Q&A – Aktieköp, dollarn och depåval

Nya frågor till min mejl som jag besvarar så gott jag kan.

Vad tror du om att köpa aktier i Industrivärden inom tre månader? Rekommenderar du A eller C?
Industrivärdens C-aktie är den jag rekommenderar. Just nu känns aktien rätt dyr, men det kan bli en bra investering ändå på lång sikt.

Är det läge att köpa aktier i Alfa Laval? eller får dem det svårt de närmaste två till tre åren?
Långsiktigt lär Alfa Laval stå sig, men jag ser ingen snar vändning alls.

Vad hände Akelius pref. häromveckan, kurvan ser ut som en förkastningsspricka? Är det något som kan återkomma med någon sannolikhet och man bör hålla uppsikt efter?
Akelius Pref dippade tillfälligt 7-11 oktober, jag tror det handlade om en räntehöjningsoro men är inte säker. Kan säkert komma tillbaka, men det är svårt att tajma sånt.

Hur förhåller du dig till det här med valutakurser och ex att dollarn just nu är så dyr. Gör det att du ser detta som ett dåligt läge att gå in eller har du mer inställningen att kursen kommer alltid att fluktuera och då är det bättre att investera löpande?
Sedan 1990-talet har en dollar kostat 6-11 kr och jag tror kursen kommer att ligga kvar i det intervallet. Svagare dollar minskar värdet på dollartillgångar, men blir amerikanska tillgångar och produktionen där billigare kommer det förr eller senare att gynna efterfrågan på det som finns och görs i landet. Och vice versa. Jag fokuserar därför inte så mycket på valutaeffekterna och försöker inte tajma dem.

Kommer snart att få 500 SCA B som ligger på ett vanligt aktie- och fondkonto. Min fundering är om jag skall sälja dem och investera pengarna på ett ISK istället. (30% skatt på nästan hela beloppet) Eller om jag skall ha kvar dem och skatta på varje utdelning?

Det är alltid lika svårt att svara på den frågan. Jag lutar åt att du i ditt fall ska behålla aktierna och inte sälja och skatta av, men däremot återinvestera utdelningen i ISK.

Q&A – Aktier i små och stora bolag

Dags för ytterligare frågor och svar om aktier och börsen. Tack för alla frågor.

Vilken/vilka (om några) av Intrum, H&M, Swedish Match, Hemfosa (Pref) eller Clas Ohlson tycker du det skulle vara bra timing att gå in i nu?
I så fall säger jag i första hand Intrum, H&M, Clas O, även om jag är lite småorolig för de båda detaljistkedjornas expansion.

Tänker komplettera min portfölj med utdelare från Canada & USA. Ex.vis Boston Pizza, WP Carey och HCP ligger nu, mitten oktober, på 22 CAD, 62 USD resp 36 USD och ger därmed lite drygt 6% i årlig direktavkastning. WP & HCP har ju sjunkit en del senaste månaden men jag är lite osäker på köp-timingen. 
– Är dom här tre köpvärda till dagens kurser?
– När FED kommer igång med sina förväntade ”snara” räntehöjningar bör väl det pressa kurserna? 
Så, frågan är: Köpa nu eller avvakta?
Vad sägs om att köpa en del nu och en del sen? WPC känns mest köpvärd för tillfället. HCP ska dela ut ett bolag nu i oktober och aktiekurs och utdelningen kommer påverkas av det. Vänta med den aktien tills sikten klarnat lite. Jag överväger mitt innehav i HCP för tillfället.  Högre räntor kan sätta press på många aktiekurser, men frågan är vad som redan är inräknat och förväntat. Svårt att säga.

Jag har en fråga om preferensaktier och det kursfall som vi sett de senaste dagarna. Antag att kurserna på sikt sjunker och företagen inte löser in aktierna. Preffarna blir ”eviga”. Ska man göra sig av med dem eller behålla som utdelningsmaskiner? Man kan ju försöka anta en lägsta kurs om ett antal år och sedan räkna på sammanlagda utdelningarna och se om det skulle löna sig att behålla dem.
Det är som bekant totalavkastningen som räknas så även om du ligger med kursförlust i preffarna under många år kan de återhämta sig förr eller senare och utdelningarna lär ju i de flesta fall komma som planerat. Men tror på du stigande inflation är det bäst att undvika preffar.

Jag har investerat lite aktier i Paynova, känner du till dem och vad tror du på dem? Sälja? Köpa mer? Eller behålla för att se på längre sikt vad som händer?
Paynova har relativt små intäkter och går med förlust. Inget bolag jag är expert på direkt, men det beror på att den här typen av lottsedlar inte brukar löna sig i längden.

Kopparbergs är en liten fundering från min sida, köpte den i somras och till en början gick den bra. Nu känns det som att den är stadigt på nedgång hela tiden och vet inte hur jag ska tänka. Vet att det varit lite volymfrågor i bolaget och så är de brittiska öarna där och spökar. Utöver det känns det som ett bra bolag som vill mycket. Det är min syn som lekman i det här, vad säger professorn? Avyttra, öka eller sitta still i båten tills rapporten och därefter se?
Aktien är fortfarande upp 300% på tre år, så nedgången är inte så stor i ett längre perspektiv. Kursen har tidigare bottnat kring 215 kr och kanske gör det igen. Oro för pundförsvagning och lönsamhetspress kanske tynger just nu, men bolaget ser ut att gå bra. Värderingen känns inte helt orimlig heller. Långsiktiga placerare kan behålla.

