Maxicourtaget på Stockholmsbörsen är 50 procent

tele2-tr-salda

Jag gjorde årets minsta affär när jag sålde mina överskjutande teckningsrätter i Tele2:s nyemission. Överskjutande teckningsrätter är de som inte räckte till att teckna en till aktie, utan blev över.

Det var ganska få som synes på skärmdumpen. Jag frågade Avanzas kundtjänst vad som gällde och mitt minicourtage på 39 kr gjorde inte att jag skulle gå med förlust genom att sälja. Precis som de lovade fick jag maximala 50 procent i courtage. Undrar om andra mäklarfirmor har samma sak.

Genom affären fick jag in blygsamma 5 kr på min KF. Alternativet hade varit att göra inget med teckningsrätterna och låta dem förfalla utan att jag fått något för dem.

Det intressanta var att testa det där med maxicourtage i praktiken utan att behöva riskera större summor. Jag har tidigare en käpphäst om det där med maxicourtage och jag uppdaterar det nu till att ha lägre maxicourtage. 5 procent vore mer rimligt än 50 procent i tider när det finns både gratisdepåer och enkronascourtage.

Frågor och svar om SCA, Africa Oil och Humana

Ny helg och nya frågor och svar som inkommit under veckan kommer här. De flesta får jag förstås fortfarande under aktiechatten med Privata Affärer om fredagarna kl 10. Här nedan är de som kommer till min mejladress.

Du skriver att SCA B-aktien är att föredra tack vare högre omsättning. Men om A är billigare än B är det väl bättre att köpa A-aktien!? Eller? 
Då ska SCA A vara mycket billigare än SCA B i så fall. Någon krona tycker jag inte räcker.

Hur kommer det sig att kursen sjönk för B-aktien så pass mycket den 9 november? Påverkas SCA mycket negativt av Trump:en?
SCA har stor verksamhet i USA, men jag ser inte varför SCA skulle drabbas av Trump. Kanske tullar eller något.

Jag har läst kvartsrapporter och årsrapporter om Africa oil. Kunde knappt vad något av orden betydde och hur jag kolla deras vinst på åren så det gav mig inte mycket info. och hur analyserar jag en aktie? Är 14 och har inte så stor budget så jag tar hellre fler billiga aktier som jag hoppas stiger högre istället för dyra aktier som jag inte får lika många av. Vilka aktier är bra att slå till på nu? Och hur analyserar jag en aktie om dem kommer stiga eller sjunka. Vad tror du om africa oil?
Africa Oil går med förlust för deras oljeproduktion är inte riktigt igång än. Aktien styrs helt av oljepriset samt om de hittar mer eller mindre än förväntat med olja. Sådana faktorer är svåra att förutsäga. Africa Oil är en ren chansaktie och ingen aktie en nybörjare ska börja bygga sin aktieportfölj med. Om kursen är några kronor eller några hundra kronor för en aktie säger inget om kvalitén eller avkastningsmöjligheterna. Det beror på att alla bolag har olika många aktier, olika verksamhet, olika stor försäljning och vinst och så vidare. Jämför istället kursen med vinsterna, titta på om de höjer utdelningen varje år och så vidare.

Jag blir lite konfundersam på nedan hämtat från Humanas hemsida.
Hur tolkar jag detta? Kommer dom dela ut pengar till aktieägarna eller inte?
Utdelning
För att säkerställa högkvalitativa tjänster och för att finansiera fortsatt tillväxt har styrelsen i Humana beslutat att bolagets kassaflöde ska återinvesteras i verksamheten. Styrelsen föreslår därför att ingen utdelning lämnas vare sig för stamaktier A, eller för B, eller för preferensaktier C för verksamhetsåret 2015 och att disponibla medel istället överförs i ny räkning.

Utdelningspolicy
•En utdelning uppgående till 30 procent av årets resultat
•Den föreslagna utdelningen skall beakta Humana långsiktiga utvecklingsmöjligheter och finansiella ställning.
Det betyder att Humana inte delade ut något för 2015, alltså kom den ingen utdelning våren 2016. Har de inte finanser till utdelning eller ser bra investeringar kan de skippa utdelningen enligt policyn. För året 2016 kan det bli utdelning och den kommer i så fall våren 2017.

