till utdelningarna. Men det känns redan hyfsad inräknat i kurserna. Hyreshöjningar lär åtminstone matcha inflationen och räntederivat kan skydda lite mot stigande räntor.

I det stora hela gillar jag fortsatt fastighetsbranschen och kommer nya nedgångar går det alltid att öka. Annars är jag nöjd med det jag har i den branschen.

PS! Trots katastrofen som framtvingade avknoppningen av QCP och utdelningssänkningen för HCP gick jag bara 5 procent back totalt. Första köp kom mars 2015. Det blir lättare att hålla koll på hyresgästernas betalningsförmåga i Hemfosa… 🙂

10 procent om året är jag nöjd med

Från och med 2010 till och med 2016 är min börsportföljs genomsnittliga årliga avkastning 10,3 procent. I avkastningen ingår förstås utdelningarna. Under kalenderåret 2016 blev avkastningen 12,6 procent.

Det är inte så tokigt då många av mina aktier är lågriskaktier som preffar. Från dessa förväntar jag mig ca 6-7 procent om året över tid. 10 procent om året innebär ju faktiskt att börsportföljen dubblas i värde var sjunde år om jag återinvesterar utdelningarna. Om jag ovanpå det får pengar över från mina övriga inkomstkällor och köper mer aktier och ETF:er ökar min förmögenhet ännu snabbare.

Hade jag tagit samma risker som svenska eller amerikanska börsindex med stamaktier hade jag tjänat mer. Å andra sidan slapp jag följa med ned i källaren i finanskrisen 2008-2009, men priset för det är att jag inte hänger med stamaktieindexen uppåt. Inte för jag bryr mig då preferensaktier väger mycket tyngre i min portfölj och jag vill ha den tryggheten tills vidare.

Det är utdelningarna jag ska leva på framöver och dessa utvecklades bra 2016. Plus 31 procent och ytterligare 25 procent kan det bli i år.

Min skuldsättning är låga 4,6 procent om vi räknar på hela min privatekonomi allt inkluderat och med marknadsvärden.

Stycket nedan uppdaterat per den 6 januari 2017:
Tack vare inkomster, sparande och värdeökning på aktier och ETF:er steg min nettoförmögenhet med 21 procent under 2016. Om vi inkluderar min bostad och antar ett defensivt värde per för ett år sedan är ökningen för min förmögenhet inklusive det stegrande marknadsvärdet på bostaden ca 30 procent. Så bra lär det inte gå framöver, varken för bostadsvärdet eller börsportföljen.

Målsättningar för 2017 och sågning av nyårslöften

2016 blev jag framröstad till Nobelpriset i litteratur bland svenska aktieförfattare.

67 procent av de 101 rösterna på Twitter i Sparpingvins omröstning värmer mitt aktiehjärta. Tack för det. 🙂

Inför 2017 har jag inga nyårslöften, däremot målsättningar och önskemål.

Nyårslöften har jag inte sedan jag i tonåren gav nyårslöftet att aldrig mer ge några nyårslöften. Det är ett löfte jag tänker hålla livet ut. En anledning är att om du ska förbättra ditt eller andras liv kommer du att misslyckas i fall det enda som kan få dig att lova bättring är ett nytt datum i kalendern.

Om månaderna går och du inte gör något men vips så är det ett visst datum på året och då lovar du att du ska börja träna, banta, spara pengar, ta dig mer tid med barnen, etc. Vill du lyckas med något börja planera och sätt igång. Oavsett datum på året. Vad ska du med nyårslöften till?

Visst kan du ha de som kul grej, men då är det inte mer än så. Menar du allvar är du förstås inte beroende av en nyårsafton för att påbörja ett projekt eller försöka nå en dröm.

    Inför 2017 siktar jag bland annat mot att:

  • Få ännu mer aktieutdelningar
  • Öka min förmögenhet
  • Komma ut med en tredje bok
  • Få fler följare på Twitter och Instagram.
  • Bygga på mitt nätverk av personer och kontakter
  • Börja på allvar med Swish och andra bra mobiltjänster för att spara tid och/eller förenkla min vardag.
  • Slå personbästan på gymmet.

Som du ser handlar det nästan bara om samma kontinuerliga förbättringar som alla år. Livet är en process och inget som i praktiken delas in och strikt styras av i kalenderår.

Det är därför jag är lite skeptiskt till det här med att gissa hur börsen går i år. Inte bara för det är omöjligt att veta utan för att ingen placerar allt första handelsdagen i januari och säljer allt sista börsdagen i december.

2016 blev ännu ett bra utdelningsår

2016 blev ännu ett bra utdelningsår

Redan ifjol såg det bra ut, men nu börjar det ta sig på allvar. Trenden med att jag får allt högre utdelningar höll i sig under 2016 och ännu mer förväntar jag mig att få under 2017.

Jag har trots allt köpt en del aktier under slutet av 2016 och har mer att köpa för, så jag räknar med att mina utdelningskrigare tar med sig hem allt mer klirr i kassan. Särskilt så länge jag håller på och återinvesterar i nya aktier hela tiden.

Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning ser verkligen ut att fungera.

Ärva en KF och betala för förvaltningen

Tack till alla som skickat mig glada meddelanden och foton på mina böcker sen ni fått dem i julklapp. Mycket trevligt! Här kommer några nya svar på era frågor om sparande så här i slutet av 2016.

Fråga: Uppskattar dina böcker och artiklar, men svaret på mina frågor hittar jag inte där. Har sålt av de flesta mina aktier, men har en del i kpf och fond. Det mesta av pengarna finns på ett par nischbanker. Har ett barn, som tyvärr inte är särskilt ekonomiskt lagd. Hade tänkt mig kpf, men en sådan går tydligen inte att ärva. Hur placera pengarna (förvaltade med ränta) så att de kan delas ut periodvis under en längre tid? Har du något förslag?
Svar: Det går inte att ärva en kapitalförsäkring, men allt kan föras över via förmånstagare. Det finns kapitalförsäkringar där du betalar extra för att få förvaltningen skött av banken, storbankerna och Skandia tror jag har. Jag kan inte den biten så bra.

Fråga: Citatet nedan är från Maria Crofts i DN 27 december 2016. Jag har inte sett någon rättelse, men fel har hon väl?
”Skatten på Investeringssparkontot, ISK, ska egentligen bestämmas med hjälp av statslåneräntan. Men där beslöt regeringen att lägga ett golv redan inför skatteåret 2016. Därför blir skatten på ISK 0,42 procent 2017 precis som i år. Utan golvet skulle skatten ha varit 0,3 procent.
Svar: Golvet för schablonintäkten är 1,25% så skatten blir 0,3*1,25=0,375%. En sänkning. Så ja, DN har i så fall fel.

Fråga: Har försökt sätta mig in i ETF:er ett tag med din hjälp.
Tänker nu köpa sådana inom råvaror. Har bl.a. tittat på dessa sajter,
Natural Resources Dividend ETFs och ETF Sverige. Har du nåt förslag och hur ska jag tänka när jag väljer.
Svar: Det är verkligen väldigt svårt att välja. Jag föredrar de ETF:er som placerar i olika branscher och/eller olika länder, har åtminstone hyfsad likviditet i den dagliga handeln, har relativt låg förvaltningsavgift, ger utdelningar. Problemet med alla fonder är att det blir nästan alltid en massa mer eller mindre okända bolag som man köper in sig i.