Fick detta erbjudande från Tessin.se enligt bifogad länk. Känns frestande, 11% direktavkastning. Jag blir nästan misstänksam att jag missat något för så hög direktavkastning är inte normalt. Vad är din åsikt? 
11 procent indikerar hög risk, men är enligt mitt minne inte långt över det Oscar Properties hade på första (numera inlösta) preferensaktien vid noteringen för ett antal år sedan. Så länge fastighetsmarknaden är glödhet och räntorna låga lär det gå bra, men det är ändå inget givet läge. Just nu onoterad preff, i ett rätt litet bolag. Jag tycker 6-8 procent i noterade preffar är bästa dealen, men avråder inte direkt heller från andra med högre risk.

HCP sänker utdelningen med 36 procent

Efter att mitt amerikanska fastighetsinnehav HCP knoppat av bolaget QCP under den sista veckan i oktober är kvarvarande HCP betydligt mindre. Enligt mina beräkningar när jag åt frukost och utifrån bolagets dokument är det 34 procent av det bokförda egna kapitalet och 36 procent av FAD som delas ut.

FAD är kassaflödet efter investeringar och som är ledigt för utdelningar, varav inte allt brukar delas ut, men det säger mycket om utdelningskapaciteten.

HCP lär med andra ord sänka kontantutdelning ca en tredjedel framöver, men avknoppningen lär sänka aktiekursen med ungefär lika mycket. Därmed borde direktavkastningen bli oförändrad. Den här analysen jag fick ett tips om räknar med 20-40 procent i sänkt utdelning.

Jag gissar att HCP kommer att justera tidigare års utdelningar för den här avknoppningen så de kan hävda att utdelningen fortsätter att höjas framöver. Om det är helt rätt eller inte att göra det kan diskuteras, men troligen lär de hävda att rest-HCP klarar utdelningstrenden. Tveksamt om det räcker för att få fortsätta vara utdelningsaristokrat och vara med i ETF:er som placerar i sådana.

Den del som delas ut har bara en hyresgäst och det är en med problem så QCP ska jag sälja direkt. Om jag inte byter bort HCP innan dess förstås. Oavsett det lär QCP:s substans nog värderas lägre än det betydligt säkrare rest-HCP, vilket betyder att HCP:s aktiekurs lär falla mindre än vad de sänker utdelningen med framöver.

Därmed faller direktavkastningen. Annars hade jag kunnat hoppas på att rest-HCP börjar värderas upp så direktavkastningen sjunker ned mot branschjätten Ventas, eller i alla fall under 5 procent. Men kanske är det där vi hamnar utan kursuppgång för HCP, även om många nog lär sälja QCP direkt och köpa fler HCP istället. Oavsett lär rest-HCP stå sig bra som bolag framöver, även om skuldsättningen är relativt hög.

Jag leker fortfarande med tanken på att byta HCP till Omega Healthcare Investors (OHI), men direktavkastningen där på 7,2 procent signalerar klart mycket högre risk. Någon som tagit reda på varför?

Q&A – Småbolagsfrågor och försäkringspremien för KF

Här kommer nya frågor och svar som skett över mejlen den senaste tiden. Era frågor i svart och mina svar osvärtade. /M

Har funderat lite på att köpa Skistar trots att den gått upp en del. Hur bedömer du den aktien på några års sikt?
Skistar är ett rätt bra bolag med en nästan monopolistisk ställning på flera orter. Tyvärr ligger aktien nära de gamla kursrekorden och känns inte särskilt billig längre. På rekyl vore det bättre.

Vad tycker du om nyemission i Mindmancer. Äger redan aktier i dem (med förlust) och undrar om jag vågar fylla på?
Mindmancer har en mycket spännande teknik för säkerhetsövervakning, men det är väldigt svårt att säga när och hur de eventuellt kommer att lyckas över tid. Fyll bara på om du fortsatt tror på bolaget inte ligger för tungt i aktien.

Hur ställer du dig till en investering i Genova Pref?
Känns som ett okej alternativ. Inte det säkraste, men heller inte det sämsta.

Läste på Avanza tror jag att när man dör så betalas 101% till den man har sagt att KF ska övergå till. På grund av detta dras det en viss summa från KF varje månad eller om det var varje kvartal. Stämmer det?
Ja, det kostar en liten ”riskpremie” i KF. För mig är det ca 2 kr per kvartal, vilket är så lite det är ointressant som kostnad. 🙂
Om jag har KF hos Avanza och de går i konkurs, hur blir det då med min KF? 
Om de har följt reglerna har de hållit det som i praktiken är kundernas tillgångar skilda från de egna, men det finns det ingen garanti för. Rent teoretiskt kan därför allt i en KF försvinna om banken/nätmäklarens pensionsbolag går i konkurs. Skulle de gå i konkurs skulle nog någon köpa loss alla KF och depåer från konkursboet och rädda det hela. Oavsett, så länge nätmäklarna tjänar bra med pengar och har en seriös och finansiellt stark ägare är jag lugn. Men insättningsgaranti i KF finns inte.