Preff-ETF såld och svenska aktier köpta

Både före och efter valet i USA har jag handlat en hel del olika aktie-poster. Det är den helt klart roligaste typen av shopping.

Den största affären var att jag sålde amerikanska preferensaktie-ETF:en SPFF. Hög direktavkastning, men med en utdelning som sänkts en aning ett par gånger sedan 2015. Anledningen till den försäljningen är dels att dollarn är så pass hög historiskt nu att jag känner för att ta hem en vinst. Dels för att räntehöjningar rycker allt närmare. Då passar det bra att vikta ned mitt sparande i dollar och preffar.

Total avkastning i SPFF sedan första köp augusti 2014 och mindre tilläggsköp oktober 2015: 23,3 procent inklusive utdelningen. Hela avkastningen kommer från den starkare dollarn! Annars hade det varit en jättebra avkastning för att vara en lågriskplacering på drygt två år.

Portföljens viktning i dollar är nu 32,2%.
Vikten i preffar och ränte-ETF är 14,5%.

För kapitalet i SPFF har jag ökat i befintliga innehaven: Alfa Laval, AT&T, Betsson, Clas Ohlson, JNJ, HCP, Realty Income, Sampo, Tele2. Största ökningen var i Sampo på 40,8 euro och minsta i AT&T och Betsson.

Sampo är nu med liten marginal mitt största innehav, vilket känns rimligt om det någon gång under de kommande åren blir räntehöjningar. Blir det ny bankkris blir det förstås andra bullar av, men då kommer Sampos sakförsäkringar ändå att stå emot bättre än rena bankaktier.

Att jag köpt mest svenska aktier innebär framöver aningen mindre källskatt på utdelningarna och mindre valutaberoende, men också att jag får utdelningen mer fokuserad mot våren.

Så beräknar du värdet på en teckningsrätt i Tele2

Vi avslutar fredagen med en liten frågelåda. Håll till godo!

Jag vet inte hur jag räknar för att se om det lönar sig köpa TR i tele2 för att öka mitt innehav eller om det är bättre att köpa aktien direkt på börsen.
Det teoretiska värdet på en teckningsrätt:
Aktiens pris minus teckningskursen = den summa du ska dela på antalet teckningsrätter för en ny aktie.
Just nu den 3 november är det:
(71,9-53)/8=2,36 kr.
En TR för Tele2B kostar 2,38 just nu så teckningsrätten är ganska rätt prissatt. Det är med andra ord enklare att köpa aktien direkt.

Hur ser du på Holmen i en utdelningsportfölj?
Om Holmen tycker jag fortfarande ungefär så här:
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/en-klassisk-vardeaktie-som-kan-fortsatta-leverera-855674
Holmen är med andra ord helt okej, men ingen riktig favorit heller.

Hur ska man förhålla sig till MSAB nu när Melker Schörling avslutar alla sina uppdrag till våren? Har någonting förändrats i grunden i bolaget?
Nej, mycket har länge varit VD:arnas och övriga anställdas förtjänst. Melkers strategi och tankebanor sitter i väggarna. Allt annat lika är det förstås ingen förstärkning att han slutar, men det blir verkligen ingen stor kortsiktiga fara.

Över 10000 ex av Den enkla vägen att lyckas med aktier

Min första bok Den enkla vägen att lyckas med aktier har nu med marginal passerat 10000 sålda böcker. Tusen tack alla ni som köpt boken. 🙂

Jag kan med glädje meddela att vi nu tvingas trycka en ny upplaga. Det har vi fått göra flera gånger tidigare då vi (eller snarare min förläggare) gick ut för försiktigt. Å andra sidan visste ingen på förhand hur stor efterfrågan skulle bli. Jag är glad att ni överraskat oss med efterfrågan.

Min andra bok Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning har hittills under hösten sålt mycket snabbare än förväntat. Framtiden är ljus och det tackar jag dig för.